نیوزتل: شرکت فضایی «اسپیس ایکس» نخستین ماهواره ی ۵G جهان متعلق به شرکت «Sateliot» را به مدار پرتاب کرد تا اتصال جهانی به اینترنت اشیا آسان تر شود.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ماهواره ی «GroundBreaker» نخستین ماهواره از یک صورت فلکی متشکل از بیش از ۲۵۰ ماهواره است.
اسپیس ایکس ماهواره ای که گفته می شود نخستین ماهواره در مدار پایین زمین(LEO) است که برمبنای استاندارد سلولی ۵G کار می کند را به فضا فرستاده است.
این رله داده مداری نسبتا کوچک ۲۲ پوندی(۱۰ کیلوگرمی) با نام «The GroundBreaker» نخستین ماهواره از یک صورت فلکی متشکل از ۲۵۰ ماهواره است که برای ارتباط با برج های سلولی زمینی و پر کردن شکاف های شبکه های داده در سراسر جهان طراحی شده است.
یک موشک فالکون ۹ این ماهواره را در روز ۱۵ آوریل از تاسیسات پرتاب فضایی اسپیس ایکس در پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب کرد. شرکت «Sateliot» مستقر در بارسلون که سازنده ی ماهواره ی «The GroundBreaker» و اپراتور شبکه ی صورت فلکی «Sateliot_X» است، این فناوری را فرصتی برای تحقق دسترسی جهانی به اینترنت اشیا(IoT) می داند.
اینترنت اشیاء(Internet of Things) به ارتباط اینترنتی بین اشیاء و تجهیزاتی می گویند، که در محیط پیرامون ما قرار دارند.
این لوازم یا اشیاء متصل به شبکه اینترنت می توانند با بهره گیری از نرم افزارهای موجود در تلفن های هوشمند، تبلت ها، کامپیوتر ها، گجت یا ابزارک ها، ساعات هوشمند، تلویزیون ها و هر شیء دیگری کنترل و مدیریت شوند.
این مفهوم می تواند بسادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت های شهری و ترافیک باشد.
شرکت Sateliot در اطلاعیه ای نوشت: برای نخستین بار در تاریخ، مخابرات زمینی سلولی بطور یکپارچه با اتصال ماهواره ای ادغام می شود و Sateliot این انقلاب را رهبری می کند. این شرکت امیدوار است آنچه را که از آن با عنوان شکاف ۸۵ درصدی در اتصال تلفن همراه در سرتاسر کره زمین یاد می شود، پر کند و برنامه هایی را برای چندین بازار عمومی و خصوصی همچون حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی، با پتانسیل «تاثیر بر کارایی صدها مورد از صنایع» در نظر گرفته است.
Sateliot امیدوار است با اتصال اینترنت اشیا به یک شبکه منسجم بین رله های سلولی زمین و مداری، امکانات دستگاه های متصل را گسترش دهد. کاربران می توانند بدون نیاز به خرید سخت افزار اضافی مانند آنتن یا مودم، بطور یکپارچه از شبکه ۵G زمینی به شبکه غیرزمینی تغییر وضعیت دهند. همچنین، به لطف رومینگ استاندارد، می توانند به استفاده از سیمکارت های فعلی و اپراتورهای تلفن همراه خود ادامه دهند. توافقات انجام شده توسط Sateliot راه را برای پذیرش گسترده ی اینترنت اشیاء در سراسر جهان آسان می کند.
«Sateliot_۰» نخستین ماهواره این شرکت است، اما با گسترش صورت فلکی، هر ماهواره هر ۹۰ دقیقه یک دفعه به دور زمین خواهد چرخید.
Sateliot تاریخ پرتاب ماهواره بعدی خود به مدار را اعلام نکرده است.
تعداد این ابَرصورت های فلکی درحال توسعه همچنان درحال افزایش است. جدا از ماهواره های پهن باند استارلینک، اتحادیه اروپا و چین مجموعه های ماهواره ای خاص خودرا در دست ساخت دارند. حتی شرکت آمازون نیز می خواهد پرتاب پروژه ماهواره ای خودرا با نام «Project Kuiper» از سال ۲۰۲۴ شروع کند.

منبع: