تحولی در صنعت ذخیره سازی انرژی با باتری زنگ زده

به گزارش نیوزتل، باتری های زنگ زده جدید می توانند تا ۱۰۰ ساعت فضای ذخیره سازی انرژی فراهم نمایند. این تکنولوژی جدید می تواند صنعت را متحول کند.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از ساینتیفیک امریکن، بر اساس مقاله ای که توسط «Scientific American» انتشار یافته است، اختراع شرکت آمریکایی «Form Energy» می تواند یک پیشرفت مهم برای ذخیره سازی طولانی مدت انرژی خورشیدی و بادی باشد.

این شرکت ادعا می کند که این نوآوری که با نام «باتری آهن-هوا» شناخته می شود، می تواند به کربن زدایی از بخش انرژی کشور با روشی ارزان تر از سیستم های ذخیره سازی لیتیوم یونی کمک نماید، در حالیکه تنها از مواد داخلی در دسترس برای ایجاد آن استفاده می شود.

باتری های لیتیوم یون؛ گران و غیرکاربردی

باتری های لیتیوم یون امروزی به مواد گرانقیمتی مانند لیتیوم، کبالت، نیکل و گرافیت نیاز دارند که به طور عمده از کشورهای دیگر وارد می شوند. در حالیکه این باتری جدید، برق را با استفاده از فلز آهن ساده از راه اصل «زنگ زدگی برگشت پذیر» ذخیره می کند.

این بدان معنا است که باتری هنگام تخلیه انرژی، فلز آهن را به زنگ زدگی تبدیل و هنگام شارژ شدن زنگ فلز را باردیگر به آهن تبدیل می کند.

باتری های آهن-هوا برای نخستین بار در اوایل دهه ۱۹۷۰ جهت استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی مورد ارزیابی قرار گرفتند. جورج کربتری(George Crabtree)، مدیر مرکز مشترک تحقیقات ذخیره انرژی در لابراتوار ملی آرگون می گوید که امروزه، داده های جدیدتر نشان داده است که آنها می توانند به ترویج و تنوع بخشیدن به منابع انرژی سبز در آینده برای خدمات شهری کمک کنند.

باتری های آهن-هوا بسیار بزرگ تر از باتری های لیتیوم یونی هستند و می توانند انرژی را تا ۱۰۰ ساعت ذخیره و تخلیه کنند. این مقدار به صورت قابل توجهی بیشتر از چهار ساعت عرضه شده توسط باتری های لیتیوم یونی است.

مکانی برای ساخت نخستین کارخانه انتخاب شده است

مجله پاور(Power) همینطور گزارش داده است که شرکت «Form Energy» هم اکنون مکانی را برای ساخت نخستین کارخانه خود برگزیده است. کارخانه در ویرجینیای غربی واقع خواهد شد و ساخت آن در سال ۲۰۲۳ شروع می شود.

ماتئو جارامیلو(Mateo Jaramillo)، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران شرکت «Form Energy» گفته است: برای رسیدن به استقلال در تولید انرژی های تجدیدپذیر، مقابله با چالش های زنجیره تأمین انرژی و توسعه شبکه قابل اعتماد و مقرون به صرفه احتیاج به فناوری های نوین ذخیره سازی انرژی داریم که قادر به ذخیره سازی مقرون به صرفه برق برای چندین روز باشند.

باتری اولیه هم اکنون جهت استفاده در وسایل نقلیه بسیار بزرگ و سنگین به کار می آید. با این وجود، امکان دارد این مورد تغییر کند، چونکه پژوهشگران در تلاشند تا اندازه آنرا کاهش دهند و کاربردهای آنرا بالا برند.

منبع: