با هوش مصنوعی؛ تشخیص آلزایمر از روی حرف زدن میسر شد

نیوزتل: تعدادی از محققان مؤسسه فناوری نیوجرسی موفق به ابداع الگوریتم هوش مصنوعی شده اند که با بررسی نحوه حرف زدن افراد مشخص می کند آیا آنها در حال ابتلاء به آلزایمر هستند یا نه.

به گزارش نیوزتل به نقل از نیواطلس، هم اکنون هیچ روش قطعی و مطمئنی برای تشخیص ابتلای افراد به آلزایمر وجود ندارد اما فناوری هوش مصنوعی می تواند امکان پی بردن به اینکه آیا افراد در حال مبتلا شدن به این بیماری هستند را فراهم آورد.
بررسی ها نشان میدهد نحوه صحبت کردن افرادی که در حال ابتلاء به آلزایمر هستند تفاوت هایی با افراد سالم دارد و یک الگوریتم هوش مصنوعی با بررسی شیوه تکلم افراد این مساله را تشخیص می دهد.
بیماری آلزایمر بر روی بخش هایی از بدن که به کنترل زبان می پردازند، تأثیر منفی می گذارد و پس افراد مبتلا به آسانی نمی توانند کلمات مناسب را بیابند و بعنوان مثال ممکنست بجای کلمه روزنامه از کتاب استفاده کنند.
این مشکل در ۸ تا ۱۰ درصد افراد در حال ابتلاء به آلزایمر در مراحل آغازین این بیماری رخ می دهد و هر چه بیماری تشدید می شود این درصد افزایش می یابد. پس الگوریتم هوش مصنوعی مبتنی بر بررسی نحوه تکلم افراد روشی مناسب برای شناسایی آلزایمر است.
این روش مبتنی بر توصیف برخی نقاشی های کودکانه توسط افراد مورد آزمایش است و شیوه زبانی این توصیف آغاز ابتلای افراد به آلزایمر را با دقت بیش از ۹۵ درصد مشخص می کند. الگوریتم مورد اشاره فعلاً تنها با زبان انگلیسی سازگار است، اما مقرر است در آینده با زبان های دیگری نیز سازگار شود.

منبع: