اتصال تلفن های همراه اپل به ماهواره در گرو یافتن شریک

به گزارش نیوزتل، مدت ها است که گمانه زنی هایی در خصوص قابلیت اتصال آیفون ۱۴ شرکت اپل به ماهواره وجود دارد و امکان دارد این فناوری همراه با رونمایی آیفون ۱۴ در ایام آتی محقق شود اما با این وجود تنها چالشی که هنوز بر سر راه رسیدن به این توانایی وجود دارد، توافق شرکت اپل با یک شریک ماهواره ای تا تاریخ هفتم سپتامبر(۱۶ شهریور) است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، این گمانه زنی ها توسط مینگ چی کو(Ming-Chi Kuo) تحلیلگر مشهور در این عرصه بیان شده است. وی در مورد اتصال ماهواره ای آیفون در یک پست توییتر و همینطور در مقاله ای در “Medium” صحبت کرد. با عنایت به شهرت وی در بهره بردن از برخی منابع کاملاً قابل اعتماد در زنجیره تأمین اپل، سخنان او تامل برانگیز است.
به گفته “کو”، اپل آزمایش های سخت افزاری خویش را تکمیل کرده تا به آیفون ۱۴ امکان اتصال به شبکه های ماهواره ای در مواقع اضطراری را بدهد. با استفاده از این ویژگی، زمانی که خارج از محدوده خطوط تلفن همراه هستید، می توانید از راه ارتباطات ماهواره ای، پیام های متنی و صوتی برای دریافت خدمات اضطراری ارسال کنید.
هم اکنون، “کو” گزارش می دهد که توانایی اپل برای عرضه خدمات ارتباطات ماهواره ای به این بستگی دارد که آیا شرکت اپل و اپراتورهای ماهواره ای می توانند مدل تجاری آنرا ارائه نمایند یا خیر. به عبارت دیگر، اپل برای پشتیبانی از این خصوصیت باید تحت شرایطی با یک شرکت ماهواره ای توافق کند، اما از نظر فنی هیچ موردی وجود ندارد که آیفون ۱۴ نتواند آنرا عرضه کند.
تاریخچه مختصری از اتصال آیفون به ماهواره
گزارش های در ارتباط با اتصال ماهواره ای آیفون به زمانی قبل از عرضه آیفون ۱۳ یعنی یک سال پیش بازمی گردد. گزارش ها حاکی از آن بود که اپل در تلاش است تا این توانایی اتصال اضطراری را به تلفن های همراه جدید خود اضافه کند، اما نخستین آیفون ۱۳ بدون تایید این مورد یا عرضه جزئیات بیشتر ارائه شد.
با این وجود “کو” می گوید که مدلهای آیفون ۱۳ هم از نظر سخت افزاری برای برقراری ارتباط ماهواره ای توسعه یافته اند. این خصوصیت فعال نشد چونکه اپل با یک شرکت عرضه دهنده خدمات ماهواره ای به توافق نرسیده بود. معلوم نیست که آیا این بدان معناست که توافق های بعدی برای عرضه آیفون ۱۴ شامل مدلهای آیفون ۱۳ هم می شود یا خیر.
افزودن قابلیت ارسال پیامک های اضطراری در زمانی که اتصال معمولی در دسترس نیست، افزوده بزرگی برای آیفون خواهد بود. گاهی اوقات افرادی که آیفون دارند به مکان هایی می روند که به برج های تلفن همراه دسترسی ندارند. علاوه بر آن شرایط آب و هوایی نامناسب هم امکان برقراری ارتباطات را از بین می برد و در این موارد قابلیت ارسال پیام های اضطراری حیاتی تر می شود.
فراتر از آیفون
شرکت اپل امکان دارد به دنبال برقراری اتصال ماهواره ای برای مواردی فراتر از آیفون های خود باشد. به گزارش مارک گورمن از بلومبرگ، این خصوصیت می تواند در اپل واچ ۸ پرو که یک نسخه مقاوم تر از ساعت هوشمند اپل بوده و برای فعالیتهای سخت و علاقه مندان به فضای باز طراحی شده است، گنجانده شود. پشتیبانی از اتصال ماهواره ای در ساعت هوشمند امکان دارد با همان مشکلی که “کو” به آن اشاره می کند مواجه باشد و آن یافتن یک شریک است. طبق گزارش “کو”، محتمل ترین گزینه شرکت ماهواره ای گلوبال استار است.
“کو”، ضمن اشاره به رویداد رسانه ای شرکت هوآوی که مقرر است در روز ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) برگزار گردد و در آن این شرکت سازنده گوشیهای چینی تلفن همراه “Mate ۵۰” را عرضه نماید اظهار داشت که دیگر سازندگان تلفن های همراه امکان دارد اقدامات مشابهی انجام دهند. بر اساس گزارش ها، این تلفن همراه امکان دارد از ارسال پیامک اضطراری از راه سامانه ماهواره ای ناوبری بیدو پشتیبانی کند.
به قول “کو”، پیشبینی این که آیفون چه زمانی خدمات ارتباطی ماهواره ای را عرضه می کند دشوار می باشد، اما انتظار می رود که در نهایت این اتفاق بیفتد.

منبع: