بررسی درمان کووید-۱۹ با کمک موش های مهندسی شده

نیوزتل: پژوهشگران آمریکایی اهتمام دارند راهبردهای درمانی کووید-۱۹ را با بهره گیری از موش های مهندسی شده، مورد بررسی قرار دهند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، پژوهشگران “دانشگاه ییل”(Yale University) آمریکا، عفونت ناشی از کروناویروس را روی موش ها بررسی نموده اند و به آزمایش داروها و واکسن ها روی آنها پرداخته اند. این پژوهش نشان میدهد که پروتئین های ضد ویروسی مهم علاوه بر محافظت از ریه ها، به لطمه بیشتر بافت ها نیز منجر شوند.
پژوهشگران باید مدلهای حیوانی مبتلا به کروناویروس را بررسی نمایند تا بهتر از عهده درک این ویروس برآیند و گزینه های احتمالی را برای درمان و ابداع واکسن عرضه کنند. موش ها نسبت به حیوانات دیگر بیشتر مورد استفاده پژوهشگران قرار می گیرند اما موضوع در مورد بررسی کروناویروس متفاوت می باشد برای اینکه این حیوانات نمی توانند به کروناویروس مبتلا شوند. کروناویروس نمی تواند به پروتئین گیرنده موسوم به “ACE2” در موش ها متصل شود که راه ورود ویروس به سلول ها است.
موش هایی که مورد مهندسی ژنتیکی قرار گرفته اند تا نوع انسانی پروتئین ACE2 را داشته باشند، به کروناویروس مبتلا می شوند اما دسترسی به این گونه موش ها محدود است و سبب می شود که پژوهشگران نتوانند تاثیر کروناویروس بر موش ها را بررسی نمایند.
پژوهشگران دانشگاه ییل در این پروژه، یک مدل جایگزین از موش های مبتلا به کروناویروس ابداع نموده اند که ژن انسانی ACE2 را در خود دارند.
“آکیکو ایواساکی”(Akiko Iwasaki)، سرپرست این پژوهش و همکارانش دریافتند که کروناویروس می تواند در این موش ها تکثیر شود و واکنش التهابی شبیه به واکنش بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در آنها پدید آورد. خیلی از سلول های ایمنی طی این واکنش، فعال می شوند.
ایواساکی اظهار داشت: موش های مبتلا به کروناویروس، فورا پادتن های خنثی کننده را برای مقابله با بیماری منتشر می کنند.
وی ادامه داد: موش هایی که ما برای این بررسی عرضه کرده ایم، به شکل گسترده در دسترس قرار می گیرند و به ما کمک می کنند تا جنبه های مهم مبتلاشدن به کووید-۱۹ و تکثیر کروناویروس را درک نماییم. این موش ها، پلتفرمی حیاتی جهت بررسی راهبردهای درمانی مقابله با کووید- ۱۹ به شمار می روند.
این پژوهش، در “Journal of Experimental Medicine” به چاپ رسید.

منبع: