پژوهشگران کره جنوبی در بررسی جدیدی موفق شدند؛ شناسایی نقش یک انتقال دهنده عصبی در کنترل آلزایمر

پژوهشگران کره جنوبی در بررسی جدیدی موفق شده اند نقش یک انتقال دهنده عصبی را در کنترل آلزایمر کشف کنند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، آلزایمر با نزدیک به ۵۰ میلیون بیمار در سرتاسر جهان، شایع ترین بیماری تخریب کننده عصبی به حساب می آید. نشانه اصلی آن، اختلال در توانایی های شناختی عمومی همچون توانایی صحبت کردن یا به خاطر سپردن است.
با افزایش سن جمعیت و افزایش امید به زندگی، اهمیت یافتن درمان آلزایمر به صورت گسترده ای درک شده است. با این حال، حتی در مورد علت این بیماری تلخ هنوز تعریف روشنی عرضه نشده است.
گروهی از پژوهشگران بخش شیمی “موسسه علم و فناوری پیشرفته کره جنوبی”(KAIST)، گامی در جهت درک نقش “سوماتواستاتین”(Somatostatin) برداشته اند که یک انتقال دهنده عصبی مبتنی بر پروتئین است. آنها نقش سوماتواستاتین را در کاهش سمیتی بررسی نموده اند که در مکانیسم صدمه شناختی عامل پیشروی آلزایمر دیده می شود.
طبق فرضیه آمیلوئید، رسوب غیرطبیعی پروتئین های آملوئید بتا سبب مرگ سلول های عصبی می شود. باآنکه تجمع آملوئید بتا، بیشتر پلاک های پیر را به واسطه فیبروز تشکیل می دهد اما در پژوهش های اخیر، غلظت بالایی از فلز واسطه در پلاک های بیماران مبتلا به آلزایمر یافت شده است.
این نشان دهنده یک تعامل نزدیک بین یون های فلز و آملوئید بتا است که فیبروز پروتئین ها را تسریع می کند. به ویژه، مس یک فلز واسطه فعال کننده اکسایش-کاهش است که می تواند مقادیر زیادی اکسیژن تولید نماید و سبب ایجاد استرس اکسیداتیو جدی در اندامک های سلول شود.
پروتئین های آملوئید بتا و فلزات واسطه می توانند از نزدیک با انتقال دهنده های عصبی در سیناپس ها تعامل داشته باشند اما اثرات مستقیم چنین ناهنجاری هایی بر ساختار و عملکرد انتقال دهنده های عصبی هنوز مشخص نشده است.
پروفسور “می هی لیم”(Mi Hee Lim)، سرپرست این پژوهش و گروهش در تحقیقات خود کشف کردند که وقتی سوماتواستاتین با مس، آملوئید بتا و ترکیب فلز-آملوئید بتا مواجه می شود، تجمع می کند و از انجام دادن عملکرد ذاتی خود در انتقال سیگنال های عصبی باز می ماند اما سمیت و تجمع ترکیب فلز-آملوئید بتا را می کاهد.
این پژوهش، ساختار هماهنگی بین مس و سوماتواستاتین را در سطح مولکولی نشان داد که مکانیسم تجمع از راه آن صورت می گیرد. همینطور این پژوهش، اثرات سوماتواستاتین را بر مسیر تجمع آملوئید بتا بسته به وجود یا عدم وجود فلزات کشف کرد.
پژوهشگران، اتصال گیرنده سوماتواستاتین، تعامل با غشای سلولی و اثرات آن بر سمیت سلولی را برای اولین بار تایید کردند که مورد توجه بین المللی قرار گرفته است. پروفسور لیم اظهار داشت: این پژوهش، اهمیت زیادی در کشف نقش جدید انتقال دهنده های عصبی در صدمه شناسی بیماری آلزایمر دارد.
وی ادامه داد: ما انتظار داریم که این پژوهش، به تعریف شبکه بیماری زا کمک نماید که در بیماری های عصبی ناشی از افزایش سن نقش دارد.
این پژوهش، در مجله “Nature Chemistry” به چاپ رسید.

منبع: