انگلیس قانون کپی رایت دیجیتال اتحادیه اروپا را اجرا نمی کند

به گزارش نیوزتل با اینکه انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا به برخی مصوبات آن پایبند باقی می ماند، اما در مورد قانون کپی رایت دیجیتال این اتحادیه بگونه ای متفاوت عمل خواهد نمود.

به گزارش نیوزتل به نقل از انگجت، کریس اسکیدمور وزیر علوم انگلیس و خیلی از دانشگاه های این کشور تصریح کرده اند که این کشور دستورالعمل کپی رایت دیجیتال اتحادیه اروپا را اجرا نخواهد کرد.
با این تصمیم شرکت های اینترنتی و کاربران انگلیسی از اجرای برخی مفاد جنجالی این دستورالعمل مستثنی می شوند. یکی از چالش برانگیزترین بخش های این دستورالعمل ماده ۱۳ آن است که بعدها ماده ۱۷ نام گرفت و بر مبنای آن سایت ها باید تمامی محتوای آپلود شده خویش را کنترل کنند تا از راه آنها کپی رایت به خطر نیفتاده باشد.
استدلال مخالفان این ماده آن است که از این طریق زمینه برای محدود کردن آزادی بیان و حذف محتوای چالشی به بهانه دفاع از کپی رایت فراهم می شود. به دنبال اعتراض های شدید، اتحادیه اروپا مواضع خویش را در این حوزه تعدیل کرد و انتشار نقل قول، انتقاد، بررسی، کاریکاتور، تقلید هجوآمیز و مطالب جعلی طنزآمیز را در سایت های مختلف مجاز شمرد. اما منتقدان باز هم این عقب نشینی را کافی ندانستند.
شرکت هایی مانند گوگل با بخش دیگری از این دستورالعمل معروف به ماده ۱۱ هم مخالف هستند که بر مبنای آن سایت های جمع آوری کننده اخبار باید بابت هر نقل قولی از دیگران که کوتاه نباشد، هزینه پرداخت کنند. این تصمیم به گوگل و شرکت های مشابه که خدمات خبرخوان عرضه می دهند، صدمه جدی می زند.