به گزارش نیوزتل، با عنایت به پیشرفت چشم گیر و فزاینده هوش مصنوعی، برخی دانشمندان از احتمال انقراض بشر به دست این فناوری صحبت کرده اند اما برخی دیگر معتقدند که بیان چنین ترس هایی فقط یک روش تبلیغاتی برای جذب بودجه است و انسان ها باید به فکر مشکلات مهم تری باشند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، اگر هنوز از هوش مصنوعی نترسیده اید، شاید بهتر باشد صحبت های یک متخصص را بشنوید که اعتقاد دارد ۵۰ درصد احتمال دارد هوش مصنوعی، بشریت را از بین ببرد.
«مکس تگمارک»(Max Tegmark)، فیزیکدان و متخصص هوش مصنوعی دانشگاه «ام آی تی»(MIT)، پیشبینی عمیقا نگران کننده ای را در مورد آینده ما در این سیاره عرضه کرده است. به قول این استاد دانشگاه، تاریخ نشان داده است که باهوش ترین گونه های زمین یعنی انسان ها، مسئول مرگ گونه های کوچک تر مانند «دودو»(Dodo) هستند. بنابراین، اگر زمانی هوش مصنوعی از انسان ها باهوش تر شود، همان سرنوشت در انتظار ما خواهد بود.
علاوه بر این، ما نمی دانیم که مرگ ما به دست هوش مصنوعی چه زمانی رخ خواهد داد چونکه گونه هایی با هوش کمتر از این فنآوری، راهی برای دانستن ندارند. تگمارک اظهار داشت: حدود نیمی از سایر گونه های روی زمین قبلا توسط انسانها نابود شده اند. از آنجائیکه ما باهوش تر بودیم، آنها کنترلی بر این مورد نداشتند. چیزی که ما حالا در مورد آن اخطار می دهیم، اینست که اگر ما انسان ها کنترل جامعه خویش را به ماشین هایی ببازیم که بسیار باهوش تر از ما هستند، آن گاه همه چیز می تواند به همان اندازه برای ما بد شود.
تگمارک یکی از امضاکنندگان اطلاعیه ای است که اخیرا انتشار یافته و در مورد خطر انقراض ناشی از هوش مصنوعی اخطار می دهد. این بیانیه که به تازگی توسط «مرکز ایمنی هوش مصنوعی»(Centre for AI Safety) مستقر در سن فرانسیسکو منتشر گردید و به امضای ده ها متخصص همچون پیشگامان هوش مصنوعی رسید، اخطار داده است که هوش مصنوعی می تواند بشریت را از بین ببرد.
مرکز ایمنی هوش مصنوعی، یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف کاهش خطرات ناشی از هوش مصنوعی را در مقیاس اجتماعی دنبال می کند. در بیانیه این مرکز آمده است: کاهش خطر انقراض ناشی از هوش مصنوعی باید در کنار پرداختن به سایر خطرات اجتماعی مانند بیماریهای همه گیر و جنگ هسته ای، یک اولویت جهانی باشد.
بعضی از دانشمندان برتر جهان باور دارند که در آینده ای نزدیک میتوان از هوش مصنوعی برای ساخت سلاح های خودکار یا ربات هایی بهره برد که با یا بدون دخالت انسان به کشتار می پردازند. حتی یک نرم افزار هوش مصنوعی به ظاهر بی خطر هم اگر با دقت کافی برنامه ریزی نشود، می تواند تصمیماتی بگیرد که برای انسان کشنده هستند.
تگمارک در سال ۲۰۱۸ اخطار داد که انسان ها روزی امکان دارد برده ماشین های هوشمند ساخت خود شوند. او حتی در آن زمان ادعا کرد که بعضی از همکارانش امکان دارد از انقراض گونه ها توسط هوش مصنوعی استقبال کنند و آنها را بعنوان فرزندان طبیعی خود در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: یک دیدگاه دیگر، نگه داشتن هوش مصنوعی به شکل یک سگ تحت کنترل انسان است اما امکان دارد این نگرانی پیش بیاید که شاید ما انسانها آن قدر باهوش نباشیم که بتوانیم چنین قدرتی را کنترل نماییم.

نترسید، «ترمیناتور» به حقیقت نمی پیوندد!
با وجود ادعاهای مطرح شده توسط تگمارک، بعضی از دانشمندان چنین تهدیدهایی را باور نمی کنند. یک استاد «دانشگاه آکسفورد» باور دارد که احتمال وقوع یک سناریوی ناشی از هوش مصنوعی مشابه فیلم «ترمیناتور»(Terminator)، نزدیک به صفر است. «ساندرا واچر»(Sandra Wachter) استاد فناوری و مقررات، نامه مرکز ایمنی هوش مصنوعی را یک شلیک تبلیغاتی نامید.
پروفسور واچر اظهار داشت که خطر مطرح شده در نامه، یک فانتزی علمی-تخیلی است و آنرا با فیلم ترمیناتور مقایسه کرد. وی ادامه داد: خطراتی وجود دارند که جدی هستند اما توجه همه را به خود جلب نمی کنند. آن چه در مورد این نامه سرگشاده جدید می بینیم، یک فانتزی علمی-تخیلی است که همین حالا توجه را از مشکلات اصلی پیرامون تعصب، تبعیض و اثرات زیست محیطی منحرف می کند.
واچر افزود: همه بحث بر سر چیزی است که شاید در چند صد سال رخ بدهد یا رخ ندهد. شما نمی توانید کار معناداری را در مورد آن انجام دهید چونکه در آینده بسیار دوری است اما تعصب و تبعیض یا تاثیر زیست محیطی را میتوان بررسی کرد. این فقط یک شیرین کاری تبلیغاتی است که بودجه را جذب خواهد نمود.
واچر اشاره کرد: آن چه حالا در مورد فناوری می دانیم، اینست که احتمال انقراض انسان توسط هوش مصنوعی، نزدیک به صفر خواهد بود. مردم باید نگران چیزهای دیگری باشند.
اپلیکیشن های هوش مصنوعی در فضای مجازی به صورت آنلاین انتشار یافته اند و کاربران، تصاویر جعلی افراد مشهور و سیاستمداران را منتشر می کنند. دانشجویان هم از ChatGPT و سایر مدلهای یادگیری زبان، برای نوشتن مقاله های دانشگاهی استفاده می نمایند اما هوش مصنوعی می تواند کارهای نجات دهنده ای را مانند عرضه الگوریتم های بررسی تصاویر پزشکی انجام دهد و به پزشکان کمک نماید تا بیماری هایی مانند سرطان و بیماریهای قلبی را با دقت و سرعت بیشتری تشخیص دهند.

منبع: