گزارشی از نمایشگاه IFA ۲۰۲۲ در نمایشگاه برلین ۲۰۲۲ چه خبر است؟

نیوزتل: نیوزتل: نمایشگاه IFA 2022 از یخچالی که تغییر رنگ می دهد تا ساعت هوشمند بادی، میزبان رونمایی و معرفی بهترین گجت های روز دنیا است.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، نمایشگاه IFA یا “Internationale Funkausstellung” یکی از نمایشگاه های تجاری پیشرو در جهان برای لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم خانگی است که هر ساله در برلین آلمان برگزار می گردد.
این نمایشگاه امسال از ۲ تا ۶ سپتامبر (۱۱ تا ۱۵ شهریور) برگزار می گردد و نخستین رویداد حضوری در مقیاس کامل در ۳ سال اخیر است، چونکه شیوع همه گیری بیماری کووید در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برگزاری حضوری آنرا کنسل کرد.
بیش از ۱۰۰۰ غرفه دار از بیش از ۳۰ کشور درحال ارائه محصولات خود به خرده فروشان، خریداران و کارشناسان صنعت دیجیتال هستند.
نمایشگاه ایفا (IFA) یکی از باسابقه ترین نمایشگاه های صنعتی در آلمان و یکی از قدیمی ترین نمایشگاه های الکترونیک و لوازم خانگی است که از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۹ هر ساله برگزار می شد. این نمایشگاه از سال ۱۹۵۰ طوری برنامه ریزی شد که هر دو سال اجرا شود و این روند تا سال ۲۰۰۵ نیز ادامه داشت، اما از سپتامبر همان سال به روند سابق برگشت و هر ساله این نمایشگاه در برلین آلمان برگزار می گردد.
این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی را در اختیار شرکت های مختلف قرار می دهد تا آخرین محصولات خودرا در معرض دید بازدیدکنندگان پرشمار خود قرار دهند. این نمایشگاه به سبب پوشش گسترده رسانه های آلمانی و تبلیغات گسترده توانسته است به یک نمایشگاه بین المللی تبدیل گردد و به مرور زمان، نوآوران و شرکت های بزرگ را به سمت خود جلب نماید.

می توان گفت این نمایشگاه از سال ۲۰۱۵ بزرگترین نمایشگاه در حوزه فناوری ها بوده است، چونکه به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵ نزدیک ۲۴۵ هزار بازدید کننده و ۱۶۴۵ غرفه دار داشت.
یکی از غایبان قابل توجه در نمایشگاه امسال، شرکت اپل است؛ البته این شرکت می خواهد محصولات جدید خود همچون آیفون جدید را در همین ماه سپتامبر معرفی نماید.
شرکت سونی، غول فناوری ژاپن نیز تصمیم گرفت در IFA ۲۰۲۲ غرفه ای نداشته باشد. این شرکت در اطلاعیه ای اعلام نمود: از آنجا که جهان به شدت به سمت فرصت های دیجیتال و آنلاین تغییر کرده است، سونی به روش هایی ارتباط برقرار می کند که بتواند اخبار هیجان انگیز محصولات خودرا به مخاطبان گسترده تری عرضه نماید.
در این گزارش، نگاهی به بهترین گجت های IFA ۲۰۲۲ در برلین انداخته ایم؛ از یخچالی که تغییر رنگ می دهد تا نمایشگرهای جیب و غریب و ساعت هوشمند بادی.

بزرگترین تلویزیون OLED جهان

شرکت ال جی (LG) بزرگ ترین تلویزیون OLED جهان را با صفحه نمایش تعجب آور ۹۷ اینچی که حدودا به اندازه یک تخت دو نفره است، به نمایش گذاشت. این شرکت هنوز قیمت این تلویزیون که “OLED evo Gallery Edition” نام دارد را اعلام نکرده است، بااینکه شایعه شده است که قیمت آن بیش از ۲۰ هزار پوند خواهد بود.

این تلویزیون، تجربه های تماشایی همه جانبه ای را در مقیاس بزرگ ارائه می کند که می توان گفت همزمانی تقریبی معرفی آن با برگزاری جام جهانی فوتبال جالب توجه است و انتظار می رود همین موضوع، فروش این تلویزیون را دوچندان کند.

تلویزیون های OLED از پیکسل های خودروشنایی استفاده می نمایند که می توانند بصورت جداگانه روشن و خاموش شوند تا سیاهی عالی و رنگ های فوق العاده طبیعی را تولید کنند.

ال جی این تلویزیون جدید را به عنوان «OLED evo» توصیف می کند که در اصل اصطلاحی است که توسط شرکت این کره ای برای اشاره به نمایشگر OLED با روشنایی بالا رفته ابداع شده است.

این تلویزیون بزرگ که برای نصب روی دیوار طراحی شده است، قسمتی از سری تلویزیون های G۲ ال جی است که مبتنی بر تکنولوژی نمایشگر OLED با وضوح ۴K و طراحی تخت است. ال جی غرفه ای بزرگ در نمایشگاه IFA ۲۰۲۲ دارد تا محصولات جدید، از تلویزیون گرفته تا نمایشگرهای مخصوص بازی و راهکارهای خانه هوشمند را به نمایش بگذارد.

مانیتور منحنی

مانیتور “فلکس” (Flex) نیز توسط شرکت ال جی رونمایی گردید که دارای صفحه نمایش ۴۲ اینچی است که در صورتیکه کاربر بخواهد از آن برای تماشای تلویزیون یا بازی کردن استفاده نماید، به سمت داخل انحنا پیدا می کند تا تجربه بصری بهتری عرضه نماید.

این نمایشگر OLED می تواند از حالت کاملاً مسطح به خمیدگی فوق العاده برای تجربه های غوطه ورانه و همه جانبه درآید. کاربران می توانند این نمایشگر را به سمت داخل منحنی کنند و سپس با فشردن یک دکمه روی یک کنترل ازراه دور، در صورتیکه صفحه نمایش روشن است، آنرا به حالت صاف برگردادند.

آنها همین طور می توانند اندازه تصویر روی صفحه نمایش را باتوجه به ترجیحات فردی خود یا ژانر بازی که انجام می دهند، تنظیم کنند.

به عنوان مثال، طرفداران بازی های مسابقه ای احیانا مایل هستند از تمام ۴۲ اینچ صفحه نمایش بهره گیرند. از جانب دیگر، گیمرهای عاشق بازی های جنگی اول شخص ممکنست یک تصویر ۳۲ یا ۲۷ اینچی را ترجیح دهند که به آنها امکان می دهد همه چیز را در یک نظر ببینند.

لپ تاپ تاشو
شرکت تایوانی “ایسوس” در نمایشگاه IFA ۲۰۲۲ از لپ تاپ “Zenbook ۱۷ Fold OLED” با صفحه نمایش لمسی ۱۷.۳ اینچی که خاصیت فوق العاده تاشو بودن را در خود دارد، رونمایی نمود.

براساس اعلام ایسوس، این صفحه نمایش لمسی به اندازه ۱۲.۵ اینچ جمع و جور و تا می شود و از یک ورق کاغذ فتوکپی برای حمل در کیف نیز کوچکتر می شود. این نمایشگر تاشو در امتداد یک لولای ۱۸۰ درجه ای که با یک مهندسی دقیق طراحی شده است، جمع می شود و این لولا برای مقاومت در مقابل بیش از ۳۰ هزار چرخه باز و بسته شدن آزمایش شده است.

همچنین کاربران می توانند این نمایشگر تاشو را به بخش هایی تقسیم کنند که هر کدام برنامه های متفاوتی را نشان دهند. برای مثال می توان برنامه های Excel، Outlook و Chrome را همزمان در قسمت های مختلف آن اجرا کرد.

این لپ تاپ دارای یک صفحه کلید بلوتوثی است، بااینکه با صفحه کلید مجازی نیز کار می کند که طبیعتا قسمتی از صفحه نمایش را اشغال می کند. این دستگاه در سه ماهه آخر امسال در سطح جهانی عرضه خواهد شد، اما ارزان نخواهد بود و قیمت آن از ۳۴۹۹ دلار آغاز می شود.

ساعت هوشمند بادی

یکی از دستگاه های مورد استقبال در نمایشگاه IFA امسال، ساعت هوشمند هوآوی با بندی است که باد می شود. این ساعت هوشمند موسوم به “Huawei Watch D” درست مانند دستگاه اندازه گیری فشار خون که دور بازو بسته می شود، بند خودرا که دور مچ کاربر قرار می گیرد، باد می کند تا فشار خون دقیق کاربر را اندازه گیری نماید.

کاربران برای اندازه گیری فشار خون خود توسط این ساعت فقط کافی است تا این ساعت را به مدت یک دقیقه ببندند و بازوی خودرا ثابت نگه دارند. سپس شاهد خواهند بود که بند آن به تدریج باد می شود و دور مچ شان سفت تر و محکم تر می شود.

ساعت “Huawei Watch D” همین طور می تواند آزمایش الکتروکاردیوگرام(ECG) یا همان نوار قلب را انجام دهد که می تواند جهت بررسی ضربان و ریتم قلب و فعالیت الکتریکی آن مورد استفاده قرار گیرد. بااینکه هوآوی به افرادی که ضربان ساز یا سایر دستگاه های کاشت شده در بدن(ایمپلنت) دارند، سفارش می کند از این خاصیت استفاده نکنند.
ساعت هوشمند “Huawei Watch D” به عنوان یک دستگاه پزشکی تایید شده در بازار اروپا عرضه می شود، بدین سبب کاربران می توانند به صحت اطلاعات آن اعتماد کنند. این ساعت هوشمند با قیمت ۴۰۰ پوند به فروش می رسد و از ماه اکتبر برای خرید در بریتانیا در دسترس خواهد بود.

یخچال تغییر رنگ دهنده

شرکت ال جی در نمایشگاه امسال از یک یخچال-فریزر با درب های پوشیده شده از چراغ های LED با قابلیت تغییر رنگ نیز معرفی کرده است که بسته به حالت و موقعیت ها، رنگ های مختلفی را نشان میدهد. این وسیله خانگی که “MoodUP” نام دارد، می تواند آشپزخانه شما را با رقص نور به یک مکان رنگارنگ تبدیل کند یا کاربران می توانند رنگ ملایم تری مانند ترکیب زرد و قهوه ای کم رنگ را انتخاب کنند که برای درست کردن یک فنجان قهوه در شروع روز همزمان با طلوع خورشید عالی است.

علاوه بر این، MoodUP به یک بلندگوی داخلی با قابلیت اتصال به بلوتوث نیز مجهز شده است، بدین سبب چشمک زدن های رنگارنگ آنرا می توان با ضرب آهنگ موسیقی هماهنگ کرد. قیمت و تاریخ عرضه این دستگاه چشم نواز جدید هنوز مشخص نشده است.

جاکفشی هوشمند پروژکتوری
باز هم شرکت ال جی که حضور بسیار فعالی در نمایشگاه امسال دارد، دو محصول جدید برای علاقه مندان به کفش و کتانی به معرض نمایش گذاشته است که “ShoeCase” و “ShoeCare” نام دارند.

جاکفشی هوشمند ShoeCase از چندین ماژول با روکش های شفاف تشکیل شده است که هر کدام برای قرار دادن یک جفت کفش یا کتانی طراحی شده اند. این جاکفشی با شفافیتی که ارائه می دهد، امکان مشاهده کفش ها را بدون نیاز به باز کردن درب جاکفشی فراهم می آورد و خاصیت هایی مانند صفحه گردان ۳۶۰ درجه را نیز ارائه می دهد.
در عین حال، خاصیت ShoeCare که به مدلول مراقبت از کفش است، از بخار برای جذب رطوبت و کمک به حذف بو از کفش ها استفاده می نماید و تفاوتی ندارد که کفش کاربر از جنس چرم، جیر یا پلاستیک باشد. کاربران می توانند حداکثر چهار جفت کفش را در ShoeCare قرار دهند و در یک چرخه ۳۷ دقیقه ای بگذارند تا پاک و تمیز شوند.
جاکفشی ShoeCare با ۳۵ دسی بل صدا کار می کند که صدایی بین یک نجوا و صدای یک کتابخانه آرام دارد که موجب می شود مزاحم کار و تمرکز کاربران نشود. جزییات قیمت و عرضه این دستگاهها نیز هنوز فاش نشده است.

عینک هوشمند
شرکت “لنوو” از نمایشگاه IFA ۲۰۲۲ به عنوان فرصتی برای عرضه یک عینک هوشمند جدید به نام “Lenovo Glasses T۱” بهره برد.

این عینک، یک صفحه نمایش کامپیوتری را در فاصله چند سانتیمتری از چشم کاربر قرار می دهد تا به وی هنگام کار یا تماشای فیلم، حریم خصوصی بیشتری بدهد. عینک لنوو موسوم به “T۱” که این هفته در نمایشگاه برلین رونمایی گردید، بوسیله درگاه USB-C به لپ تاپ، تلفن هوشمند یا تبلت متصل می شود. سپس محتوای دستگاه را روی دو صفحه OLED در هر لنز باکیفیت فول اچ دی جلوی هر چشم نشان میدهد و یک صفحه نمایش خصوصی ارائه می دهد.

عینک لنوو T۱ به کاربران این حس را القا می کند که محتوا را روی صفحه نمایشی بسیار بزرگتر از صفحه نمایش کامپیوتر یا گوشی خود می بینند. این عینک یک صفحه نمایش مجازی را ارائه می دهد که بزرگ و سخاوتمندانه به نظر می آید، در صورتیکه اندازه کل این دستگاه فقط در حد یک عینک معمولی است که در جیب جا می شود.

این عینک همین طور دارای بلندگوهای hi-fi داخلی در نزدیکی گوش است، بدین سبب کاربران می توانند ضمن تماشای تصویر، صدای آنرا نیز بشنوند و به عنوان مثال از تماشای یک فیلم بطور کامل لذت ببرند. این شرکت حتی به هیچ وجه اهتمام نکرده است این عینک را با واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده سازگار کند. در عوض، نمایشگر آن دید کاربر را کاملاً مبهم می کند تا تجربه ای کاملاً غوطه ورانه، مشابه با آنچه در یک سینما انتظار دارید، عرضه نماید.

عینک هوشمند لنوو در اواخر سال ۲۰۲۲ در چین به فروش می رسد و سال آینده در سایر کشورها در دسترس خواهد بود. بااینکه صحبت هایی در مورد قیمت گزاف آن وجود دارد. لنوو ادعا می کند که این عینک برای حرفه ای هایی مناسب می باشد که تمایل دارند روی اسناد خصوصی بسیار حیاتی روی کامپیوتر شخصی در فضاهای عمومی کار کنند، چونکه داشتن یک فضای کاری خصوصی مانع از جاسوسی و سرک کشیدن در فضاهای عمومی می شود و اطلاعات خصوصی را محفوظ نگه می دارد.

این فناوری همین طور برای افرادی مناسب می باشد که می خواهند یک فیلم یا برنامه تلویزیونی را بدون این که یک غریبه ببیند آنها چه چیزی را تماشا می کنند، تماشا کنند. تنها مشکل این است که کاربران باید هنگام استفاده از این عینک هوشمند در یک نقطه ساکن بمانند، برای اینکه استفاده از این عینک سبب اختلال دید برای دنیای واقعی می شود. همین طور آنها باید به تلفن هوشمند، تبلت یا لپ تاپ کاربر متصل شوند، بدین سبب در هنگام استفاده از این عینک، تحرک کاهش پیدا می کند.

منبع: