برای نخستین بار رخ داد پرورش عضله انسان در جنین خوک!

به گزارش نیوزتل دانشمندان موفق شدند برای نخستین بار عضلات انسان را در جنین خوک رشد دهند و این شیمرهای خوک-انسان که اخیرا ساخته شده اند می توانند برای مراقبت های بهداشتی انقلابی باشند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، از دست دادن حجم عضلانی یا آتروفی عضلانی به شرایطی گفته می شود که بافت عضله اسکلتی به شدت صدمه دیده باشد. این شرایط حتی اهدای اعضای بدن بعد از مرگ را هم غیر ممکن می کند و مدت ها بود که تابحال هیچ چاره ای نداشت.
دانشگاه “مینه سوتا” در حال توسعه شیمرهای خوک-انسان(ارگانیسم هایی شامل دو یا چند مجموعه دی ان ای) هستند که به ماهیچه های انسان امکان رشد در جنین خوک را می دهند. این روش که از فناوری ویرایش ژن کریسپر(CRISPR) استفاده می نماید، می تواند برای مراقبت های بهداشتی انقلابی باشد.
شیمر یا آمیژه یا کایمرا(Chimera) و موزائیک دو اصطلاح معمول برای موجودات مخلوط است. در علم کیمیاگری باستان و امروزه در ژنتیک، مخلوطی از حیوان و انسان را شیمر می نامند. شیمر حالتی است مشابه موزائیک با این تفاوت که در موزائیک، سلول های متفاوت از نظر ژنتیکی همگی از یک زیگوت منشعب شده اند، اما در شیمر همین سلول ها از چند زیگوت منشعب شده اند.
“ماری گری” استادیار پزشکی در بخش قلب و عروق دانشگاه “مینه سوتا” اظهار داشت: آتروفی عضلانی اغلب به علت تصادفات و جراحی برداشتن تومورهای بزرگ رخ می دهد. هنوز هیچ روش درمانی خوبی برای این شرایط وجود ندارد و نتیجه آن از دست دادن اندام و یا ناتوانی و معلولیت مادام العمر در اثر از دست دادن عملکرد عضلات است.
وی ادامه داد: حالا پیشرفت در تولید عضله اسکلتی انسان در جنین خوک ها نوید خوبی است.
ازاین رو دقیقاً چه چیزی این پیشرفت را بسیار متفاوت می کند؟ محققان به جای رشد اندام های انسانی در شیمرها، بافت عضلانی انسان بوجود آورده اند که می تواند برای ترمیم مکان های از دست دادن عضله درون خوک ها استفاده گردد.
با این وجود، این آزمایش سوالاتی را در مورد احتمال ایجاد خوک های حساس با شعور انسان بوجود آورده که “گری” این نگرانی را برطرف کرده است.
وی توضیح داد: توجه به این نکته مهم می باشد که ما نشان دادیم که سلول های انسانی فقط در جایی قرار میَ گیرند که عضله اسکلتی خوک (که حالا از نظر ژنتیکی حذف شده است) واقع بوده است و این سلول های انسانی به مغز یا سلول های تولید مثل خوک مهاجرت نمی کنند.
گری اضافه کرد: این اطلاعات در جهت کاهش نگرانی های مهم اخلاقی در ارتباط با تولید شیمرها عرضه شد.
وی حالا امیدوار است که آزمایش های بالینی این پیوندهای اندام و بافت را طی سه تا پنج سال آینده آغاز کند.
این مطالعه در مجله Nature Biomedical Engineering انتشار یافته است.

منبع: