جریمه از سوی سازمان ناظر بر رقابت؛ عملکرد غیررقابتی گوگل در فرانسه دردسرساز شد

به گزارش نیوزتل رگولاتور رقابت فرانسه جریمه ای ۲۲۰ میلیون یورویی برای گوگل تعیین کرده است. این جریمه بخشی از تسویه در ارتباط با عملکردهای غیررقابتی گوگل در بخش تبلیغات آنلاین است.
به گزارش نیوزتل به نقل از گاردین، ناظر رقابت فرانسه به علت سواستفاده گوگل از قدرتش در بازار تبلیغات آنلاین، جریمه ای ۲۲۰ میلیون یورویی (معادل ۲۶۸ میلیون دلار) برای این شرکت تعیین کرده است. تحقیقات سازمان ناظر بر رقابت فرانسه نشان داد گوگل به صورت ناعادلانه ابزارهای خود برای خرید و فروش تبلیغات آنلاین را بر رقبا ترجیح می دهد. این نخستین باری است که یک شرکت مستقر در سیلیکون ولی آمریکا بعد از انجام تحقیقات توافق کرده تا تغییراتی در عملکردهای تجاری خود ایجاد نماید. ایزابل د سیلوا. رئیس سازمان ناظر بر رقابت فرانسه در اینباره می گوید: گوگل از مدل کسب و کار خود در نمایش تبلیغات بهره برده تا به مزیتی بر رقبایش برسد. این اولین تحقیقات در جهان بود که شیوه نمایش فضای تبلیغاتی تحت سلطه گوگل را بررسی کرد. همینطور این نخستین باری است که گوگل توافق کرده برای تسویه تغییراتی انجام دهد. این پرونده توجه رگولاتورهای دیگری را جلب خواهد نمود که مشغول بررسی بازار و فناوری های تبلیغات آنلاین هستند. گوگل در یک پست بلاگی اعلام نمود تغییراتی در بستر Ad Manager خود بوجود می آورد. همینطور گوگل تعهد کرده شیوه عملیاتی بسترAdX را هم تغییر دهد. در این بستر فضای تبلیغات آنلاین به حراج گذاشته می شود. رگولاتور رقابت فرانسه ادعا می کند Ad Manager اطلاعات در ارتباط با قیمت گذاری رقبا را منتشر می کرد تا بدین سان بستر AdX به مزیت رقابتی نسبت پلت فرم های حراج تبلیغات آنلاین دیگر برسد. در بخشی از بیانیه گوگل آمده است: ما توافق کردیم مجموعه ای از تعهدات را انجام دهیم تا بدین سان ناشران تبلیغات راحتتر از اطلاعات و ابزارهای ما استفاده کنند. ما طی ماههای آینده همچنان به آزمایش و توسعه تغییرات ادامه می دهیم تا آنها را به صورت وسیع تر عرضه نماییم. به قول رگولاتور رقابت فرانسه این پرونده حتی امکان دارد مسیر را برای شکایت و دریافت غرامت ناشران تبلیغاتی هموار کند که گوگل در برابر آنها تبعیض قائل شده است.

منبع: