بیانیه شرکت ایلان ماسک در مورد ادعای شکنجه میمون ها

نیوزتل: در صورتیکه هفته گذشته انجمن حامی حقوق حیوانات مبادرت به انتشار گزارشی مفصل و متهم کردن شرکت ˮنورالینکˮ متعلق به ˮایلان ماسکˮ سرشناس کرد که حاکی از شکنجه میمون ها در کوشش برای کاشت تراشه مغزی در مغز آنها بود، حالا این شرکت در اطلاعیه ای با وجود تایید مرگ آن میمون ها، خودرا از این اتهامات مبرا دانسته است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، چند روز بعد از آنکه یک گروه حامی حقوق حیوانات، شکایتی را به وزارت کشاورزی ایالات متحده(USDA) در خصوص ظلم به حیوانات در طول آزمایشات شرکت “نورالینک”(Neuralink) عرضه کرد، این شرکت یک بیانیه صادر و این ادعاها را رد کرد.
این شرکت بیوتکنولوژی درحال توسعه یک رابط مغز-رایانه است که ادعا می کند روزی میتوان انسان ها را با آن فوق هوشمند کرد و توانایی راه رفتن را به افراد فلج بازگرداند.
با این وجود “کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه” (PCRM) ادعا می کنند که در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، میمون های آزمایشگاهی که متعلق به شرکت “نورالینک” بودند، تحت آزمایشاتی قرار گرفتند که در حد شکنجه بوده است و شواهدی از بثورات پوستی، خودزنی و خونریزی مغزی در اسناد بررسی شده، مشاهده شده است.
شرکت “نورالینک” در جدید ترین بیانیه خود در مورد میمون های مورد آزمایش خود اعتراف کرده است که این میمون ها قربانی شده اند، اما می گوید به علت عدم مراقبت پزشکی و بی مبالاتی در این آزمایش نبوده است.
شرکت “نورالینک” که توسط “ایلان ماسک” تأسیس شده است، درحال کار بر روی یک تراشه مغزی قابل کاشت است که به گیرندگان اجازه می دهد تا تنها با استفاده از ذهن خود وظایف خویش را انجام دهند.
سال قبل این شرکت فناوری خویش را در یک میمون ماکاک نشان داد که بازی ویدیویی را بدون دسته(جوی استیک) و تنها با فرمان های صادره از مغز خود بازی می کرد.
این گروه حامی حقوق حیوانات معروف به “کمیته پزشکان برای پزشکی مسئولانه”(PCRM) ادعا کرد که “نورالینک” از ایمپلنت های بسیار تهاجمی بهره برده است که منجر به “رنج و شکنجه شدید میمون هایی شده است که مراقبت کافی دریافت نکرده اند.
این گروه با گزارش شواهدی که در ۷۰۰ صفحه آورده شده مدعی شده بود که ۱۵ میمون از ۲۳ میمونی که این آزمایش روی آنها انجام شده بود، قربانی شده اند و همینطور جسد بعضی از آنها فاقد انگشتان دست بوده است.
در این شکایت، حامیان حقوق حیوانات، دانشگاه “کالیفرنیا دیویس” را در ۹ مورد ناقض حقوق حیوانات می دانند، همچون آنها قانونی در خصوص به حداقل رساندن درد و ناراحتی برای حیوانات هنگام مراقبت از آنها است. به قول این گروه، خیلی از میمون ها آزار شدیدی را در نتیجه ی آزمایش های به شدت تهاجمی و مراقبت نامناسب تجربه کردند. این ایمپلنت و سخت افزارهای در رابطه با آنها که بعد از ایجاد حفره ای در جمجمه در مغز قرار داده می شوند، سبب ایجاد عفونت های مکرر در حیوانات شده و به صورت قابل توجهی سلامت آنها و درستی تحقیقات را به خطر انداخته است. همینطور نمونه های گوناگونی از صدمه به میمون ها همچون یک مورد که انگشتان دست و پایش را از دست داده بود که به نظر می آید در نتیجه خودزنی یا صدمه دیگری باشد، مشاهده شد.
در موردی دیگر، یک میمون که حفره ای در سر آن بوجود آمده بود گرفتار عفونت خونی پوست شده بود که مجبور به اتانازی آن شدند. در نمونه ای دیگر که این گروه عرضه کردند یک میمون ماده که تراشه درون مغز آن قرار گرفته بود، گرفتار عوارضی چون استفراغ و مشکل تنفسی شد که مشخص شد که ناشی از سکته مغزی است.
گفتنی است که این گروه با استفاده از دسترسی به این داده ها، ضد دانشگاه “کالیفرنیا دیویس” اقامه دعوا کرده که شرکت “نورالینک” قبلاً آزمایش های خویش را در آن انجام داده است و با این وجود، این شرکت مستقیما بخشی از این شکایت نیست.
دانشگاه “کالیفرنیا دیویس” که در سال ۲۰۲۰ همکاری اش را با “نورالینک” به اتمام رسانده است، ادعا کرده که در طول این آزمایش ها، دستورالعمل های تحقیقاتی را به صورت کامل بررسی و تایید کرده است. سخنگوی این دانشگاه اظهار داشت که کارکنان آن مراقبت های دامپزشکی همچون نظارت شبانه روزی بر حیوانات را انجام داده اند و هرگونه حادثه ای را به کمیته مراقبت و استفاده از حیوانات(IACUC) گزارش داده اند تا در صورت نیاز تغییراتی در دستورالعمل ها و آموزش ها اعمال شود.
این کمیته می خواهد از دانشگاه “کالیفرنیا دیویس” شکایت کند و تصاویر و فیلم هایی که بعنوان بخشی از داده های اصلی منتشر نشده اند را درخواست کند. همینطور می خواهد به شماره هویتی حیوانات مورد آزمایش دسترسی پیدا کند تا سرنوشت آنها را بعد از اتمام فعالیت این دانشگاه با “نورالینک” بررسی کند. اما “کالیفرنیا دیویس” می گوید که این اطلاعات متعلق به شرکت “نورالینک” هستند.
شفاف سازی “نورالینک”
شرکت “نورالینک” در یک متن طولانی در وب سایت خود، گروه “PCRM” را به مخالفت با استفاده از حیوانات در تحقیقات به هر شکل ممکن متهم کرده است، آن هم در شرایطی که مقررات فعلی احتیاج به انجام آزمایشات حیوانی پیش از آزمایشات انسانی را روشن کرده است.
این شرکت در این بیانیه به توضیح تاریخچه کوتاه همکاری خود با دانشگاه “کالیفرنیا دیویس” پرداخته و گفته است که مرکز تحقیقات ملی پستانداران کالیفرنیا(CNPRC) ابتدا اجازه دسترسی به جسدهای میمون ها را داده تا جراحی های خویش را آزمایش نمایند و سپس میمون های زنده مانده از سایر پروژه های تحقیقاتی را در اختیار آنها قرار داده است.
“نورالینک” ادعا می کند که در مراحل اولیه پروژه خود، میمون ها تنها در روز جراحی در اختیار این شرکت بوده اند و بعد از آن در حالت بیهوشی به شکل اتانازی کشته شده اند. همینطور هرگونه جراحتی که این میمون ها داشته اند، همچون از دست دادن انگشتان دست، احتمالاً به علت رفتارهای تهاجمی با سایر میمون های موجود در مرکز نگهداری بوده و بر اثر آزمایش های این شرکت نبوده است.
دلایل مرگ میمون ها
شرکت “نورالینک” با عرضه جزئیاتی از میمون هایی که در طول پروژه های آن قربانی شدند، گفته است که استفاده از حیوانات خیلی خوب برنامه ریزی شده بود و دو میمون برای جمع آوری داده های علمی از بافت های مغزشان کشته(اتانازی) شدند. علاوه بر این، شش میمون با سفارش پزشکی محققان دانشگاه “کالیفرنیا دیویس” بعد از مشاهده عوارض حاصل از جراحی مانند خرابی دستگاه و عفونت به دنبال کاشت تراشه، اتانازی شدند.
این شرکت، میمون های اختصاص داده شده به پروژه خویش را به مرکز جدید خود منتقل کرده و پروتکلهای جراحی و طراحی دستگاه خویش را ارتقا داده است. “نورالینک” ادعا کرد که این پیشرفت ها قبلاً در ویدیویی که این شرکت سال قبل با کاشت موفقیت آمیز در یک میمون منتشر کرد، نشان داده شده است که او را قادر ساخت تا بازی ویدیویی انجام دهد.
این شرکت همینطور ادعا کرده که در مرکز جدید خود، فراتر از خواسته ها و الزامات قانونی برای مراقبت از حیوانات عمل می کند که شامل تجویز مسکن، رژیم غذایی مناسب، حفظ رابطه اجتماعی و حذف محدودیت ها برای حیوانات تحقیقاتی خود و همینطور بازنشستگی حیواناتی است که علاقه ای به شرکت در مطالعات تحقیقاتی نشان نمی دهند.
“نورالینک” همینطور ادعا کرده است که امکانات آن مطابق با الزامات تعیین شده توسط سازمان های نظارتی و قانون رفاه حیوانات است.
سال قبل ایلان ماسک اعلام نمود که امیدوار است نورالینک بزودی آزمایش های بالینی خویش را روی انسان ها آغاز کند. با این حال، “جرمی بکهام”(Jeremy Beckham) از کمیته پزشکی می گوید که به شدت شک دارد که آنها حتی نزدیک به مرحله ای باشند که بتوان به صورت ایمن انجام آزمایش روی داوطلبان انسانی را شروع کرد.
تصور این که این آزمایش ها روی انسان به شکل وحشتناکی اشتباه پیش برود، هولناک است، اما از طرفی، اگر این تراشه ها کارایی داشته باشند، این اتفاق می تواند آغاز عصر جدیدی برای قربانیان بی شماری باشد که از اختلالات عصبی، صدمه های مغزی، معلولیت و موارد دیگر رنج می برند.
“نورالینک در سال ۲۰۲۰ کارش را ارتقا داد و نوع بی سیم این دستگاه را ساخت که قادر بود بر روی فعالیت نورون ها اثر بگذارد. محققان این قابلیت جدید ارتباطی را با ثبت سیگنال های حسی خوک ها در حالیکه در محیط می گشتند، به نمایش گذاشتند. در این مورد محققان الکترودها را در بخشی از مغز خوک که سیگنال های پوزه را پردازش می کند، قرار دادند و در حالیکه خوک ها آزادانه در محیط زندگی خود می چرخیدند، محققان پاسخ های عصبی به نشانه های حسی را ارزیابی کردند.
در حالیکه این آزمایش روی خوک ها به طرز چشم گیری عملکرد نورون های حسی را نشان داد، محققان فهمیده اند که جهت استفاده این الکترودها در انسان باید این فرایند را روی حیوانی با توپولوژی عصبی مشابه انسان، یعنی “پریمات ها” امتحان کرد.
هدفی که این شرکت هنوز به آن نرسیده ساخت یک رابط مغزی جهت استفاده از دست ها و بازوها است. این نوع رابط برای افراد گرفتار اختلالات عصبی مناسب خواهد بود تا بتوانند راحتتر در محیط حرکت و فعالیت کنند.

منبع: