یک مطالعه جدید می تواند به بازگرداندن تولید انسولین به لوز المعده در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک کمک نماید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانشمندان استرالیایی با استفاده از دارویی که قبلاً جهت استفاده در انسان تایید شده است، متد جدیدی را برای بازگرداندن تولید انسولین در سلول های لوز المعده(پانکراس) نشان داده اند. این مطالعه می تواند یک پیشرفت بزرگ در جهت درمان های جدید برای بیماری دیابت باشد.
دیابت با مشکلات در ارتباط با انسولین مرتبط است؛ هورمونی که سطح گلوکز خون را تنظیم می کند و به سلول های بدن اجازه می دهد برای دریافت انرژی به آن دسترسی پیدا کنند. در دیابت نوع ۱، سلول های بتا در لوزالمعده(پانکراس) که به صورت معمول انسولین تولید می کنند، اغلب به این علت که این سلول ها به وسیله سیستم ایمنی از بین رفته اند، نمی توانند به اندازه کافی برای پاسخگویی به نیاز بدن انسولین تولید کنند.
ازاین رو سطح گلوکز خون توسط هورمون انسولین کنترل می شود که در سلول های بتا در پانکراس تولید می شود. با این وجود، این سلول ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک آغاز به از بین رفتن می کنند و در نتیجه تولید انسولین کم یا متوقف می شود. بدین ترتیب این بیماران بدون تولید انسولین، نیاز مادام العمر به تزریق انسولین برای مدیریت این بیماری دارند.
حالا محققان دانشگاه “موناش” در یک مطالعه جدید، متد جدیدی را برای بازیابی تولید انسولین در پانکراس شناسایی کرده اند. این تیم در آزمایش های آزمایشگاهی روی سلول های بنیادی پانکراس از اهداکنندگان مبتلا به دیابت نوع یک توانست آنها را برای شروع بیان انسولین با قرار دادن آنها در معرض ترکیب دارویی به نام “GSK۱۲۶” فعال کند.
جالب اینجاست که این سلول های پیش ساز به صورت معمول انسولین تولید نمی کنند، اما این دارو به آنها اجازه می دهد تا به صورت عملکردی وارد سلول های بتایی شوند که از کار افتاده اند. در اصل، مصرف یک دوره از این نوع دارو در چند روز می تواند جایگزین احتیاج به تزریق منظم انسولین در بیماران دیابتی شود.
این تیم تحقیقاتی می گوید که این درمان بالقوه و جدید نسبت به سایر روش هایی که هم اکنون استفاده می شوند یا درحال توسعه هستند، چند مزیت دارد. پیوند لوز المعده موثر است، اما کمبود اهداکنندگان عضو و سایر عوارض مانند رد شدن پیوند وجود دارد. تیم های تحقیقاتی دیگر، سلول های پوست را به سلول های بنیادی تبدیل نموده اند و از آنها برای تولید سلول های بتای جدید بهره برده اند و باآنکه نتایج در موش ها امیدوارکننده بوده است، برای پیشگیری از رد شدن باید داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی تجویز شود.
همینطور محققان سوئدی چندی قبل کشف کردند که چگونه یک مولکول می تواند به بازسازی سلول های تولید کننده انسولین در بدن بعنوان یک درمان بالقوه جدید برای بیماری دیابت کمک نماید. این راه نوظهور برای درمان دیابت، ترمیم یا جایگزینی سلول هایی در بدن است که به صورت طبیعی هورمون انسولین تولید می کنند. محققان سوئدی مولکولی را شناسایی کرده اند که به تحریک رشد سلول های جدید تولیدکننده انسولین کمک می نماید و نحوه عملکرد آنرا کشف کرده اند که درمان های بالقوه جدیدی را به روی دیابت باز می کند.
این در شرایطی است که این درمان جدید بسیار سریع تر است و در عرض چند روز و بدون احتیاج به جراحی عمل می کند. اما شاید بزرگترین مزیت آن این باشد که داروی “GSK۱۲۶” قبلاً توسط سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) و سازمان های مربوطه ی سایر نقاط جهان بعنوان یک داروی کمکی برای درمان سرطان تأیید شده است و مشخصات ایمنی آن هم اکنون در آزمایش های بالینی درحال ارزیابی است که می تواند موانع موجود در راه استفاده از آن در مقابل دیابت را کم کند.
با این وجود، دانشمندان اخطار می دهند که هنوز روزهای اولیه این مطالعه است. آزمایش های اولیه بر روی سلول های موجود در محیط کشت آزمایشگاهی و نه حتی در حیوانات انجام شده است، ازاین رو هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. با این حال، این روش، یک ابزار جدید و جذاب است.
دکتر “کیت الحسنی” یکی از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: قبل از این که به استفاده از این دارو در بیماران دیابتی برسید، مسائل زیادی وجود دارد که باید حل شوند. کار بیشتری برای تعریف خصوصیت های این سلول ها و ایجاد پروتکل هایی برای جداسازی و گسترش آنها مورد نیاز است.
وی ادامه داد: من فکر می کنم این درمان بسیار دور از دسترس است، با این وجود، این مطالعه نشان دهنده گام مهمی در راه ابداع یک درمان پایدار می باشد که امکان دارد برای بیماران مبتلا به همه انواع دیابت قابل اجرا باشد.
این مطالعه در مجله Signal Transduction and Targeted Therapy انتشار یافته است.

منبع: