معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه: لزوم استفاده از فناوریهای نوین در جلوگیری از جرائم و آسیبها

به گزارش نیوزتل، معاون اجتماعی و جلوگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به لزوم استفاده از فناوریهای نوین در جلوگیری از جرائم و اسیبهای اجتماعی تاکید نمود.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و جلوگیری از وقوع جرم قوه قضاییه امروز در مراسم امضای تفاهمنامه مشترک بامعاونت علمی اظهار داشت: همه ما می دانیم جهان به سمت آگاهی روزافزون پیش می رود اما این آگاهی در دل خود فرصت ها و تهدیداتی را به دنبال دارد.
وی اضافه کرد: ما به هر میزان که با تکنولوژی های جدید آشنا می شویم، فرصت های جدیدی در زندگی مان ایجاد می شود اما اگر مراقبت نکنیم، به همان میزان با تهدیدات نهفته ای روبرو خواهیم بود.
جهانگیر اظهار داشت: هم اکنون صدمه های جدیدی در جامعه هستند که با پیشرفت تکنولوژی خودش را نشان داده است. ازاین رو لازم است با استفاده از تکنولوژی های جدید همچون هوش مصنوعی برای مقابله با صدمه ها استفاده نماییم.
معاون اجتماعی و جلوگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: در هر حال حاضر روش های نظارت سنتی هستند به صورتی که کاملاً منسوخ نشده است. اما این متدها پاسخگو نیست و لازم است از تکنولوژی برای جلوگیری از وقوع جرم بهره بگیریم.
وی افزود: حالا می دانیم شکل جعل، کلاهبرداری، دزدی و غیره متناسب با شرایط تغییر کرده است. لاجرم کمک نماییم با استفاده از فناوری به جلوگیری از صدمه ها بپردازیم.
جهانگیر با اشاره به اینکه تا مدت ها بحث جلوگیری از وقوع جرم و صدمه های اجتماعی در قبل، حین و پس از حادثه مطرح بود، اظهار داشت: اما هم اکنون اینها مهم نیست و تکنولوژی شرایطی را فراهم نموده که از آینده تا پایان را بتوانیم به صورت هوشمندانه مدیریت و نظارت نماییم که این مورد بی تاثیر در کاهش صدمه های اجتماعی نیست.
معاون اجتماعی و جلوگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خاطرنشان کرد: تابحال پس از اتمام حادثه می توانستیم یک پیگیری درستی داشته باشیم اما حالا قبل از وقوع حادثه میتوان اقدامات لازم را شروع کرد.
وی عنوان کرد: معمولا در روزهای محرم صدمه های اجتماعی و جرایم کاسته می شود. پس این فرهنگ عاشورایی و محرم حفظ شده و باید این فرهنگ را بتوانیم در طول سال ادامه دهیم اما در مقابل می بینیم که در سایه فرهنگ عاشورایی، فضای مجازی توسعه پیدا کرده و جریانات ضدارزشی را نمایان می کند؛ ازاین رو لازم است تلاش نماییم این فرهنگ را با برنامه های منفی از بین نبریم.
جهانگیر تاکید کرد: اگر با استفاده از فناوری نوین نتوانیم از این فرهنگ های نورانی مراقبت نماییم، تأثیرات مثبت چنین فرهنگ هایی از بین می رود.
معاون اجتماعی و جلوگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار داشت: ما در معاونت اجتماعی در حوزه های مختلف تلاش می نماییم با شناسایی صدمه ها و عوامل تشکیل دهنده آنها از وقوع جرم بکاهیم. ازاین رو برنامه های دراز مدت، میان مدت و پروژه ای را در دستور کار داریم.
وی اضافه کرد: اولویت ما اجرای پروژه های کوتاه مدت است که می تواند با استفاده از فناوری با خروجی های خوبی همراه باشد. ما در معاونت جلوگیری از وقوع جرم و اسیب های اجتماعی آمادگی همکاری مشترک با معاونت علمی هستیم؛ در این خصوص اولویت بندی هایی را مد نظر داریم که شامل اسیب های خانواده و راههای مقابله با اسیبهای منظور در این حوزه است که با فناوریهای نوین برطرف شود.
به گفته وی، برای حل این مشکلات، استفاده از شیوه و شگردهای مختلف به واسطه فناوری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
جهانگیر افزود: مأموریت اصلی ما اینست که در جریان صدمه ها قرار بگیریم و عوامل شکل گیری آنها را رصد کنیم؛ در ادامه بر مبنای استان ها اولویت بندی کرده و راه های جلوگیری از جرائم را پیگیری نماییم.

منبع: