تصفیه کننده هوای دایسون فرمالدهید را نابود می کند

نیوزتل: شرکت ˮدایسونˮ اخیرا یک تصفیه کننده هوا ساخته است که ˮفرمالدهیدˮ را که آلاینده ای است که سبب سوزش و التهاب چشم ها، بینی و گلو می شود، از بین می برد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، شاید ندانیم که “فرمالدهید”(formaldehyde) می تواند یکی از آلاینده های فراوان در خانه ما باشد که موجب تحریک و سوزش چشم، بینی و گلو می شود.
دستگاه های تصفیه هوای کنونی این ترکیب را با استفاده از ذغال فعال از محیط خارج می کنند، اما این پروسه تنها می تواند فرمالدهید را به دام بیاندازد و بدین سبب فیلترها باید جایگزین شوند.
اما شرکت دایسون(Dyson) راهی برای نابودی مداوم این آلاینده در تصفیه کننده های جدید خود موسوم به “Pure Cryptomic” پیدا کرده است. این تصفیه کننده ها در دو مدل دارای فن و مدل دارای فن و بخاری تولید شده است که به ترتیب ۶۵۰ دلار و ۷۵۰ دلار قیمت دارند.
مانند برج های تصفیه دایسون موسوم به “Pure Cool” که سال قبل رونمایی شدند، دستگاه های “Pure Cryptomic” نیز می توانند آلاینده های موجود در هوا را در خانه شناسایی و حبس کنند و حتی بدون دمیدن هوا نیز می توانند این کار را انجام دهند.
یک پنل LCD روی این دستگاه های جدید، ذرات و گازهای آلاینده را به کاربر نشان داده است و همین طور عمر فیلتر و زمان نیاز به تعویض فیلتر را نشان داده است.
بگفته دایسون، فیلتر ترکیبی مورد استفاده در این دستگاه ها ۹۹٫۹۵ درصد ذرات و “ترکیبات آلی فرار (VOC)” را به دام می اندازد. اما آنچه جدید است پنل فناوری جدیدی است که فرمالدهید را در سطح مولکولی به مقادیر کم آب و کربن دی اکسید تبدیل می کند.

فرمالدهید از چیزهایی مانند رنگ، رنگ جلا، خوشبو کننده هوا، شوینده های خانگی و حتی مواردی مانند اسباب بازی ها حاصل می شود.
سازمان حفاظت محیط زیست جهانی آگهی می دهد که فرمالدهید نه تنها موجب تحریک پوست، چشم ها، بینی و گلو می شود بلکه قرار گرفتن در معرض مقادیر زیادی از آن امکان دارد موجب مبتلاشدن به بعضی از انواع سرطان ها شود.
فناوری این تصفیه کننده از مواد معدنی Cryptomelane بعنوان کاتالیزور واکنش شیمیایی استفاده می نماید که نام سیستم نیز از همین گرفته شده است.
گیر انداختن فرمالدهید با عنایت به ذرات بسیار کوچک آن دشوار است. فیلتر جدید Cryptomic که برای نابودی فرمالدهید طراحی شده است، هیچ گاه نیازی به تعویض ندارد.
جدای از فناوری نابودی فرمالدئید، این دستگاه های جدید دارای خیلی از خاصیت های مشابه با سایر دستگاه های تصفیه دایسون هستند.
اگر پوست، چشم یا بینی شما در خانه تحریک می شود و احساس سوزش و التهاب می کنید، به خصوص اگر در محیط کارتان فرمالدهید زیاد است، باید به فکر تهیه یک تصفیه کننده نابودگر فرمالدهید باشید.
فرمالدهید که نام علمی آن متانال است، گازی با بوی تند و زننده است و کوچک ترین آلدهید به شمار می آید. فرمالدهید به آسانی از سوخت ناقص ترکیب های کربن دار به دست می آید و در دود حاصل از آتش سوزی جنگل ها و دود خودرو ها نیز یافت می شود.
فرمالدهید از اکسایش متانول در دمای ۵۰۰ درجه سانتی گراد با استفاده از نقره بعنوان کاتالیزگر بدست می آید. مقادیر اندک فرمالدهید در فرآیندهای متابولیک پسماندها در خیلی از جانوران زنده نیز ایجاد می شود. از فرمالدهید برای نگهداری نمونه های جانوری استفاده می شود.

منبع: