به منظور نمونه برداری از مریخ؛ ایرباس، سطح نورد رباتیک آژانس فضایی اروپا را طراحی می کند

نیوزتل ایرباس، سطح نورد رباتیک آژانس فضایی اروپا را طراحی می کند
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، در ماه آوریل سال جاری، ناسا و “آژانس فضایی اروپا” (ESA) توافق کردند که امکان آوردن نمونه های خاک و سنگ مریخ را بررسی کنند.
اکنون، آژانس فضایی اروپا در نظر دارد برای آوردن نمونه هایی از سنگ و خاک مریخ، یک سطح نورد رباتیک جدید ابداع کند تا از فضاپیمای “مریخ ۲۰۲۰” (Mars 2020) ناسا پیشی بگیرد و به این منظور، برای طراحی سطح نورد رباتیک، یک قرارداد ۵٫۲ میلیون دلاری با شرکت “ایرباس” بسته است.
در هر حال، انجام این کار بسیار دشوار خواهد بود؛ چونکه رفتن به مریخ، تنها یکی از چالش برانگیزترین ماموریت های فضایی به حساب می آید، اما جمع کردن نمونه ها و آوردن آنها به زمین، مبحث پیچیده تری است.
در واقع، این طرح، سه ماموریت جداگانه را شامل می گردد که به یکدیگر وابسته هستند. اولین آنها، ماموریت “مریخ ۲۰۲۰” ناسا است که برای ماه جولای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی می گردد.

دومین ماموریت، فضاپیمای “فچ” (Fetch) آژانس فضایی اروپاست که پرتاب آن، برای سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی می گردد. مقرر است این فضاپیما، مسیر فضاپیمای مریخ ۲۰۲۰ را ردیابی کند و به گردآوری نمونه ها بپردازد. این نمونه ها در یک جعبه قرار خواهند گرفت که روی فضاپیما قرار می گیرد. بعد از آن، فضاپیما به فرودگر خود که دارای یک سیلندر است، متصل می گردد و در مدار اطراف مریخ به گردش درمی آید.
ماموریت سوم موسوم به “مدارگرد بازگشت به زمین” (Earth Return Orbiter) هم متعلق به آژانس فضایی اروپاست. این مدارگرد، در ایستگاه قرار می گیرد تا نمونه های مورد نظر را جمع آوری کند. نمونه های جمع آوری شده، تا سال ۲۰۳۰ در آمریکا فرود خواهد آمد و بعد از آن، نمونه ها به آزمایشگاه های سرتاسر جهان عرضه می شوند.
تصویر زیر، اولین طراحی شرکت ایرباس برای پروژه آژانس فضایی اروپا است.

لازم به ذکر است که همه این پروژه ها در صورتی عملی هستند که هر دو آژانس، ارزش و تاثیر آنها را در فناوری تایید کنند.