هم راستایی مریخ و اورانوس در یک مقارنه نادر

به گزارش نیوزتل مریخ و اورانوس در یک ˮمقارنه سیاره ایˮ نادر اوایل روز دوشنبه در یک راستا قرار می گیرند. این فرصتی نادر برای دیدن سیاره سرخ و سیاره سبز در یک میدان دید است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از لایوساینس، اوایل روز دوشنبه سیارات مریخ و اورانوس تنها در فاصله ای به اندازه دو برابر عرض یک ماه کامل از هم قرار می گیرند. آنها مقارنه سیاره ای نادری را در صورت فلکی بره تجربه خواهند کرد. این فرصتی نادر برای رصد سیاره کم نور اورانوس است، که معمولا یافتن آن در آسمان شب دشوار است و البته که میتوان به تماشای مریخ درخشان نشست. با استفاده از یک دوربین شکاری میتوان هر دو سیاره را تماشا کرد.
در واقع مریخ و اورانوس به هم نزدیک نخواهند شد. در واقع، آنها حدود ۱.۶ میلیارد مایل(۲.۶ میلیارد کیلومتر) از یکدیگر فاصله خواهند داشت، اما در ساعات اولیه روز دوشنبه، اول اوت، آنها در یک میدان دید در آسمان شب ظاهر می شوند.
کی مقارنه مریخ و اورانوس را تماشا کنیم؟
نزدیک ترین لحظه مقارنه با عنایت به مکان دقیق شما متفاوت خواهد بود، اما دوشنبه شب و اوایل روز بعد از آن، منظره فوق العاده ای از مریخ و اورانوس در کنار هم قابل رویت است. آنها همراه با یکدیگر حوالی نیمه شب به وقت محلی از سمت شرق طلوع خواهند کرد و در نیمکره شمالی دیده می شوند و تا حدود دو ساعت پیش از طلوع خورشید در ارتفاعات جنوب شرقی قابل مشاهده خواهند بود.
حوالی ساعت ۱: ۰۰ صبح به آسمان نگاه کنید. نزدیک ترین مقارنه اوایل روز دوشنبه و سه شنبه رخ می دهد.
چگونه مقارنه مریخ و اورانوس را تماشا کنیم؟
باآنکه از نظر فنی برای بعضی از ستاره شناسان این امکان وجود دارد که اورانوس را با چشم غیرمسلح در شرایط کاملاً تاریک ببینند، اما استفاده از دوربین های شکاری یا تلسکوپ های کوچک شرایط بسیار بهتری فراهم می آورد. دوربین های شکاری هر دو سیاره را در یک میدان دید نشان می دهند. مریخ مایل به قرمز و اورانوس به رنگ سبز-آبی به نظر می آید.
گزینه دیگر تماشای پخش زنده اینترنتی آن توسط پروژه تلسکوپ مجازی Virtual Telescope Project است که آنرا به صورت زنده از راه تلسکوپ رم در ایتالیا در ساعت ۹ شب به وقت منطقه زمانی شرقی در روز دوشنبه(۰۵: ۳۰ روز سه شنبه به وقت ایران) پخش می کند.
چرا مریخ از اورانوس درخشان تر است؟
روشنایی دو سیاره در زمان مقارنه یکسان نخواهد بود. مریخ با نزدیک تر شدن به زمین درحال درخشان شدن است و در روز دوشنبه با قدر ظاهری ۰.۲ می درخشد که درست شبیه به یک ستاره روشن است. این سیاره حدود ۱۳۰ میلیون مایل(۲۰۸ میلیون کیلومتر) از زمین فاصله خواهد داشت. این بسیار نزدیک تر از غول یخی بزرگ اورانوس است که ۲ میلیارد مایل(۳.۲ میلیارد کیلومتر) از زمین فاصله دارد و با قدر ظاهری ۵.۸ می درخشد.
قدر ظاهری مقیاسی عددی از روشنایی ستارگان از دید ناظر در زمین است. هرچه مقدار آن کمتر باشد ستاره پر نورتر دیده می شود.

منبع: