ابداع رادار جدید برای دیدن در دود، گرد و غبار و مه

نیوزتل: سنسورهای راداری جدید می توانند جایگزین سنسورهای لیزری در خودروهایی شوند که در وضعیت دید کم حرکت می کنند تا بتوانند به دقت از میان دود، گرد و غبار و مه مسیر را ببینند.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، پژوهشگران دانشگاه اوربرو (Örebro) موفق شده اند دقت سنسورهای رادار برای مسیریابی را تا حدی بالا برند که این حسگرها در خودرو های خودران مورد استفاده قرار گیرند و رانندگی ایمن را در هر شرایطی امکان پذیر سازند.

وسایل نقلیه خودران از انواع حسگرها و فناوری ها همچون دوربین ها، LIDAR (تشخیص نور و محدوده)، رادار (شناسایی و تشخیص رادیویی) و سنسورهای فراصوت برای «دیدن» محیط اطراف خود و جهت یابی ایمن استفاده می نمایند.

همه این حسگرها، داده ها را در اختیار سیستم کامپیوتری خودروی خودران قرار می دهند که از الگوریتم های یادگیری ماشینی و سایر فناوری ها برای پردازش داده ها و تصمیم گیری در مورد مسیریابی محیط استفاده نماید.

ترکیب داده های این سنسورهای مختلف، به خودرو های خودران اجازه می دهد تا بطور جامع محیط اطراف خودرا مشاهده کرده و تصمیم گیری مناسبی را در لحظه برای اجتناب از موانع، ماندن در خطوط و پیروی از قوانین راهنمایی و رانندگی اتخاذ کنند.

دانیل آدولفسون، دانشجوی دکترای علوم کامپیوتر در دانشگاه اوربرو می گوید: مزیت این رادار این است که در همه شرایط آب وهوایی کار می کند و می تواند از میان دود و غبار و مه ببیند.

با این رادار جدید، یک وسیله نقلیه خودران می تواند بعد از طی مسافت ۱۰۰ متری موقعیت خودرا با دقت یک متر مشخص نماید. این یعنی دقت سیستم موقعیت یابی توسط سنسورهای رادار به یک متر افزایش می یابد.

آدولفسون می گوید: کاهش حاشیه خطا از ۲ درصد به ۱ درصد، گام بزرگی رو به جلو است. این روش هم بسیار سریع و هم بسیار دقیق است و تنها چاره ای است که ربات های خودران با انسان ها و دیگر ربات ها می توانند توسط آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

وی اضافه کرد: کار ما با بهبود دقت سنسورهای رادار می تواند منجر به این شود که خودرو های خودران بدون توجه به شرایط آب و هوایی، به شکل ایمن رانندگی کنند. این رادار می تواند در صنایع ساختمانی و معدنی که ماشین آلات سنگین خودران باید بتوانند در محیط هایی با گرد و غبار زیاد کار کنند، مفید باشد.

با استفاده از این روش جدید، مکان یابی راداری در مقایسه با موقعیت یابی لیزری دقیق تر می شود. سنسورهای راداری می توانند از میان دود، گرد و غبار و مه ببینند، بدین سبب می توانند در وسایل نقلیه ای که در دید کم کار می کنند، جایگزین سنسورهای لیزری شوند.

به نظر می رسد هر چه پیش می رویم، وسایل نقلیه خودران با هر توسعه، ایمن تر می شوند و در دید عموم بیش از پیش قابل پذیرش می شوند.