مدیر پژوهشگاه فضایی روسیه: پرواز به ماه باید بین المللی باشد

نیوزتل: آناتولی پتروکوویچ مدیر پژوهشگاه تحقیقات فضایی روسیه و عضو آکادمی علوم روسیه می گوید: همکاری بین المللی در زمینه فضانوردی هیچ جایگزینی ندارد و اکتشافات بر روی ماه باید به صورت بین المللی صورت گیرد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا؛ پتروکوویچ در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی اظهار داشت: “این مؤسسه همکاریهای گسترده بین المللی دارد و معتقدیم که در آینده باید این راه را ادامه دهیم برای اینکه این مسئله طبیعت فعالیت های ما است و گریزی از آن نیست. همکاری بین المللی در اکتشاف فضا به نفع همه است. به این علت که پیچیدگی فناوری فضایی روز به روز افزوده می شود. از جانب دیگر نباید فراموش نماییم که بودجه در همه کشورها محدود است و بدین سبب حتی سازمان های فضایی پیشرو باز مجبورند با یکدیگر همکاری کنند.”
بگفته وی، تجهیزات علمی ساخت روسیه، سالهاست که بر روی دستگاه های اروپایی و آمریکایی نصب شده و کار می کند. هفت کاوشگر هم اکنون در فضا فعالیت می نمایند، همچون مریخ نورد آمریکا که مجهز به تجهیزات پژوهشگاه تحقیقات فضایی روسیه است.
از طرف دیگر روسیه باز از امکانات و تجهیزات فنی دیگر کشورها در سفینه و کاوشگرهای خود استفاده می نماید بعنوان نمونه، رصدخانه فضایی اسپکتر ار. گ که باید امسال به فضا پرتاب شود. این رصدخانه به دو تلسکوپ مجهز است: یک سامانه رصدی آلمانی، که به هزینه آلمان ساخته شده و دومی که روسیه هزینه ساخت آنرا پرداخته است.
پتروکوویچ می گوید: “اگر در مورد برنامه اکتشاف در ماه، خصوصاً مأموریت های سرنشین دار بخواهیم صحبت نماییم، مطمئن باشید که هیچ جایگزینی برای همکاری بین المللی وجود ندارد. مشکلات فنی و هزینه چنین برنامه ای بسیار سنگین تر از آن است که برخی تصور می کنند و هیچ کشوری در جهان چه روسیه، چه آمریکا و یا چین، بطور مستقل قادر به اجرای آن نخواهند بود.”