بررسی افسردگی یا زوال عقل با پچ پوشیدنی محققان ژاپنی

به گزارش نیوزتل، محققان دانشگاه اوزاکا در ژاپن یک دستگاه الکتروانسفالوگرافی پوشیدنی(EEG) طراحی کردند که می تواند فعالیت مغز را اندازه گیری نماید و به صورت بالقوه به پزشکان اجازه دهد شرایطی مانند افسردگی یا زوال عقل را بررسی نمایند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، هم اکنون، ارزیابی فعالیت مغز مستلزم رفتن به یک مرکز با تجهیزات بزرگ و گرانقیمت است و این موضوعات نظارت طولانی مدت را دشوار می کند. هدف این آخرین فناوری امکان اندازه گیری فعالیت مغز در خانه است.
این دستگاه از یک پچ حدودا شفاف تشکیل شده است که انعطاف پذیر و کشسان است. چسب پچ را میتوان روی پیشانی قرار داد و سپس پچ، اطلاعات خوانشی از فعالیت مغز را عرضه می دهد که از نظر دقت با مواردی که با استفاده از تجهیزات بزرگ تر و گران تر به دست می آیند قابل مقایسه است.
اندازه گیری فعلی فعالیت مغز می تواند شرایط مختلفی را روشن کند، اما معمولاً احتیاج به رفتن به یک مرکز پزشکی است، جایی که طیف وسیعی از تجهیزات بزرگ و گران قیمت در دسترس می باشد. با این وجود، ارزیابی فعالیت عصبی در طول زندگی روزمره امکان دارد معنادارتر باشد. چنین اندازه گیری هایی می تواند پنجره ای رو به روندهای بلندمدت و تغییرات در فعالیت مغز در طول وظایف مختلف عرضه نماید.
الکتروانسفالوگرافی های پوشیدنی قبلا ساخته شده اند و شامل الکترودهایی هستند که با پوست سر تماس دارند، اما این هدست های بزرگ جهت استفاده طولانی مدت مناسب نیستند و در صورت استفاده طولانی مدت می توانند سبب درد و ناراحتی شوند. آنها همینطور از نسبت سیگنال به نویز ضعیف رنج می برند که این امر به دست آوردن اطلاعات خوانش مفید را دشوار می کند.
برای رسیدگی به این موضوع، محققان ژاپنی یک الکتروانسفالوگرافی پوشیدنی بوجود آورده اند که تا حدودی محتاطانه تر است و اندازه گیری های حساس تری را نسبت به سیستم های پوشیدنی موجود عرضه می دهد. این پچ پوشیدنی از یک الاستومر آلی قابل کشش و یک پلیمر رسانا تشکیل شده است و تا حد زیادی شفاف است.
“تپی آراکی”(Teppei Araki) یکی از محققین دخیل در این مطالعه اظهار داشت: ما توانستیم مواد آلی و معدنی را با هم ترکیب نماییم تا یک صفحه سنسور قابل کشش و شفاف ایجاد نماییم که می تواند روی پیشانی پوشیده شود، این پچ برای پوست ملایم است و برای چشم نامرئی است. برخلاف دستگاههای پوشیدنی معمولی، سیستم الکترود چند منظوره ما عملکردی شبیه به دستگاههای پزشکی دارد، استفاده از آن آسان است و پوشیدن آن برای مدت طولانی راحت است.
“تویوشی سکیتانی”(Tsuyoshi Sekitani) یکی دیگر از محققین دخیل در این مطالعه اظهار داشت: یکی دیگر از مزیت های کلیدی سنسور ما دامنه گسترده کاربردهای احتمالی آن است. به صورت بالقوه میتوان از آن برای ارزیابی از راه دور خیلی از شاخصهای سلامتی دیگر مانند نوار قلب، امواج پالس، اشباع اکسیژن خون یا جریان خون بهره برد.

منبع: