بامدادان فردا یک سیارک به اندازه اهرام مصر از کنار زمین می گذرد

نیوزتل: ستاره شناسان می گویند بامدادان فردا یک سیارک به اندازه هرم ˮجیزهˮ مصر از کنار زمین خواهد گذشت.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، بامداد فردا یک سنگ فضایی دیگر از کنار زمین عبور خواهدنمود. این دفعه نام این بازدید کننده سریع “۲۰۱۹ SX۵” است که به دیدار زمین می آید و به سلامت عبور خواهدنمود.
تخمین زده می شود که SX۵ حداکثر ۴۵۹ فوت (۱۴۰ متر) قطر داشته باشد و ارتفاع آن حدودا به اندازه هرم بزرگ جیزه مصر است.
این سیارک با سرعت ۴۹ هزار مایل در ساعت (۷۸ هزار و ۹۰۰ کیلومتر در ساعت) مسافرت می کند و در ساعت ۰۲: ۳۷ بامدادان روز دوشنبه ۲۲ مهر به نزدیکترین نقطه به زمین خواهد رسید.
با این وجود طبق استانداردهای فضایی هیچ شواهدی در خصوص اینکه این سنگ تهدیدی برای زمین باشد وجود ندارد. برای اینکه در نزدیکترین حالت، بیشتر از چهار میلیون مایل(شش میلیون کیلومتر) با زمین فاصله خواهد داشت. برای دریافتن بی خطر بودن این سیارک باید اظهار داشت که ماه در فاصله ۳۸۰ هزار کیلومتری زمین قرار دارد و نزدیکترین سیاره به زمین یعنی زهره حدود ۴۰ میلیون کیلومتر از ما فاصله دارد.
یک سیارک دیگر با همین اندازه نیز در ماه ژوئیه از کنار زمین عبور کرد و گزارش ها می گویند که سیارک هایی با اندازه های متفاوت هر چند روز یک دفعه از کنار ما عبور می کنند.
فضا پر است از سنگ ها و ذرات با اندازه های متفاوت و بگفته ناسا روزانه ۱۰۰ تن گرد و غبار فضایی جو زمین را بمباران می کنند، هر چند که بیشتر آنها از یک دانه ماسه بزرگتر نیستند.
اما خطر برخورد سیارک های بزرگ با زمین خیلی کم است. کارشناسان می گویند سیارک هایی به اندازه SX۵ تقریباً هر ۱۰ هزار سال یک دفعه با زمین برخورد می کنند و سیارک هایی با قطر بیشتر از یک کیلومتر هر ۱۰۰ هزار سال یک دفعه به زمین حمله می کنند.
با شناسایی و ردیابی سیارک های بزرگ به مرور زمان، آژانس های فضایی می توانند تشخیص دهند که آیا این سنگ ها امکان دارد به زمین برخورد کنند یا نه.
هم اکنون ستاره شناسان تخمین می زنند که بیشترین خطر از یک جرم به نام “۲۹۰۷۵” است که قطر آن نزدیک به ۱.۳ کیلومتر است که با سرعت بیشتر از ۵۰ هزار کیلومتر در ساعت در حرکت است. هرچند قرار نیست تا سال ۲۸۸۰ میلادی به زمین برسد.

منبع: