۱۵ دقیقه پرواز برای مطالعه یک ابرنواختر

به گزارش نیوزتل، یک مأموریت موشکی با بودجه ناسا مقرر است یک سفر کوتاه به فضا انجام دهد تا به آزمایش فناوری های نوین و کسب اطلاعات در مورد بقایای یک ستاره منفجر شده بپردازد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، “آزمایش تصویربرداری اشعه ایکس با میکروحرارت سنج با وضوح بالا” به اختصار انگلیسی “Micro-X” مقرر است امروز ۲۱ اوت/۳۰ مرداد از ناحیه موشکی وایت سندز(White Sands) در نیومکزیکو به فضا پرتاب شود.
موشک های ژرفاسنج به مدار نمی رسند، اما در عوض قبل از این که توسط گرانش به سمت زمین کشیده شود، محموله های خویش را برای چند دقیقه به بالای جو می فرستند.
Micro-X در مدت زمان کوتاه حضور خود در فضا، پرتوهای ایکس را برای مطالعه ابرنواختر ذات الکرسی آ(Cassiopeia A) که حباب عظیمی از مواد باقی مانده از مرگ ستاره ای عظیم در فاصله ۱۱۰۰۰ سال نوری است را جمع آوری خواهد نمود.

استاد دانشگاه نورث وسترن و محقق اصلی مأموریت Micro-X در اطلاعیه ای اظهار داشت: وضوح Micro-X حدود ۵۰ برابر بیشتر از رصدخانه های موجود در مدار است. طیف اشعه ایکس همچون اثر انگشتی است که ترکیب، تاریخچه و وضعیت گاز و خروجی انفجار را نشان داده است.
Micro-X علاوه بر اهداف علمی خود، به آزمایش فناوری های آشکارساز جدیدی که برای مأموریت های آینده نیاز است، می پردازد.
اگر این مأموریت مطابق برنامه پیش برود، Micro-X برای بازیابی در سلامت کامل به زمین باز می گردد.