ضدعفونی خودکار مکان های عمومی با فولاد ضد ویروس!

به گزارش نیوزتل گروهی از دانشمندان دانشگاه هنگ کنگ از نخستین فولاد ضد زنگ با قابلیت از بین بردن عوامل بیماری زا رونمایی کردند و ادعا می کنند که این فولاد قادر به از بین بردن حدودا همه ی کروناویروس ها در عرض سه ساعت است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، این آلیاژ که در آن به ترکیب فولاد ضدزنگ، مس افزوده می شود قادر به از بین بردن ۹۹.۷۵ درصد ویروس ها در عرض سه ساعت و ۹۹.۹ درصد ویروس ها در عرض شش ساعت است و با گذشت ۲۴ ساعت همه ی ویروس ها را به صورت کامل نابود می کند.
این فلز همینطور ویروس آنفلوانزای A زیرگروه H۱N۱ که ایجاد کننده بیماری آنفلوانزای خوکی است و همینطور باکتری ای. کولای را نابود می کند.
زمانی که این فولاد نابودگر کووید-۱۹ وارد بازار شود می تواند از هزینه های ضدعفونی کردن مکان های عمومی مانند فرودگاه ها، ایستگاه قطار، استادیوم های ورزشی و سالن سینما بکاهد.
کروناویروس در سال ۲۰۱۹ ظهور کرد و سبب تعطیلی خیلی از مشاغل و قرنطینه شدن میلیونها نفر در خانه شد و جان بیشتر از پنج میلیون نفر در سرتاسر جهان را گرفت.
این همه گیری طولانی مدت سبب شد که دانشمندان به فکر ساخت اختراعات جدید برای مساعدت با پیشگیری از انتشار ویروس بیفتند و الان گروهی از آنها روشی بوجود آورده اند که به وسیله آن میتوان این ویروس را از روی فولاد پاک کرد.

فولاد ضد زنگ به صورت معمول از آهن، کروم و گاهی اوقات نیکل تشکیل می شود. اما این آلیاژ جدید با ترکیب پودر ۳۱۶L که پودر فولاد ضد زنگ است با پودر مس تشکیل شده است.
محققان دریافتند که اگر وزن مس را تا ۲۰ درصد بالا برند میتوان ویروس هایی که به سطح فولاد می چسبند را نابود کرد.
طبق مقاله ای که در مجله ی “Chemical Engineering” انتشار یافته است، ویروس سارس-کوو-۲ دوام زیادی روی سطح فولادهای رایج دارد و این ویروس حتی بعد از گذشت دو روز همچنان روی این سطوح باقی مانده است. این مورد نشان دهنده ی خطر بالای انتقال ویروس از راه تماس با سطح آلوده در مکان های عمومی است.
برای کاهش انتقال ویروس از سطوح، محققان این مطالعه دست به ساخت نخستین فولاد ضد ویروس زده اند.
محققان با شرکای تجاری ارتباط برقرار کردند تا نخستین نمونه اولیه فولاد ضد زنگ و ضد ویروس را جهت استفاده در مکان های عمومی بسازند. از این آلیاژ میتوان برای ساخت دکمه آسانسور، دستگیره درب و نرده راه پله ها بهره برد.
هفته گذشته هم محققان دانشگاه پنسیلوانیا از آدامسی رونمایی کردند که انتقال ویروس میان افراد را متوقف می کند. آنها این آدامس را با پروتئین گیاهی ترکیب کردند و دریافتند که می تواند ویروس سارس-کوو-۲ را به دام بیاندازد.
این پروتئین که ACE۲ نام دارد جلوی اتصال ویروس به سلول میزبان را می گیرد.
زمانی که نمونه بزاق بیماران مبتلا به کروناویروس که از این آدامس بهره برده بودند مورد بررسی قرار گرفت، محققان شاهد کاهش ۹۵ درصدی ورود ویروس به سلول با بهره گیری از یک آدامس ۵۰ میلی گرمی بودند. آنها حالا به دنبال دریافت مجوز برای آغاز آزمایش بالینی این آدامس هستند.

منبع: