چاره ای که امکان دارد به طاسی آخر دهد

به گزارش نیوزتل پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافته اند که تقلید از عملکرد نوعی پروتئین موجود در بدن امکان دارد چاره ای برای درمان طاسی باشد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نوروساینس نیوز، پژوهش جدیدی که در “دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید”(UC Riverside) انجام شده است، نشان داده است یک ماده شیمیایی می تواند کلیدی برای کنترل زمان تقسیم سلول های فولیکول مو و زمان مرگ آنها باشد. این کشف نه تنها می تواند طاسی را درمان کند، بلکه در نهایت به ترمیم زخم سرعت می بخشد چونکه فولیکول ها منبع سلول های بنیادی هستند.
بیشتر سلول های بدن انسان، شکل و عملکرد خاصی دارند که طی فرایند رشد جنینی تعیین می شود و تغییر نمی نماید. بعنوان مثال، یک سلول خونی نمی تواند به سلول عصبی تبدیل گردد یا برعکس. با این حال، ماجرا در مورد سلول های بنیادی متفاوت است و آنها می توانند به انواع دیگری از سلول ها تبدیل شوند. سازگاری آنها سبب می شود که برای ترمیم بافت یا اندام های صدمه دیده، سودمند باشند.
“کیشوان وانگ”(Qixuan Wang)، زیست شناس ریاضی و نظری دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: در داستان های علمی-تخیلی، وقتی زخم شخصیت ها به سرعت بهبود می یابد، ایده این است که سلول های بنیادی این امکان را فراهم می کنند. در زندگی واقعی، پژوهش های جدید، ما را به درک رفتار سلول های بنیادی نزدیک تر می کنند تا بتوانیم بهبود زخم را کنترل نماییم و آنرا ارتقا دهیم.
کبد و معده در واکنش به زخم ها، خویش را بازسازی می کنند. با این حال، گروه وانگ، فولیکول های مو را مورد بررسی قرار دادند چونکه این فولیکول ها تنها اندام در بدن انسان هستند که حتی بدون صدمه دیدن هم به صورت خودکار و دوره ای بازسازی می شوند.
پژوهشگران به بررسی این مورد پرداختند که چگونه نوعی پروتئین به نام “TGF-beta”، فرآیندی را کنترل می کند که طی آن، سلول های موجود در فولیکول های مو همچون سلول های بنیادی تقسیم می شوند و سلول های جدیدی را می سازند یا مرگ خویش را تنظیم می کنند که در نهایت به مرگ کل فولیکول مو منجر می شود.
وانگ افزود: TGF-beta دو نقش متضاد دارد. این پروتئین به فعال شدن بعضی از سلول های فولیکول مو برای آغاز زندگی جدید کمک می نماید و از طرفی، به تنظیم “آپوپتوز”(Apoptosis) می پردازد که فرایند مرگ سلولی است.
مانند خیلی از مواد شیمیایی، مقدار است که تفاوت را بوجود می آورد. اگر سلول مقدار معینی از TGF-beta را تولید نماید، تقسیم سلولی فعال می شود اما مصرف بیش از حد آن می تواند به آپوپتوز منجر شود.
هیچکس کاملا مطمئن نیست که چرا فولیکول ها خویش را می کشند. برخی فرضیه ها نشان می دهند که این یک خصوصیت ارثی از حیواناتی است که برای زنده ماندن در دمای گرم تابستان یا کوشش برای استتار، موهای خویش را می ریزند.
وانگ اظهار داشت: حتی زمانی که یک فولیکول مو خویش را می کشد، هیچگاه مخزن سلول های بنیادی خویش را از بین نمی برد. هنگامی که سلول های بنیادی باقیمانده، سیگنال بازسازی را دریافت می کنند، تقسیم می شوند، سلول جدید می سازند و به یک فولیکول جدید تبدیل می شوند.
اگر دانشمندان بتوانند روشی که TGF-beta به واسطه آن، تقسیم سلولی را فعال می کند و نحوه ارتباط این ماده شیمیایی با سایر ژن های مهم را با دقت بیشتری مشخص کنند، امکان دارد موفق شوند که سلول های بنیادی فولیکول را فعال کنند و به تحریک رشد مو بپردازند.
از آنجائیکه خیلی از حیوانات همچون انسان، پوستی پوشیده از مو دارند، برای بهبود کامل زخم ها باید فولیکول های مو مورد بازسازی قرار گیرند. توانایی کنترل دقیق تر سطوح TGF-beta امکان دارد روزی بتواند طاسی را که میلیونها نفر را در سرتاسر جهان آزار می دهد، درمان کند.
وانگ افزود: پژوهش ما امکان دارد بتواند راهی را جهت کمک به افرادی که از مشکلات مختلف رنج می برند، عرضه نماید.
این پژوهش، در “Biophysical Journal” به چاپ رسید.