پرتاب یک موشک از روی سکوی شناور در آب های آمریکا

به گزارش نیوزتل، یک استارت آپ فضایی نخستین موشک را از روی یک سکوی پرتاب شناور در آب های ایالات متحده پرتاب کرد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت اسپیس پورت(Spaceport) می گوید که تقاضای زیادی برای پرتاب های فضایی وجود دارد و مکانهای کمی برای پرتاب موشک وجود دارد.
نخستین پرتاب موشک از آبهای ایالات متحده در روز سه شنبه(۲۳ مه/ دوم خرداد) اعلام گردید.
این شرکت اعلام نمود که چندین پرتاب زیر مداری موشک را از روی یک کشتی تغییر یافته واقع در خلیج مکزیک انجام داده است. هدف آنها کاهش فشار در پایگاه های شلوغ پرتاب موشک و رساندن سریع تر ماهواره ها به فضا است.
تام ماروتا(Tom Marotta)، مدیرعامل و موسس این شرکت در اطلاعیه ای اظهار داشت: این نمایش درسهای گوناگونی را به همراه داشت که در پروژه بعدی ما یعنی ساخت فرودگاهی فضایی مبتنی بر دریا با قابلیت عملیات مداری، گنجانده می شود.
این پرتاب ها بعد از دریافت تاییدیه های نظارتی از اداره هوانوردی فدرال(FAA) و گارد ساحلی ایالات متحده که ارزیابی زیست محیطی و خطر را انجام دادند، انجام شد.
این موشک ها توسط شرکت Evolution Space که عرضه دهنده ی موشک هایی با سوخت جامد مستقر در کالیفرنیا است، ساخته شدند. موشک های معمولی این شرکت تنها ۲۲ فوت(شش متر) ارتفاع دارند. هر دو شرکت در بیانیه خود گفتند که پرتاب از دریا تاثیر زیست محیطی کمتری نسبت به پرتاب زمینی خواهد داشت، اما جزئیاتی عرضه نکردند.
پرتابی که به تازگی توسط شرکت فضایی اسپیس ایکس انجام شد ارزیابی های زیست محیطی را به وضوح نشان داد. نخستین پرتاب فضایی استارشیپ که بزرگترین سیستم پرتاب در جهان است به علت بروز مشکلات فنی باید در اواسط پرواز متوقف می شد.
استارشیپ و پیشران سوپرهوی آن خطراتی مانند ریزش آوار و شن ایجاد کردند، خطراتی که حالا توسط اداره هوانوردی فدرال که ۱۸ ماه را صرف ارزیابی زیست محیطی این پرتاب از پایگاه بوکا چیکا در تگزاس کرده بود، درحال ارزیابی است.
ماروتا در مقاله اخیر خود در The Space Review اظهار داشت که پرتاب از دریا بهترین گزینه برای «حل تنگنای پایگاه فضایی» است. او اظهار داشت که پیشنهادات برای ساخت اسکله های فضایی در ایالات متحده همگی توسط مخالفان جامعه ی محلی به تاخیر افتاده یا برای همیشه متوقف شده اند و این در شرایطی است که انتخابهای خارج از کشور برای ساخت پایگاه نیازمند تاییدیه های کنترل صادرات از وزارت امور خارجه ایالات متحده است که دریافت آن زمان زیادی می برد.
ماروتا همینطور اشاره نمود که شرکتهای دیگری پیش از این پا به دریا گذاشته اند. بوئینگ به مدت ۱۵ سال برای پرتاب های دریایی با روسیه همکاری کرد تا این که جنگ روسیه و اکراین در سال ۲۰۱۴ این روابط را قطع کرد. اسپیس ایکس همینطور درحال بررسی سکوهای پرتاب دریایی است و کره ی جنوبی و چین سیستم های پرتاب دریایی خویش را دارند.

منبع: