گام مهم مریخ نورد استقامت؛ قرار دادن نمونه جمع آوری شده روی سطح مریخ توسط استقامت

به گزارش نیوزتل، مریخ نورد استقامت ناسا اخیرا نخستین لوله حاوی نمونه جمع آوری شده از مریخ را روی سطح این سیاره قرار داد. این اقدام، گام مهمی در راه مأموریت بازگرداندن نمونه از مریخ به زمین به حساب می آید.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، مریخ نورد استقامت ناسا نه تنها درحال کاوش مریخ برای انجام اکتشافات علمی است، بلکه راه را برای مأموریت های آینده ای که قصد دارند برای اولین بار نمونه هایی را از سطح مریخ به زمین بازگردانند، هموار می کند.

طرحِ پیچیده بازگرداندن نمونه از سطح مریخ به زمین شامل به کارگیری چندین وسیله نقلیه همچون یک فضاپیما، یک فرودگر و دو بالگرد می شود که برای جمع آوری نمونه ها از سطح مریخ، بردن آنها به مدار و بازگرداندن آنها به زمین با هم کار می کنند. مریخ نورد استقامت با جمع آوری نمونه ها، مهر و موم کردن آنها در لوله های آزمایشگاهی و رها کردن این لوله ها روی سطح مریخ برای جمع آوری توسط مأموریت های آتی، این فرایند را شروع کرده است.

به تازگی مأموریت استقامت ناسا نخستین لوله ذخیره، حاوی نمونه های سنگ های گرانبهای خویش را روی شن های مریخ رها کرد و رکوردی از موادی را که در یک مأموریت آینده میتوان به زمین بازگرداند، به جای گذاشت. مقامات ناسا در اطلاعیه ای روز چهارشنبه ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) اعلام نمودند که این یک لحظه کلیدی در جستجوی حیات در مریخ است.

همانطور که ناسا اعلام نموده است، این عملیات شامل قرار دادن ۱۰ لوله تیتانیومی است. تعداد ۱۰ نمونه از ۱۴ نمونه ای که استقامت تابحال جمع آوری کرده است، در منطقه ای از دهانه جیزرو (Jezero) به نام “Three Forks” ذخیره خواهد شد. این منطقه به سبب مسطح بودن و نداشتن موانعی مانند تخته سنگ های بزرگ که می تواند مشکلاتی را برای ابزارهای جمع آوری (مأموریت های آتی) بوجود آورد، انتخاب شده است. نمونه های انتخاب شده شامل سنگ های آذرین و رسوبی هستند که از سفر هشت مایلی مریخ نورد استقامت در سرتاسر دهانه جیزرو جمع آوری شده اند.

گرهارد مینک (Gerhard Kminek)، دانشمند ارشد مأموریت بازگرداندن نمونه مریخ (Mars Sample Return) در آژانس فضایی اروپا در اطلاعیه ای اظهار داشت: بازگرداندن این نمونه ها به لابراتوار به ما در پیشرفت در علم و درک منطقه خاص جیزرو کمک می نماید. ما همینطور می توانیم در مورد شرایط محیطی مریخ در زمانی که حیات در زمین و شاید در سیاره سرخ ظاهر شده است، اطلاعات بیشتری کسب نماییم.

دهانه جیزرو محل یک دریاچه باستانی است و دانشمندان براین باورند که زمانی می توانسته میزبان حیات بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این که آیا واقعاً حیات در مریخ باستانی رشد کرده است یا خیر، دانشمندان باید نمونه هایی را به لابراتوار های زمینی برسانند تا آزمایش های دقیق تری نسبت به آزمایش هایی که روی مریخ نورد امکان پذیر است، انجام دهند.

این مریخ نورد بعد از رها کردن نمونه ها به کاوش و جمع آوری نمونه های بیشتری خواهد پرداخت. کن فارلی (Ken Farley)، دانشمند پروژه استقامت از موسسه فناوری کالیفرنیا، می گوید: باآنکه بعد از رها شدن این لوله ها به یک نقطه عطف مهم دست یافته ایم اما این به معنای پایان جستجوهای استقامت یا جمع آوری نمونه نیست. ما بعد از این مأموریت، به بالای دلتا و به منطقه ای می رویم که باتوجه به تصاویر ماهواره ای از نظر زمین شناسی غنی به نظر می رسند و در آن به تحقیقات علمی می پردازیم و هسته های سنگی بیشتری را جمع آوری می نماییم.

منبع: