اخترشناس پیشگام در جستجوی هوش فرازمینی درگذشت

به گزارش نیوزتل، فرانک دریک(Frank Drake)، اخترشناس پیشگام در جستجوی هوش فرازمینی در سن ۹۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، فرانک دریک که آغازگر جستجوی مدرن هوش فرازمینی در جهان(SETI) بود در روز جمعه دوم سپتامبر(۱۱ شهریور) درگذشت.
“دریک” بیشتر به خاطر معادله ای که به نام او نامگذاری شده است، شناخته می شود. “معادله دریک” تخمین می زند که چه تعداد جوامع بیگانه قابل تشخیص امکان دارد در کهکشان راه شیری ما حضور داشته باشند. “دریک” معادله معروف خویش را در سال ۱۹۶۱، یک سال بعد از آغاز پروژه اوزما(Project Ozma)، که در آن از یک تلسکوپ رادیویی برای جستجوی سیگنال های احتمالی از تمدن های فرازمینی استفاده می شود، ابداع کرد.
پروژه اوزما نقطه عطفی بود که فناوری ها و روش های جدیدی برای جستجوی هوش فرازمینی(SETI) با خود به ارمغان آورد و این رویکرد با گذر زمان امتحان خویش را پس داده است.
ست شوستاک(Seth Shostak)، ستاره شناس رادیویی و یکی از همکاران او، در سال ۲۰۲۰ در ادای احترامی به “دریک” نوشت: استراتژی او هنوز شش دهه بعد از آزمایش پیشگام جستجوی هوش فرازمینی به کار می رود. این امری واقعاً قابل توجه و تقریبا بی سابقه در اکتشافات است.
در آن ادای احترام، شوستاک تصریح کرد که برای دریک چقدر سخت بوده که به دنبال این مورد برود.
“دریک” به شوستاک اظهار داشته بود: این مورد یک تابو در حوزه نجوم بود. هیچ کس به کاوش آن نمی پرداخت، چونکه همه می ترسیدند.
به لطف دریک و افرادی که از او الهام گرفته اند، این مورد دیگر تابو نیست. اکتشافات علمی همینطور به خارج کردن جستجو برای هوش مصنوعی از حاشیه و ورود آن به جریان اصلی کمک کرده است. در بین آن یافته های انقلابی کنونی سیاره های فراخورشیدی هم وجود دارد.
به لطف مشاهدات تلسکوپ فضایی کپلر ناسا و سایر ابزارها، دانشمندان حالا می دانند که جهان های مشابه زمین در سرتاسر جهان وجود دارند. برای مثال، یکی از مطالعات اخیر نشان داده است که بیشتر از نیمی از ستارگان مشابه خورشید در کهکشان راه شیری امکان دارد یک سیاره سنگی را در “منطقه قابل سکونت” خود جای داده باشند، یعنی محدوده ای از فواصل مداری که در آن آب می تواند به صورت مایع در سطح سیاره جریان داشته باشد.
با عنایت به تمام آن سیاراتی که به صورت بالقوه قابل سکونت هستند و سن زیاد جهان که حدود ۱۳.۸ میلیارد سال تخمین زده می شود، تصور این که امکان دارد تمدن هایی فراتر از زمین رشد کرده باشند، دور از ذهن نیست. این باور در بین جوامع دانشگاهی گسترش یافته است و برای مثال ارتش ایالات متحده اخیرا علاقه فزاینده ای به اشیاء پرنده ناشناس(UFO) نشان داده و در چند سال گذشته چندین سازمان را جهت بررسی رویدادهای گیج کننده ی آسمانی راه اندازی کرده است.
البته پنتاگون به دنبال شکار حیات بیگانه نیست. بلکه به تهدید بالقوه امنیت ملی ناشی از آنها توجه دارد. اما گفتگوی نسبتاً باز پیرامون این مورد این روزها یک تغییر بزرگ است، تغییری که “دریک” به آغاز آن کمک کرد.
فرانک دریک در روز ۲۸ می سال ۱۹۳۰ در شیکاگو به دنیا آمد. او مدرک لیسانس خویش را در رشته فیزیک مهندسی از دانشگاه کرنل و فوق لیسانس و دکترای نجوم خویش را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.
او از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۴ استاد نجوم در کرنل بود، سپس از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ سمتی مشابه در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز دریافت کرد. بعد از آن بعنوان استاد ممتاز در دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز ادامه داد. دریک همینطور مدیریت مرکز کارل ساگان مؤسسه جستجو برای هوش فرازمینی برای مطالعه حیات در جهان و ریاست هیئت امنای این مؤسسه را بر عهده داشت. در بین خیلی از مسئولیت های دیگر، او عضو آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده بود و از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ ریاست هیئت فیزیک و ستاره شناسی شورای تحقیقات ملی ایالات متحده را بر عهده داشت.
دریک تقریبا تا انتهای عمر خود در جامعه علمی فعال ماند. برای مثال، چندی قبل در چندین کنفرانس در منطقه خلیج کالیفرنیا با او برخورد کردم. من هر بار تحت تاثیر اشتیاق، گرمی و صمیمیت او قرار می گرفتم.
نادیا دریک(Nadia Drake)، روزنامه نگار علمی برای پدرش نوشت: پدر من به علل زیادی محبوب خیلی ها بود، اما مهم تر از همه من امروز انسانیت، عطوفت و روحیه لطیف او را گرامی می دارم. او برای خیلی از شما خاص بود، ازاین رو از سوی همه کسانی که پدرم در زندگی شان حضور داشت به او می گویم: ما شما را دوست داریم، بابا. شما ما را دوست داشتید، به ما آموختید، ما را راهنمایی کردید. ستارگان خوش شانس که به سمت آنها می روی.