وزیر ارتباطات خبر داد: ایجاد ظرفیت های کسب وکار برای پلتفرمهای داخلی

به گزارش نیوزتل، وزیر ارتباطات با تشریح جزییات بخشنامه پشتیبانی از کسب و کارهای دیجیتال اظهار داشت: این بخشنامه از کسب و کارهای کوچک و درشت حمایت خواهدنمود. چه کسی که یک فالوئر داشته باشد چه چند میلیون.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، عیسی زارع پور در آیین رونمایی طرح پشتیبانی از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال کشور که امروز در وزارت ارتباطات برگزار شد، اظهار نمود: یکی از ماموریت هایی که رییس جمهور از وزرا دنبال می کند، بحث اقتصاد دیجیتال است. معتقدیم که اقتصاد دیجیتال باید سهم جدی در کل اقتصاد کشور داشته باشد در بعضی کشورها اقتصاد دیجیتال تا ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی تشکیل میشود در حالیکه در ایران سهم اقتصاد دیجیتال، ۷ درصد است.
وزیر ارتباطات اضافه کرد: با موافقت رییس جمهور در دی ماه گذشته کارگروهی در دولت تشکیل شد و ۱۱ عضو کابینه مامور شدند تا موانع اقتصاد دیجیتال را بردارند. این کارگروه هم اختیارات هیات وزیران و هم اختیار رییس جمهور برای تصمیم گیری دارد. تا حالا ۶ جلسه برگزار و ذیل این کارگروه ۹ کمیته تشکیل شده است.
حمایت از فریلنسرها
زارع پور افزود: بطور مثال در این کارگروه برای حل مشکل پلت فرم هایی که در زمینه بیمه برخط مشکل دارند مصوباتی داشتیم. همین طور پشتیبانی از آزادکارها را (فریلنسرها) داریم که به زودی ابلاغ می شود. همین طور در زمینه پشتیبانی از دانش بنیان ها مصوبات خوبی داشتیم.
وزیر ارتباطات ضمن اشاره به این که با اهمیت ترین مصوبه ای که داشتیم بحث پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی بوده است، اظهار داشت: اقتصاد دیجیتال ۳ لایه دارد؛ نخست بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات است. لایه دوم بحث اقتصاد مبتنی بر پلت فرم و لایه سوم کاربرد ارتباطت و فناوری اطلاعات در بخش های دیگر مثل کشاورزی هوشمند و پزشکی هوشمند است. آئین نامه تمرکزش بر لایه دوم و کسب و کارهای اینترنتی است.
وی بیان نمود: با عنایت به محدودیتهایی که ۱ ماه و نیم اخیر با عنایت به ملاحظات امنیتی برای دو پلت فرم خارجی اتفاق افتاد، ما به روند نهایی شدن مصوبه پشتیبانی از کسب و کارهای دیجیتال شتاب دادیم و دیشب به امضای ریاست جمهوری رسید و امروز ابلاغ گردید.
ایجاد ظرفیت های کسب و کار برای پلتفرمهای داخلی
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در بخش های مختلف برای پلت فرم های داخلی و کسب و کارهایی که در آن کار می کنند حمایت های خوبی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: صرف نظر از این که برای آن ۲ پلت فرم چه اتفاقی خواهد افتاد، ظرفیت های را برای پلت فرم های داخلی ایجاد خواهیم کرد.
وی افزود: این طرح ۱۴ ماده دارد و ۳۰ نوع حمایت جدید برای پلت فرم های داخلی در نظر گرفته شده است. دبیرخانه ای ایجاد خواهد شد تا اجرای مصوبات پیگیری شود و از هفته آینده اجرای مصوبات را شروع خواهیم کرد.
زارع پور قسمتی از این ۳۰ نوع حمایت را حمایت تبلیغاتی ازسکوها (پلتفرم ها)، حمل و نقل کالاها، خدمات زیر ساخت، حمایت مالیاتی، پشتیبانی از فعالین تولید محتوا و نشان هویت تائید شده عنوان نمود.
زارع پور فراهم شدن امکان راه اندازی حساب امانی در سکوهای شمول، فراهم شدن امکان خرید اعتباری از سکوها و فراهم شدن امکان پرداخت مستقیم در سکوها را از دیگر تسهیلات این طرح برشمرد.
جزئیات حمایت های تبلیغاتی، مالی و بانکی
وی به جزئیات حمایت های تبلیغاتی از سکوها اشاره نمود و اظهار داشت: تخفیف حداکثری هزینه تبلیغات در دستگاههای دولتی، تبلیغات حداکثری در صدا و سیما، ارائه بسته های تبلیغاتی رایگان توسط سکوهای شمول برای جذب دنبال کننده برای کسب و کارهای مشمول، اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی به کسب و کارهای مشمول و برنامه سازی برای معرفی کسب و کارهای مشمول در صدا و سیما برای جذب دنبال کننده از تسهیلات تبلیغاتی طرح به حساب می آید.
وی با بیان این خبر که در زمینه مالیاتی تا سقف ۲ میلیارد تومان درآمد در سال برای کسب و کارهای مشمول که فاقد سابقه مالیاتی هستند، معافیت در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: همین طور تخفیف مالیاتی برای کسب و کارهایی که دارای پرونده مالیاتی هستند و قبول هزینه های راه اندازی و توسعه کسب و کار و سکوهای مشمول بعنوان “هزینه قابل قبول مالیاتی” از دیگر تسهیلات حوزه مالیاتی هستند.
وی به جزئیات تسهیلات حوزه بانکی اشاره نمود و اظهار داشت: به کسب و کارهایی که از سکوهای خارجی به سکوهای مشمول مهاجرت می کنند، تسهیلات پرداخت می شود. همین طور نشان ویژه کسب و کار(تیک ویژه کسب و کار) در سکوها به کسب و کارهای احراز هویت شده اعطا می شود. بانکها مجاز هستند بر طبق دستورالعملی که بانک مرکزی تهیه می کند، حساب کاربری افراد با دنبال کننده بالا را بعنوان وثیقه قبول کنند. حساب کاربری افراد برای اعتبار سنجی مالی آنها در بانکها بر طبق دستورالعملی که بانک مرکزی تهیه میکند، مورد قبول خواهد بود.
وی با تکیه بر این که داده های کاربران در سکوهای مشمول، جزو اسرار تجاری بوده و با متخلفین برخورد قانونی می شود، اظهار داشت: کسب و کارهای خانگی برای ثبت مجور نیازی به گرفتن مجوز ندارند و ثبت نام آنها در پلت فرم به منزله ثبت در درگاه ملی مجورها است.
وی اضافه کرد: کمیته ای برای پیگیری این مصوبات با مسئولیت وزارت ارتباطات پیشبینی شده و گزارش پیشرفت طرح را به کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، هیات دولت و مجلس ارائه خواهیم کرد.
از کسب و کارهای کوچک و درشت حمایت خواهیم کرد
زارع پور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ی پشتیبانی از کسب و کارهای کوچک نیز اظهار داشت: این آئین نامه از کسب و کارهای کوچک و درشت حمایت خواهد نمود. چه کسی که یک فالوئر داشته باشد چه چند میلیون و همه آنها مشمول تمامی این حمایت ها خواهد شد.

وی درباره ی اعتبارات این طرح اظهار داشت: بطور مثال در بحث تبلیغات اصلا نیازی به اعتبار نداریم و تنها جایی که نیاز به منابع داریم بحث تسهیلات است که هنوز تخصیصی داده نشده اما تلاش می نماییم در قانون بودجه امسال ۴-۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود.
وی در پاسخ به سوال دیگر درباره ی اعتماد کاربران و کسب و کارها به پلت فرم های داخلی اظهار داشت: اگر ۳ کار انجام دهیم مردم حتما اقبال خواهند داشت؛یک کیفیت است، ۲ مزیت داشته باشد و ۳ این که نسبت به نمونه خارجی تسهیلات بیشتری داشته باشد. موضوع مهم اعتماد مردم است و ما این اطمینان را می دهیم که اطلاعاتشان محفوظ است. ما برای هر سه موضوع تدبیر کردیم و به زودی لایحه صیانت از داده ها و حریم خصوصی کاربران را به دولت می فرستیم.

منبع: