دانشمندان یک کرم کشف کردند که ۳ جنسیت دارد!

نیوزتل: دانشمندان اخیرا یک گونه جدید از کرم را در دریاچه ˮمونوˮ که به شرایط سخت و خشن محیطی مشهور است، کشف کرده اند که سه جنسیت مختلف دارد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، کمتر موجودی می تواند در شرایط دشوار دریاچه “مونو”(Mono) واقع در رشته کوه های سیه را شرقی(Eastern Sierra) کالیفرنیا زنده بماند، اما یک گونه که ظاهراً در این دریاچه رونق نیز دارد، یک گونه جدید از کرم است که دارای سه جنسیت متفاوت می باشد.
تیمی از دانشمندان موسه فناوری کالیفرنیا(Caltech) گونه جدیدی از کرم را کشف کرده اند که آنها را “Auanema sp” نامیدند و می توانند تا ۵۰۰ برابر بیشتر از انسان در مقابل آرسنیک زنده بمانند و ۳ جنسیت داشته باشند. علاوه بر این پژوهشگران دریافتند که آنها می توانند مثل کانگورو بچه خودرا درون بدن خود حمل کنند.
در خصوص جنسیت های این گونه نماتدها(nematodes) یا کرمهای ریز معمولا به دو دسته هرمافروتیدها(نرماده) یا نرها تقسیم می شوند. نرماده موجودی است که بطور طبیعی هر دو اندام تناسلی نر و ماده را داراست و می تواند هم زامه و هم تخمک پدید آورد. این در حالیست که Auanema sp همین طور جنس ماده هم دارند. به علاوه آنها دیگر خاصیت های جنسیتی جالبی هم دارند.
تاکنون تصور می شد که غیر از جلبک ها و باکتری ها فقط یک نوع میگو و یک نوع مگس می توانند در دریاچه “مونو” زنده بمانند و رشد کنند. این مطالعه قابل توجه است، برای اینکه قبل از نتایج آن فقط تصور می شد که دو گونه در دریاچه مونو زندگی می کنند.
آب این دریاچه بسیار(۳ برابر) شورتر از اقیانوس ها و دارای PH قلیایی ۱۰ است.
اکنون دانشمندان موفق به کشف هشت گونه جدید از کرم در این دریاچه شده اند که بخش عمده ای از تحقیقات آن در آزمایشگاه “پل استرنبرگ” پروفسور زیست شناسی انجام شده است که بر روی نماتدها(nematodes) یا کرم های ریز و بطور خاص “Caenorhabditis” که نوعی کرم هستند که فقط ۳۰۰ نورون دارند اما می توانند بخوابند، بیاموزند، بو بکشند و حرکت کنند، متمرکز شده است. آنها همین طور می توانند به راحتی در آزمایشگاه در دمای معمولی اتاق زنده بمانند و رشد کنند.

محققان تصور می کردند که خیلی از این کرم های ریز در دریاچه مونو پیدا کنند، اما درعوض آنها هشت گونه همچون “Auanema sp” پیدا کردند که در مقابل آرسنیک مقاوم هستند.
دانشمندان از اینکه این گونه های جدید می توانند در شرایط عادی زنده بمانند و رشد کنند، شگفت زده شدند.
محققان می گویند این نشان داده است این کرم ها مقاوم هستند و انعطاف پذیری خاصی جهت زندگی در محیط های مختلف دارند.
آنها می گویند: این کرم ها می توانند درس های زیادی در مورد استراتژی های نوآورانه برای مقابله با شرایط دشوار به ما یاد دهند. مطالعه ما نشان داده است که ما هنوز باید چیزهای زیادی از این حیوانات ۱۰۰۰ سلولی و چگونگی زنده ماندن آنها در محیط های خشن بفهمیم و تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد.
محققان می گویند قصد دارند آن گونه های جدید کرم را بیشتر مورد مطالعه قرار دهند تا مشخص کنند چه عوامل ژنتیکی آنها را قادر به زنده ماندن و رشد در چنین شرایطی می سازد و چه ژن هایی آنها را در مقابل آرسنیک مقاوم کرده است.
این یافته ها در ژورنال Current Biology انتشار یافته است.