قد بلندها کمتر در معرض خطر مبتلاشدن به بیماری قلبی هستند!

نیوزتل: بر طبق بزرگ ترین مطالعه جهان در مورد ارتباط قد و بیماریها، افراد قد بلند بیشتر در معرض خطر مبتلاشدن به نوروپاتی محیطی و همین طور عفونت های پوستی و استخوانی هستند در صورتیکه خطر مبتلاشدن به بیماریهای قلبی، فشار خون بالا و کلسترول بالا در آنها کمتر است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، براساس تحقیقاتی که توسط “سریدهاران راغاوان”(Sridharan Raghavan) از مرکز پزشکی “Rocky Mountain Regional VA” در ایالات متحده آمریکا انجام شده است، قد یک فرد با کاهش و افزایش احتمال مبتلاشدن به انواع بیماریها ارتباط دارد.
نتیجه این مطالعات در مجله “PLOS Genetics” انتشار یافته است.
قد یکی از عوامل در رابطه با مبتلاشدن به چندین بیماری شایع همچون بیماری قلبی تا سرطان بوده است. اما دانشمندان تلاش زیادی کرده اند تا دریابند آیا این قد بلند یا کوتاه است که افراد را در معرض خطر قرار می دهد یا عواملی که بر قد تاثیر می گذارند همچون وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا تغذیه موجب ایجاد بیماری می شود.
در این مطالعه پژوهشگران تصمیم گرفتند با بررسی جداگانه ارتباط بیماریهای مختلف با قد واقعی افراد و همین طور ارتباط بیماریها با قدی که از نظر ژنتیکی برای فرد پیش بینی می شود، این عوامل مخدوش کننده را حذف نمایند.
پژوهشگران از داده های برنامه “VA Million Veteran” همچون اطلاعات ژنتیکی و سلامت ۲۰۰ هزار فرد بزرگسال سفید پوست و بیش از ۵۰ هزار فرد بزرگسال سیاه پوست استفاده کردند. در این مطالعه به بررسی بیش از ۱۰۰۰ خاصیت و بیماری پرداخته شده که آنرا تبدیل به بزرگ ترین مطالعه در مورد قد و بیماریها تا به امروز تبدیل می کنند.
نتایج این مطالعه یافته های مطالعات کوچک تر قبلی را تایید نمود و نشان داد که قد بلند بودن با احتمال بالاتر مبتلاشدن به فیبریلاسیون دهلیزی و واریس و احتمال پایین مبتلاشدن به بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا و کلسترول بالا ارتباط دارد.
پژوهشگران همین طور ارتباط جدیدی بین قد بلند بودن و خطر بالای مبتلاشدن به نوروپاتی محیطی که در اثر لطمه به اعصاب اندام ها ایجاد می شود و همین طور مبتلاشدن به عفونت های پوستی و استخوانی در این افراد کشف کردند.
پژوهشگران حالا براین باورند که قد افراد ممکنست یک عامل خطر ناشناخته برای چندین بیماری رایج باشد. با این وجود آنها خاطرنشان کردند که برای مشخص شدن تعدادی از این یافته ها به مطالعات بیشتری نیاز است و در مطالعات آینده جمعیت متنوع تری بررسی خواهند شد.
“راغاوان” می گوید: ما شواهدی پیدا کرده ایم که نشان میدهد قد بزرگسالان ممکنست بیش از ۱۰۰ خاصیت بالینی را تحت تاثیر قرار دهد همچون بیماری هایی که موجب کاهش کیفیت زندگی می شود مانند نوروپاتی محیطی و نارسایی مزمن وریدی. ما نتیجه می گیریم که قد ممکنست یک عامل خطر ناشناخته غیر قابل اصلاح برای چندین بیماری رایج در بزرگسالان باشد.

منبع: