تصویری از یک گرداب طلایی در دل کهکشان!

نیوزتل تصویری از یک گرداب طلایی در دل کهکشان!
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، تصویر جدیدی که “رصدخانه جنوبی اروپا”(ESO) منتشر نموده، سرعت فوق العاده بالایی از تشکیل ستارگان را نشان داده است که توسط دوربین “تلسکوپ بسیار بزرگ” یا “وی ال تی”(VLT) ثبت شده است. به قول رصدخانه جنوبی اروپا، ستاره های کوچک توسط ابرهای گازی خیره کننده و طلایی درحال چرخش تولید می شوند که همگی در این تصویر جدید نشان داده شده اند.
این کهکشان که “NGC 4303” نام دارد و اغلب با نام “مسیه۶۱”(Messier 61) شناخته می شود، یک کهکشان مارپیچی است و در فاصله ۵۰ میلیون سال نوری از زمین در “خوشه دوشیزه”(Virgo Cluster) قرار دارد. یکی از بزرگترین کهکشان های خوشه دوشیزه که مجموعه ای قابل توجه از کهکشان های همسایه را در بر دارد، NGC 4303 است.
رصدخانه جنوبی اروپا توضیح داد: این خوشه، تعداد زیادی از ستارگان درحال تولد را در بر دارد و توسط ستاره شناسان، بعنوان آزمایشگاهی برای درک بهتر پدیده های اعجاب انگیز تشکیل ستاره ها استفاده شده است.
“NGC 4393” نمونه ای از یک کهکشان ستاره فشان به حساب می آید که در آن تعداد بسیار زیادی ستاره تشکیل شده است. رصدخانه جنوبی اروپا در اطلاعیه ای اظهار داشت که ستاره شناسان با مطالعه این نوع کهکشان، بهتر می توانند نحوه تشکیل شدن ستاره ها را در سرتاسر کیهان درک کنند.
در ادامه این بیانیه آمده است: ستارگان با فروپاشی ابرهای متشکل از گاز سرد شکل می گیرند. تابش پرانرژی ستارگان تازه متولد شده، گاز باقیمانده در اطراف را گرم و یونیزه می کند.
این تصویر که در شیلی و با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ گرفته شده است، ابرهای درحال چرخش و خیره کننده ای متشکل از پلاسمای یونیزه شده را نشان داده است که ساختاری شبیه به یک “گرداب طلا” را پدید آورده اند. برپایه بیانیه رصدخانه جنوبی اروپا، ابرهای درحال چرخش مانند خرده نان هایی عمل می کنند که مسیر طی شده توسط ستاره های درحال طلوع را نشان می دهند.
ستاره شناسان برای دریافت این تصویر، از “کاوشگر طیف سنجی چند واحدی”(MUSE) استفاده کردند که روی تلسکوپ بسیار بزرگ نصب شده است تا بتوانند به رصد NGC 4303 در طول موج های مختلف نور بپردازند. ترکیب مشاهدات آنها، به کشف یک گرداب طلایی خیره کننده انجامید که پر از ابرهای گازی به رنگ آبی، سبز و قرمز بود و به ترتیب، ابرهای یونیزه شده اکسیژن، هیدروژن و گوگرد را نشان می داد.
این مشاهدات جدید بعنوان بخشی از پروژه معروف به “PHANGS” انجام شده اند که به دنبال شناسایی کهکشان های مجاور در تمام طول موج های الکترومغناطیسی است.