چیاپس شکارچی حیات فرازمینی بعلاوه فیلم

به گزارش نیوزتل آژانس فضایی اروپا(ESA) با اشتراک یک ویدیو از لحظه پرتاب ماهواره شکارچی سیاره های فراخورشیدی تا قرارگیری آن در مدار و توضیح نحوه کار آن به معرفی این ماهواره منحصر به فرد پرداخته است که می تواند حامل خبر پیدایش حیات فرازمینی برای بشر باشد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از ESA، آژانس فضایی اروپا با تیتر ” چیاپس؛ علم شروع می شود” به معرفی اجمالی ماهواره شناسایی سیاره های فراخورشیدی دوردست پرداخته و در ادامه آورده است:
“چیاپس”(Cheops) ماهواره مشخص کننده سیاره های فراخورشیدی، در تاریخ ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۲۷ آذر ۱۳۹۸) از سکوی پرتاب “Spaceport” اروپا در گویان فرانسه توسط موشک روسی “سایوز” به فضا پرتاب شد. از آن زمان تاکنون، این تلسکوپ آغاز به رصد نخستین ستاره های خود کرده است.
حالا که در این فضاپیما، عملکرد نوری تلسکوپ آن، آشکارسازها و قطعات الکترونیکی همگی طبق برنامه ریزی کار می کنند، “چیاپس” صدها سیاره فراخورشیدی شناخته شده را که بر مدار ستارگان درخشان می چرخند، مطالعه خواهد نمود.
سیاره فراخورشیدی یا سیاره غیرخورشیدی (Exoplanet ) سیاره ای است که خارج از سامانه خورشیدی قرار دارد و به دور یک ستاره (غیر از خورشید) در حال گردش است.
این مأموریت از روش ترانزیت(انتقال) یعنی ضبط لحظه کاهش نور در هنگام عبور سیاره از مقابل ستاره میزبان خود، برای اندازه گیری اندازه سیاره ها با دقت و درصد صحت بی سابقه و تعیین ترکیب چگالی آنها با ترکیب این اطلاعات با اندازه گیری های مخصوص از جرم آنها استفاده می نماید.
“چیاپس”(CHEOPS) برگرفته از (CHaracterising ExOPlanets Satellite)به معنای ماهواره توصیف گر سیاره های فراخورشیدی، یک تلسکوپ فضایی ساخته شده توسط آژانس فضایی اروپا برای تعیین اندازه سیاره های فراخورشیدی که تابحال شناخته شده اند، است که امکان تخمین جرم، چگالی، ترکیب و تشکیل آنها را فراهم می آورد.
این نخستین مأموریت کوچک در برنامه علمی کیهانی “ویژن ESA” است که در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ شروع شد.
این ماهواره کوچک دارای یک تلسکوپ نوری معروف به “ریچی-کرتین”(Ritchey-Chrétien) با دیافراگم ۳۰ سانتی متر، نصب شده بر روی یک سکوی استاندارد ماهواره ای کوچک است. این تاسواره در یک مدار خورشیدآهنگ در ارتفاع حدود ۷۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد.
مدار خورشیدآهنگ یک نوع مدار قطبی به مرکزیت زمین است که همواره نسبت به زمین در یک ساعت خاص قرار دارد. به عبارت دیگر، نقاط زیر ماهواره در نیمی از مدار در هر لحظه در یک ساعت مشخص از شبانه روز هستند و در نیمه دیگر، یا ۱۲ ساعت اختلاف، همچنان در یک ساعت مشخص دیگر از شبانه روز قرار دارند. این مدار برای ماهواره هایی استفاده می شود که برای انجام مأموریتشان نیازمند یک وضعیت نوردهی مشخص هستند یا مطابق ماموریتشان باید از بالای قطب های زمین گذر کنند. این مدار معمولاً برای ماهواره های مشاهدات زمینی و نقشه برداری و سنجش از دور کاربرد دارد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: