چند هفته تا آخر عمر کاوشگر اینسایت ناسا

نیوزتل: آرام آرام به روزی نزدیک می شویم که کاوشگر مریخی ˮاینسایتˮ ناسا در خاموشی فرو می رود و به ماموریت تاریخی خود برای افشای اسرار درونی سیاره سرخ پایان می دهد.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، افزایش غلظت گرد و غبار ناشی از طوفان های مریخی بر روی صفحات خورشیدی کاوشگر اینسایت، تولید انرژی این فضاپیما همچنان رو به کاهش است و تیم ناسا اقداماتی را انجام داده اند تا دستکم تا آنجا که ممکنست با انرژی باقی مانده کار این کاوشگر را ادامه دهد. با این وجود انتظار می رود که عمر این کاوشگر طی چند هفته آینده به پایان برسد.

با این وجود تیم عملیاتی ۲۵ تا ۳۰ نفره این ماموریت که یک گروه کوچک در مقایسه با سایر ماموریت های مریخ هستند، حداکثر تلاش خودرا می کنند تا از اینسایت بهره ببرند. علاوه بر این، آنها اقداماتی را برای پایان دادن به این ماموریت آغاز نموده اند.

در ادامه نگاهی اجمالی به آنچه درحال وقوع است می اندازیم.

حفظ داده ها

مهمترین گام نهایی ماموریت اینسایت ذخیره سازی داده های این کاوشگر و در دسترس قرار دادن آن جهت استفاده ی پژوهشگران سراسر جهان است. داده های این فرودگر، جزئیاتی در مورد لایه های داخلی مریخ، هسته مایع آن، بقایای متغیر اعجاب انگیز زیر سطح میدان مغناطیسی عمدتا منقرض شده این سیاره، آب و هوا در این قسمت از مریخ و مقادیر زیادی فعالیت لرزه ای ارائه می دهند.

لرزه نگار اینسایت که توسط مرکز ملی d’Études Spatiales فرانسه(CNES) تولید شده است، از زمان فرود آمدن فرودگر در نوامبر ۲۰۱۸، بیش از ۱۳۰۰ مریخ لرزه را شناسایی کرده که بزرگ ترین آنها بزرگی برابر با ۵ داشته است. این ابزار حتی لرزه های ناشی از برخورد شهاب سنگ را نیز ثبت کرده است.

مشاهده چگونگی تغییر امواج لرزه ای ناشی از این مریخ لرزه ها در حین حرکت در سیاره، نگاهی اجمالی از درون مریخ فراهم می آورد، و علاوه بر آن درک بهتری از نحوه شکل گیری تمام جهان های سنگی، همچون زمین و ماه ارائه می دهد.

بروس بانردت(Bruce Banerdt) از لابراتوار پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا و محقق اصلی این ماموریت، می گوید: در نهایت، ما می توانیم مریخ را به عنوان سیاره ای با لایه هایی با ضخامت ها و ترکیب های مختلف ببینیم. ما واقعاً آغاز به استخراج جزییات کرده ایم. این تنها یک معما نیست؛ بلکه در حقیقت یک سیاره زنده و درحال تنفس است.

داده های لرزه سنج به مجموعه ای دیگری از داده های لرزه ای فرازمینی، از ماموریت های آپولو و ماموریت های وایکینگ مریخ در سیستم داده های سیاره ای ناسا خواهند پیوست.

سو اسمرکار(Sue Smrekar) از لابراتوار پیشرانش جت ناسا و معاون محقق اصلی اینسایت می گوید: این داده ها به یک بایگانی بین المللی که توسط مؤسسات تحقیقاتی برای لرزه شناسی اداره می شود، ارسال می شوند.

اسمرکار اظهار داشت که انتظار می رود این داده ها برای چندین دهه اکتشاف مورد استفاده قرار بگیرند.

مدیریت قدرت

در اوایل تابستان امسال، قدرت این کاوشگر به قدری کم بود که مسئولین این ماموریت تمام ابزارهای علمی اینسایت را خاموش کردند تا تنها لرزه سنج آنرا فعال نگه دارند. آنها حتی سیستم صیانت از خطا را خاموش کردند. سیستمی که در صورت تشخیص این که تولید برق کاوشگر بطور خطرناکی کم است، لرزه سنج را بطور خودکار خاموش می کند.

بانرت اظهار داشت: ما کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت تولید اولیه را کاهش دادیم. این بدان معناست که ما نمی توانیم ابزارها را بصورت شبانه روزی استفاده نماییم.

به تازگی، بعد از آنکه یک طوفان گرد و غبار منطقه ای، بر گرد و غبار صفحات خورشیدی پوشیده از خاک فرودگر افزود، این تیم تصمیم گرفتند برای صرفه جویی در مصرف برق، لرزه سنج را بطور کلی خاموش کنند. حالا که طوفان به انتها رسیده، لرزه سنج باردیگر درحال جمع آوری داده ها است هرچند که انتظار می رود این کاوشگر تنها برای چند هفته دیگر قدرت کافی داشته باشد.

لیز بارت، که رهبری عملیات علمی و ابزارهای این کاوشگر را بر عهده دارد، می گوید: از مجموعه سنسورهای لرزه سنج، تنها حساس ترین آنها هنوز کار می کند. او اضافه کرد: ما فعالیت آنرا تا پایان ادامه می دهیم.

دوقلوی اینسایت به انبار منتقل می شود

یکی از اعضای ساکت این تیم کاوشگر فورسایت(ForeSight) است. یک مدل مهندسی شده با اندازه ای مشابه اینسایت که در لابراتوار “ابزار در محل” مرکز پیشرانش جت ناسا قرار دارد. مهندسان از فورسایت برای تمرین نحوه قرار دادن ابزارهای علمی روی سطح مریخ با بازوی رباتیک اینسایت استفاده می کردند.

فورسایت در جعبه قرار گرفته و به انبار منتقل می شود. بانرت می گوید: ما آنرا با دقت بسته بندی خواهیم کرد. این یک ابزار عالی، یک همراه عالی برای ما در کل این ماموریت بود.
آخرین تصویر اینسایت

منبع: