در گزارش نیوزتل اعلام شد؛ تایید مجرمانه بودن رفتار اینستاگرام و واتساپ

نیوزتل: عضو کارگروه تعیین محتوای مجرمانه کامپیوتری با تأکید بر رفتار مغایر با قانون اینستاگرام و واتساپ اصرار کرد در اجرای قانون تعارفی وجود ندارد.
مهدی باقری، ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه کامپیوتری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباب ادامه فیلترینگ دو پلت فرم خارجی اینستاگرام و واتساپ با طرح این سوال که آیا کسی در این مورد که محیط این دو پلت فرم فضایی مناسب برای ایجاد اغتشاش و ناامنی در کشور است، تردید دارد، اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که دشمن از فضای دو پلت فرم خارجی اینستاگرام و واتساپ برای سازماندهی نیروهای خود همچون منافقین، کومله و دموکرات برای واردات سلاح جنگی به ایران بمنظور کشتار مردم استفاده می نماید.
باقری افزود: کدام حاکمیتی در دنیا وجود دارد که به این مسائل بی توجه باشد اما خودرا وطن دوست معرفی کند؟ حتما یا فرد خائنی است که نه بصورت مستقیم بلکه با سکوت خود در مقابل ورود تسلیحات به کشور، بستر لازم را برای این پیامرسان ها بمنظور سازماندهی و شبکه سازی فراهم می آورد یا بدون شک با آنها همدست است که در تاریخ می توان نمونه های آنرا مشاهده کرد.
اینستاگرام و واتساپ رسماً ابزار کشتار مردم بودند
وی با تأکید بر این که اینستاگرام و واتساپ عملاً ابزار سازماندهی و شبکه سازی دشمن برای جرایمی مانند قاچاق اسلحه، شکل دهی اغتشاشات و کشتار مردم بودند، بیان کرد: باتوجه به آمار قابل توجه نیروی انتظامی درباب کشف تسلیحات گوناگون از آشوبگران در ایران، در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا چنین چیزهایی در کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا یا انگلیس کشف نمی شود؟ چرا در مرزهای کشورهایی مانند آلمان این اتفاقات رخ نمی دهد؟ چرا واتساپ و اینستاگرام تنها در ایران چنین خدماتی را مهیا می کنند؟ در اینجا واکنش ما چه باید باشد؟ آیا باید از فرصت سازی این پلت فرم ها در کشتار جوانان خود تشکر و تقدیر کنیم؟
این ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه اشاره کرد: اگر هر عامل انسانی و غیرانسانی بخواهد هر نوع ارتباطی با ایران، مردم و اقتصادش داشته باشد، مادامی که تعهدی در قبال جان و مال مردم نداشته باشد، اجازه فعالیت در این کشور را نخواهد داشت. این تنها در مورد ایران نیست، بلکه در همه جای دنیا چنین است؛ آیا کشورهای اروپایی در صورت نقض قوانین به شرکت های ایرانی اجازه ادامه فعالیت در کشورشان را خواهند داد؟ بطور قطع نه، شدیدترین برخوردها را خواهند داشت. بارها مشاهده شده که در برخورد با افراد ایرانی به بهانه این که احتمال داده اند شاید در آینده تخلفی انجام دهند، آنها را دستگیر و بازداشت کرده اند.
وظیفه کارگروه فیلترینگ در قبال محتوای مجرمانه
باقری در ادامه با اعلان اینکه وظیفه کارگروه تعیین محتوای مجرمانه کامپیوتری از نظر حقوقی تعیین مصادیق دارای محتوای مجرمانه ای است که در فضای کامپیوتری فعالیت می کند، اظهار داشت: درباب فعالیت پلت فرم های خارجی شورای عالی فضای مجازی، سیاست گذاری می کند، این که فعالیت آنها طبق چه برنامه و برمبنای چه بخشنامه ای باشد. درباب ارتباطات حقوقی با شرکت های خارجی هم تصمیم گیرنده وزارت ارتباطات است. در اینجا نقش کارگروه این است که در صورت بروز جرمی در فضای مجازی که تکلیف آن برای دستگاه قضائی مشخص نباشد که آیا این مصداق محتوای مجرمانه است یا خیر، موضوع را بررسی کند. در حقیقت وظیفه کارگروه جلوگیری از سوءاستفاده برخی افراد از خلاءهای قانونی می باشد.
وی افزود: درباب اینستاگرام و واتساپ دیگر شکی وجود ندارد که این دو پلت فرم خارجی قوانین جمهوری اسلامی را نقض کرده اند؛ اینستاگرام و واتساپ مشارکت و معاونت بسیاری در قاچاق اسلحه و توزیع و استفاده آن در جریان اغتشاشات داشتند و تبدیل به یک بازوی اجرائی در شکل دهی یک جنگ ترکیبی بودند؛ دیگر نه از وطن فروشان که از تمام کارشناسان دنیا در این عرصه باید پرسید که آیا اتفاقات اخیر در کشور ماحصل یک رفتار اجتماعی است یا نتیجه یک اقدام برنامه ریزی شده برای بردن کشور به سمت یک پرتگاه است؟ تمام کارشناسان دنیا یعنی آن هایی که خصومتی با جمهوری اسلامی ندارند، در این زمینه اذعان دارند که این اتفاقات یک جنگ ترکیبی بود که تمام مباحث اخلاقی، نظامی، سیاسی و اقتصادی را شامل می شد.
تأیید مجرمانه بودن رفتار اینستاگرام و واتس اپ
ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه کامپیوتری در ادامه با تأکید بر این که همه این اتفاقات در پلت فرم های اینستاگرام و واتساپ انجام شده است، بیان کرد: شکی نیست که رفتار این دو پلت فرم مجرمانه بوده است بدین سبب طبیعی است که هم دستگاه های امنیتی و قضائی و هم دستگاه های تصمیم گیرنده نظام با آنها برخورد می کردند. هنگامی که صحبت از تعهد این پلت فرم ها می شود در حقیقت به مطالبه مردم عمل می شود، البته خواست تعدادی از مردم این است که این پلت فرم ها همچنان به فعالیت خود ادامه دهند، ما مشکلی با خود پلت فرم ها نداریم، روش استفاده از این پلت فرم هاست که نباید مجرمانه و مغایر با قانون باشد.
باقری اشاره کرد: اگر این سکوها حاضر به تعهد باشند به این معنا که این پلت فرم ها نباید فضایی برای سوءاستفاده های مالی، تحریک و تهییج کاربران برای ایجاد ناامنی و اغتشاش باشد؛ می توانند به فعالیت خود در ایران ادامه دهند.
وی با تأیید جرم دو پلت فرم اینستاگرام و واتس اپ، درباب بررسی ادامه فیلترینگ آنها در کارگروه تعیین محتوای مجرمانه کامپیوتری اشاره کرد: ما به عنوان نماینده مجلس موظفیم اجرای قوانین را پیگیری نماییم، از طرفی هم پیگیر قانون مداری در کشور نیز هستیم، ما انتظار نداریم شهروندان ما حتی قوانین راهنمایی و رانندگی را حذف نمایند چه برسد به این که دشمن بخواهد آزادانه هر اقدامی مقابل کشور ما انجام دهد و تنها نظاره گر باشیم.
در اجرای قانون کوتاهی و سستی را نمی پذیریم
عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اظهار داشت: بطور قطع فارغ از این که عضو کارگروه هستم، انتظارم این است که تمامی مجرمان مخصوصاً آن هایی که دشمن صریح مردم ایران هستند، مورد برخورد جدی و مقتدرانه قرار بگیرند. کوچک ترین کم کاری در این زمینه قابل قبول نیست. تعلل در اقدام ولو در حد چند دقیقه که منجر به مرگ یک نفر شود، بدون شک قابل توجیه نیست چونکه در اینجا مسئله جان افراد است و نباید به آن بی توجه بود
وی اضافه کرد: ما در اجرای قانون اهمال، سستی و تعارف را به هیچ وجه نمی پذیریم. این که آنها بخواهند با جوسازی و فضاسازی مقابل ما از اجرای قانون و دفاع از حق مردم کوتاه بیاییم، قابل قبول ما نیست.
به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، بدنبال ایجاد ناامنی و اغتشاش از طرف شبکه های معاند با بهره گیری از فضای اینستاگرام و واتساپ بعد از فوت مهسا امینی در چند ماه اخیر در کشور، به تصمیم شورای عالی امنیت ملی، این دو پلت فرم خارجی مسدود شدند که این محدودیت دسترسی تا به امروز ادامه داشته است. تا حالا اخبار مختلفی درباب رفع یا ادامه فیلترینگ این دو پلت فرم خارجی از طرف دستگاه های مختلف اجرائی انتشار یافته اما سرنوشت ادامه فعالیت آنها در ایران همچنان شفاف نبوده و در دست بررسی دستگاه های تصمیم گیرنده است.
از سوی دیگر در نامه ای که از طرف شورای عالی فضای مجازی به صاحب شرکت متا ارسال شد، جمهوری اسلامی ادامه فعالیت اینستاگرام و واتساپ را منوط به تعهد این شرکت به قوانین جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده است که باتوجه به این مهلت تعیین شده از طرف ایران برای پاسخگویی متا، تا حالا هیچ واکنشی از طرف آن به نامه ایران داده نشده که این امر گمانه زنی ها را درباب ادامه فیلترینگ را تقویت می کند.
در کنار شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی، یکی از عوامل تأثیر گذار درروند بررسی و تصمیم گیری در این زمینه کارگروه تعیین محتوای مجرمانه کامپیوتری است. در حقیقت تشخیص و تأیید مجرمانه بودن رفتار اینستاگرام و واتساپ در طول این مدت از وظایف این کارگروه است.