معاون وزیر ارتباطات: بازار فناوری اطلاعات در ایران ۶ و چهار دهم درصد رشد کرد

به گزارش نیوزتل معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات از رشد ۶.۴ درصدی بخش ICT در ایران اطلاع داد و این رشد را در شرایط سخت اقتصادی، نشان از توانمندی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست.

به گزارش نیوزتل به نقل از وزارت ارتباطات، ستار هاشمی با اشاره به وجود شرایط سخت اقتصادی در کشور اظهار داشت: علیرغم این شرایط اقتصادی، در بخش ICT و IT شاهد رشد ۶.۴ درصدی بودیم که نشان داده است توانمندی و امکان رقابت در کسب و کارهای این حوزه را در دنیا داریم و باید از این فرصت استفاده بهینه نماییم.
وی که در نشست همدلی و هم افزایی توسعه فناوری ICT در افغانستان در جمع مدیران شرکت های فعال در بازار ICT این کشور سخن می گفت، با اشاره به مزیت های رقابتی در این کشور همسایه، اظهار داشت: قیمت مناسب، یک مزیت رقابتی برای حضور ایران در بازار افغانستان به حساب می آید.
هاشمی امکان ویژه سازی محصولات را یکی دیگر از مزیت های حضور شرکت های ایرانی در افغانستان بیان کرد و اضافه کرد: نزدیکی دینی، فرهنگی و زبانی از مهم ترین مزیت ها برای شرکت های ایرانی حاضر در افغانستان است.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ما بعنوان وزارت ارتباطات برای تسهیل حضور شرکت های ایرانی در کشورهای مختلف می توانیم بعنوان پلی بین دولت ها عمل نماییم، به برگزاری موفق نمایشگاه ICT افغانستان و حضور شرکت های ایرانی اشاره نمود و از شرکت های حاضر در بازار افغانستان خواست که بستر را برای حضور دیگر شرکت های ایرانی در این کشور فراهم نمایند.
ایران دانش تکنولوژی خویش را به افغانستان منتقل می کند
در این نشست نصرالله جهانگرد مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی هم با اشاره به آغاز فعالیت شرکت های ICT ایرانی در افغانستان اظهار داشت: مزیت تکنولوژی ایران برای افغانستان در ۳ خصوصیت خلاصه می شود. افغانستان می تواند تکنولوژی مورد نیاز خویش را با کیفیت برتر، قیمت ارزان تر و خیلی آسان تر از راه ایران به دست آورد و برای ایرانی ها هم کار در افغانستان ارزان تر است.
وی اضافه کرد: ما به آسانی می توانیم دانش تکنولوژی خویش را به افغانستان منتقل نماییم و سبب ارتقای سطح دانش تکنولوژی در این کشور شویم. جهانگرد با اشاره به اینکه شرکت های ایرانی محصولات و تکنولوژی تجربه شده را به کشور افغانستان منتقل می کنند، اضافه کرد: تمام شرکت هایی که در افغانستان حضور دارند محصولی را عرضه می کنند که امتحان خویش را در ایران پس داده و تجربه شده و بعنوان یک محصول آماده و قابل اتکا در افغانستان عرضه می شود. امیدواریم بتوانیم با حل مشکلات حقوقی و اداری سرمایه گذاری در افغانستان را تسهیل نماییم.
شرکت های ایرانی به انجام پروژه های بزرگ ICT فکر کنند
همچنین در این جلسه عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران هم با تاکید به اینکه افغانستان بر مبنای برنامه ای تدوین شده در حال نوسازی زیرساخت ها و ترویجIT و ICT در این کشور است، اظهار داشت: نسل جدید در افغانستان با تکنولوژی زندگی می کند و با عنایت به اینکه ۶۰ تا ۶۵ درصد جمعیت افغانستان را جوانان می سازند این یک فرصت برای سرمایه گذاری در این حوزه می باشد.
وی با اشاره به اینکه دیجیتالی کردن تمام امور در افغانستان از اولویت های این کشور است، اضافه کرد: برای این کار تا بتوانیم احتیاج به سرمایه گذاری داریم و برای سرمایه گذاران ایرانی هم اولویت قائل هستیم.
سفیر افغانستان از شرکت های فعال در این کشور خواست که همزمان با انجام پروژه های کوتاه مدت، به پروژه های بلندمدت و بزرگ مشترک در حوزه ICT فکر کنند و خاطرنشان کرد که مسؤلان افغانستانی هم از این پروژه ها استقبال و حمایت می کنند.