نیوزتل: شرکت هواپیماسازی اروپایی ˮایرباسˮ (Airbus) با همکاری ˮوزارت دفاع فدرال آلمانˮ موفق به توسعه پهپادی جدید به نام ˮلوتˮ (LOUT) شده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، ایرباس در سال ۲۰۰۷ به صوت مخفیانه ساخت یک پهپاد مجهز به فناوری رادارگریزی را شروع کرد و از سال ۲۰۱۰ همکاری خودرا با وزارت دفاع آلمان برای توسعه این پهپاد شروع کرد.
این پروژه در سال ۲۰۱۰ پشتیبانی وزارت دفاع فدرال در آلمان را دریافت کرد و عملیات ساخت آن در تاسیسات ایرباس در شهرهای برمن و منچینگ، بایرن، آلمان انجام شد.
این هواپیمای بدون سرنشین که لوت نام دارد از دید رادارها مخفی خواهد ماند و رادارها قادر به شناسایی آن نخواهند بود برای اینکه مجهز به فناوری رادار گریزی است.

تکنولوژی رادارگریزی که “LO technology” (تکنولوژی کم دیده شدن) هم نامیده می شود، یک زیر مجموعه از تاکتیک های نظامی و اقدامات متقابل الکترونیکی منفعل است که شامل طیف وسیعی از تکنیک های مورد استفاده در هواپیما، کشتی ها، زیردریایی ها، موشک ها و ماهواره ها برای کمتر دیده شدن شان در مقابل رادار، امواج فروسرخ و دیگر روش های تشخیص می باشد.

همین طور گرمای ساطع شده از پهپاد لوت بسیار اندک خواهد بود و آنقدر بی سر و صدا پرواز می کند که تشخیص آن حدودا نا ممکن خواهد بود.
ایرباس چند تصویر از مدل آزمایشی این پهپاد منتشر نموده که نشان میدهد بلندی و طول بال های مدل آزمایشی ۱۲ متر است.
این پروژه تا کنون رونمایی نشده بود و الان شرکت ایرباس فاش کرده است که این هواپیمای بدون سرنشین نخستین پرواز آزمایشی خودرا در سال ۲۰۲۶ انجام خواهد داد.
پیش بینی می شود پهپاد لوت به سیستم جدید ضربت آینده هوایی (FCAS) کمک نماید. سیستم جدید ضربت آینده هوایی، سیستمی است که در آلمان، فرانسه و اسپانیا در حال توسعه است.
لوت برای حمله به سیستم های راداری نیز قابل استفاده می باشد. همین طور انتظار می رود کل سیستم جدید ضربت آینده هوایی در سال ۲۰۴۰ جهت استفاده آماده شود.

منبع: