گشت زنی سگ های رباتیک در مرز آمریکا و مکزیک

این تصاویر شبیه به صحنه هایی از داستان های علمی و تخیلی به نظر می رسند. سگ های رباتیکی که در مرز ایالات متحده آمریکا و مکزیک درحال گشت زنی هستند و از زمینهای ناهموار بالا می روند تا به جستجوی تهدیدها و کالاهای قاچاق بپردازند. اما این تصاویر واقعی است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از سی ان ان، وزارت امنیت میهن ایالات متحده آمریکا(Department of Homeland Security) بتازگی این تصاویر را منتشر نموده و جزئیاتی در مورد چگونگی آزمایش این فناوری فاش کرده است.
مقامات پتانسیل ربات ها را بعنوان یک “نیروافزا”(force multiplier) ستایش کرده اند که می تواند ایمنی ماموران گشت مرزی را با کاهش قرار گرفتن آنها در معرض خطراتی که زندگی شان را تهدید می کند، افزایش دهد. مقاله ای که در مورد این آزمایش در وب سایت اداره علوم و فناوری وزارت امنیت آمریکا منشتر شده است بیان می کند که روزی سگ های رباتیک می توانند به بهترین دوست افسران تبدیل شوند. تعجب نکنید اگر در آینده شاهد حرکت ربات “فیدو” در میدان و در کنار پرسنل اداره کمرگ حفاظت مرزی آمریکا باشیم.
اما بنظر می رسد جزییات مربوط به این آزمایش تعدادی از افراد را غافلگیر کرده و واکنش های زیادی در رسانه های اجتماعی به همراه داشته است. برخی این تصاویر را با صحنه هایی از سریال علمی و تخیلی “آینه سیاه”(Black Mirror) مقایسه می کنند.
اما “ویکی گاوبکا”(Vicki Gaubeca)، مدیر ائتلاف جوامع مرزی جنوبی که این فناوری را “هشداردهنده و ظالمانه” می داند، می گوید: این درست مانند خوردن یک سیلی بود.

گاوبکا خودرا بعنوان فردی مشتاق فناوری و سگ ها توصیف می کند اما می گوید که هیچ چیز جالبی در مورد توصیفات اخیر دولت از سگ های رباتیک وجود ندارد. سال ها است که سازمان او هشدار داده اند که نظامی سازی مرزها جوامع و مهاجران را در معرض خطر قرار می دهد و او می گوید که این آخرین مورد از موارد نگران کننده است. فناوری های دیگری نیز وجود دارند که از قبل مورد استفاده قرار گرفته اند و ما احساس می نماییم که آنها باید کاهش یابند. با این وجود تعداد آنها رو به افزایش است. صادقانه بگویم ترسناک است.
با این وجود شرکت Ghost Robotics مستقر در فیلادلفیا که این ربات ها را ساخته است می گوید که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.
“جیرن پریخ”(Jiren Parikh)، مدیرعامل این شرکت می گوید: ما بر انجام کار درست تمرکز کرده ایم. ما می خواهیم کار درست را برای امنیت ملی و کشور انجام دهیم.
سخنگوی وزارت امنیت داخلی می گوید این پروژه همچنان در مرحله تحقیق و توسعه است و هیچ جدول زمانی برای استقرار سگ ها وجود ندارد.

بین داستان های علمی و تخیلی و واقعیت تفاوت هایی وجود دارد.
سگ های رباتیک که گاهی بامزه و گاهی ترسناک هستند چندین دهه است که آمریکایی ها را مجذوب خود کرده اند. مدت ها پیش از آن که ویدئو های رقص ربات های چهارپای شرکت بوستون داینامیکس منتشر شود، آنها نماد نوآوری های آینده نگرانه بوده اند و نشان دهنده این که اگر فناوری به دست افراد اشتباه بیفتد چه خواهد شد.
در سال ۱۹۴۰، شرکت وستینگهاوس(Westinghouse) یک سگ ۲۷ کیلوگرمی به نام اسپارکو با پوست آلومینیومی را در نمایشگاه جهانی به نمایش گذاشت که می توانست راه برود، پارس کند و بنشیند. در دهه ۱۹۶۰، خانواده کارتونی جتسون ها برای مدت کوتاهی سرپرستی یک سگ الکترونیکی به نام لکرونیمو(Lectronimo) را به عهده گرفتند و در نهایت آنرا به اداره پلیس اهدا کردند.
در سال ۲۰۱۷، قسمتی از سریال “آینه سیاه” سگ های نگهبان رباتیک وحشتناکی را به نمایش گذاشت که مردم را تعقیب می کنند و می کشند. اما پریخ، مدیر عامل شرکت Ghost Robotics، می گوید بین نحوه نمایش سگ های رباتیک در داستان های علمی تخیلی و واقعیت این فناوری تفاوت زیادی وجود دارد.
او می گوید: این کامپیوتری است که با باتری کار می کند و روی چهار پایه حرکت می کند و به مفهوم واقعی کلمه در عرض چهار ساعت از کار می افتد. هیچ راهی وجود ندارد که آنها چیزی را تصاحب کنند. او اشاره کرد این رباتی است که ازراه دور ازطریق یک انسان کنترل می شود.
با این وجود، پریخ می گوید که ربات های شرکتش مزایای زیادی برای مناطق مرزی دارند. او خاطرنشان می کند که مامورین گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا از یک منطقه جغرافیایی بزرگ محافظت می کنند که اغلب شرایط منطقه ای نامناسبی دارد.
در طول آزمایش، انواع دوربین ها و حسگرها بر روی این ربات های ۴۵ کیلوگرمی نصب گردید تا داده ها بلافاصله به انسان هایی که آنها را بوسیله لپ تاپ یا کنترل از راه دورهدایت می کردند، ارسال شود.

این گروه ابتدا ربات ها را روی آسفالت، چمن و تپه ها در ویرجینیا آزمایش کردند، سپس آنها را در فضاهای واقعی تر در ال پاسو، تگزاس آزمایش کردند و ربات ها از تپه ها بالا رفتند، در دره ها پایین رفتند و از روی صخره ها حرکت کردند. تمرینات آنها همین طور شامل مانورهایی در فضاهای تنگ، دمای زیاد و شرایط کم اکسیژن بود، موقعیت هایی که برای ماموران و افسران اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا خطرناکست.
پریخ می گوید که این ربات تعاملی با افراد نخواهد داشت. هیچ سلاحی روی آن قرار ندارد و برای مرزها، نظامی نشده است. قرار نیست افراد را متوقف نماید یا بگوید که “آنجا” نروند. نمی تواند این کار را انجام دهد این یک ربات کوچک است.
او می گوید که این فناوری برای حفظ امنیت مردم طراحی شده است اما آیا می توان از آن مقابل مهاجران استفاده کرد؟ پریخ می گوید که چنین چیزی هیچ گاه مطرح نشده است. آیا ما می خواهیم ربات ها را مسلح کنیم؟ این کار احمقانه است. ما در کشوری زندگی می نماییم که قوانین نظارتی زیادی دارد و انجام چنین مواردی بدون نظر مردم غیرممکن است.