نابودی باکتری های گرم منفی و گرم مثبت با یک ترکیب خاص

محققان ˮدانشگاه شفیلدˮ انگلستان ترکیبی جدید توسعه داده اند که قادر به از بین بردن باکتری های گرم مثبت و گرم منفی مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، باکتری های گرم مثبت و گرم منفی ساختار دیواره سلولی متفاوتی دارند اما ترکیب جدید آنتی بیوتیک می تواند از دیواره سلول هر دو شکل باکتری عبور کرده و سپس به دی. ان. ای متصل شود.
یافته های این مطالعه که در مجله “Chemical Science” انتشار یافته، راه را برای توسعه روش های درمانی جدید برای انواع باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک همچون باکتری گرم مثبت استافیلوکوک اورئوس(طلایی) مقاوم به متی سیلین(Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus) به اختصار مِرسا و باکتری گرم منفی اشریشیا کلی فراهم می آورد.
محققان دانشگاه “شفیلد” پیش تر ترکیباتی تولید کرده بودند که به طور خاص باکتری های گرم منفی را هدف قرار می داد اما این ترکیب جدید یک ضد میکروب قوی است که می تواند هر دو نوع باکتری را مورد هدف قرار دهد.
درمان سویه های باکتری های گرم منفی بسیار دشوار است چونکه دیواره سلولی آنها از ورود داروها به درون میکروب جلوگیری می کند و آنها می توانند سبب عفونت هایی همچون ذات الریه، عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های جریان خون شوند.
پزشکان در ۵۰ سال قبل درمان جدیدی برای باکتری های گرم منفی نداشته اند و از سال ۲۰۱۰ تابحال هیچ داروی بالقوه ای وارد آزمایشات بالینی نشده است.
مقاومت به آنتی بیوتیک یعنی میکروب های بیماری زا که برای مبارزه با آنان آنتی بیوتیک استفاده می شوند، با جهش ژنی(موتاسیون) نسبت به این داروها مقاومت پیدا کنند و نسل های جدیدی به وجود بیایند که نتوان با آنها مبارزه کرد. این پدیده کل جامعه انسانی را به خطر می اندازد. مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک ها یکی از بزرگترین چالش هایی است که سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می کند.

منبع: