گزارش مهر از آخرین وضعیت اجرای سند صیانت از کودکان؛ اقدام ضد کودکان در اینترنت رصد می شود

به گزارش نیوزتل در جهت اجرای سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، سازوکار گزارش گیری از پلت فرم ها برای اقداماتی که ضد کودکان در فضای مجازی انجام می شود، از جانب دادستانی کل کشور ایجاد خواهد شد.
خبرگزاری مهر – گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: ضرورت صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در سالهای اخیر با فراگیری اینترنت در دنیا به یکی از موضوعات مورد توجه کشورها تبدیل گشته است و اغلب کشورها بر این مورد توافق دارند که باید با هرزه نگاری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مقابله شود. تا سال ۲۰۰۰ بیشترین تمرکز کشورها روی هرزه نگاری کودکان در ارتباط با صدمه هایی بود که می تواند به صورت مستقیم متوجه کودک شود، اما بعد از آن دغدغه های حضور کودکان در فضای مجازی سبب شد تا مبحث مقابله با فحشاء و هرزه نگاری کودکان در فضای مجازی در چارچوب یک پروتکل الحاقی به کنوانسیون حقوق کودک افزوده شود و ایران هم به این کنوانسیون پیوست. این مورد حتی در کنوانسیون های دیگری مانند کنوانسیون بوداپست هم مورد توجه قرار گرفت و جوامع مختلف به صورت توسعه یافته و یا محدود، مجموعه متنوعی از اقدامات در ارتباط با صیانت از کودکان در فضای مجازی را تدوین کردند. اتحادیه اروپا هم به منظور بهره گیری بهتر کودکان از اینترنت، سند استراتژی «اینترنت بهتر برای کودک» را تدوین کرد که هدف آن عرضه مهارت ها و ابزارهای دیجیتالی به کودکان برای بهره مندی کامل و ایمن از اینترنت عنوان شده است. در این استراتژی، اتحادیه اروپا مجموعه ای از اقدامات را پیشنهاد می دهد که اولین گام آن تولید محتوای آنلاین خلاقانه و آموزشی برای کودکان و همینطور همرسانی تجربه های آنلاین مثبت برای کودکان خردسال است. در همین حال بهره گیری از تنظیمات حریم خصوصی متناسب با سن با بهره گیری از کنترل های والدین و همینطور توجه به رتبه بندی سنی و طبقه بندی محتوا، در زمره راهکارهای عملی سند استراتژیک کمیسیون اروپا عنوان شده است. این سند که ملاک عمل تمامی کشورهای عضو این اتحادیه در مورد سازوکارهای کنترل کودکان در فضای مجازی و اقدامات و راهکارهای پیش رو است، استفاده از ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری را برای مدیریت استفاده کودکان از اینترنت و دستگاههای هوشمند به والدین پیشنهاد می دهد تا سطح دسترسی کودک به اینترنت، برنامه ها و محتواهای مختلف و حتی درگاه های ورودی و خروجی را تنظیم و جهت استفاده از ابزاری مانند تبلت و یا گوشی، برنامه زمانی تعریف کنند. در همین حال کشورهای مختلف نظام های رده بندی سنی محتوا برای کودکان در فضای مجازی را تعریف کرده اند که همچون میتوان به نظام رده بندی ESRB در آمریکا و نظام PEGI در اروپا برای بازی های دیجیتالی و نظام های رده بندی سنی فیلم و انیمیشن اشاره نمود. همانطور که در ایران هم نظام اسرا ( ESRA) برای بازی های دیجیتال وجود دارد. از طرفی مبحث افزایش آگاهی و توانمندسازی کودکان و نوجوانان از راه آموزش سواد دیجیتال و ایمنی آنلاین در دستور کار و سرفصل دروس مدارس خیلی از کشورها همچون مدارس اتحادیه اروپا قرار گرفته است. در ایران هم سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خردادماه ۱۴۰۰ در جهت تبیین الزامات و طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و با هدف ساماندهی فضای مجازی کودک و ایجاد یک زیست بوم محافظت شده، به تصویب شورایعالی فضای مجازی رسید. حال با گذشت یک سال از تصویب سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، نگاهی مجدد به ابعاد مختلف این سند و نحوه پیاده سازی آن طی یکسال اخیر خالی از لطف نیست.سیاست های کلان سند صیانت از کودکان در فضای مجازی چیستهمانطور که گفته شد سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در جهت تبیین الزامات و طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و با هدف انتقال بهره برداری از فضای مجازی و صیانت از خردسالان کودکان و نوجوانان تدوین و در ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ به تصویب شورایعالی فضای مجازی رسید. در این سند سیاست های کلان و اقدامات کلان و تقسیم کار ملی دیده شده است تا هدف «فراهم سازی فضای مجازی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان در قالب فرهنگ اسلامی- ایرانی جهت استفاده مناسب از فضای مجازی و جلوگیری از صدمه های احتمالی آن» محقق شود. در این سند بر ایجاد محیط صیانت شده و تأمین زیست بومی بر بستر شبکه ملی اطلاعات با سطح مشخص و تعریف شده از دسترسی به اطلاعات، ارتباطات و خدمات بر حسب سن، جنس و دیگر خصوصیت های فرهنگی و اجتماعی خردسال، کودک و نوجوان تاکید گردیده است. در بخش سیاست های کلان سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، علاوه بر توسعه محیط های صیانت شده بر بستر شبکه ملی اطلاعات ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان با محتوای متنوع و جذاب و قابلیت پاسخگویی به نیازهای ضروری ارتباطی و محتوایی آنها، بر آگاه سازی، هوشیار سازی و توانمندسازی اولیا و مربیان و ایفای نقش محوری خانواده در هدایت، حمایت و مراقبت کودکان تاکید گردیده است. رده بندی کلیه محتوا و خدمات متناسب با سن، جنسیت و خصوصیت های جسمی و فرهنگی و تأمین اطمینان و اعتماد و هم تشویق ساماندهی و مشارکت محوری بخش غیر دولتی فعال در عرضه محتوا و خدمات سالم مفید و ایمن ویژه این قشر از دیگر سیاست های کلان این سند است. تشدید مقابله قضایی و انتظامی کارآمد با بزهکاران، مجرمان و تهدید کنندگان امنیت خردسالان، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و همینطور ارتقای سواد فضای مجازی و مهارت افزایی به این قشر جهت استفاده کارآمد و هدفمند از فضای مجازی و هم مراقبت روانی و اجتماعی از آنها در مقابل صدمه های ناشی از فضای مجازی از دیگر سیاست های کلان این سند محسوب می شود. در نهایت هم این سند بر ساماندهی و مشارکت محوری بخش غیر دولتی و استفاده از ظرفیت نوجوانان در تولید و توزیع خدمات و محتوای سالم با ایجاد مشوق های لازم و پیشگیری از انحصار، توسعه همکاریهای بین المللی در حوزه فضای مجازی سالم و مفید و ایجاد ساز و کار فنی و قانونی سلامت محتوا برای جلوگیری از مخاطرات تاکید کرده است.
تقسیم کار ملی برای صیانت از کودکان در فضای مجازیاقدامات کلان و تقسیم کار ملی در سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در ۶ محور دیده شده است که شامل «مدیریت و راهبری»، «ایجاد محیط صیانت شده»، «توسعه محتوا و خدمات رده بندی»، «حمایت و مراقبت»، «فرهنگ سازی و ارتقای سواد فضای مجازی» و «تعاملات بین المللی» می شود که به هر یک از دستگاههای در رابطه با این سند مسئولیت ها و وظایفی محول شده است. برای مثال در اقدام در ارتباط با «مدیریت و راهبری» به مرکز ملی فضای مجازی تکلیف شده که مدیریت کلان راهبری و تدوین الگوی عملیاتی و مقررات عمومی صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را از راه تشکیل کمیته ای با عضویت نمایندگانی از وزارت خانه های فرهنگ، آموزش و پرورش، ارتباطات، کار، اطلاعات، صنعت و قوه قضاییه، نیروی انتظامی، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، سازمان بسیج مستضعفین و اساتید دانشگاه و نمایندگان بخش خصوصی و اعضای حقیقی شورایعالی فضای مجازی پیش ببرد. در مورد «ایجاد محیط صیانت شده» هم وزارت ارتباطات مسئول ایجاد زیرساخت و خدمات پایه و پیشران ویژه برای محیط صیانت شده مجازی شامل احراز هویت، امکان دسترسی طبقه بندی شده و امکان نظارت اولیا شده که باید این مسئولیت با همکاری نهادهای ذی ربط ظرف ۶ ماه عملیاتی می شد و اپراتورهای خدمات ارتباطی هم برای گسترش زیرساخت و خدمات پایه ترغیب می شدند. در بخش «توسعه محتوا و خدمات رده بندی شده»، تأمین پایداری کسب و کار محتوا و خدمات مورد نیاز در محیط صیانت شده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما تکلیف شده است. همینطور تدوین ضوابط و نصاب های اعتبارسنجی، ممیزی و نشان دار کردن محتوا و خدمات و ایجاد سامانه نظارت و رده بندی محتوا و خدمات برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما آنرا نهایی کند. پشتیبانی از توسعه نرم افزارها و سخت افزارهای بومی مورد نیاز محیط صیانت شده شامل جویشگر ایمن، نرم افزارهای نظارت اولیا و تبلت های دانش آموزی هم برعهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت خانه های صنعت و ارتباطات است. پشتیبانی از توسعه نرم افزارها و سخت افزارهای بومی مورد نیاز محیط صیانت شده شامل جویشگر ایمن، نرم افزارهای نظارت اولیا و تبلت های دانش آموزی هم برعهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت خانه های صنعت و ارتباطات است طبق این سند تمامی سکوها و عرضه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی در رابطه با کودک و نوجوان ملزم به عرضه خدمات در بستر محیط صیانت شده هستند که یک سال به آنها زمان داده شده است. همینطور به کارگیری نوجوانان مستعد و خلاق برای توسعه محتوا و خدمات مفید و سازنده از دیگر مسئولیت هایی است که در این سند برعهده وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان بسیج مستضعفین، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و وزارت ارشاد سپرده شده است. در «حوزه حمایت و مراقبت» هم در این سند بر توسعه نظام خدمات مشاوره و مددکاری به خانواده ها و هم راه اندازی خط تماس مشاوره برخط و خط تماس اضطراری ویژه جرایم خردسالان، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تاکید گردیده است. همینطور تقویت دفتر پشتیبانی از اطفال و نوجوانان قوه قضاییه و موظف بودن کلیه سکوها و عرضه دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی به نظارت، صیانت از داده ها، رده بندی و تفکیک محتوا و خدمات ویژه هر رده بندی سنی از دیگر تکالیف این سند است که خیلی از دستگاه ها مبتنی بر آن وظایفی دارند. در بخش «تعاملات بین المللی» هم تعامل مؤثر و هم افزا با کشورها، سرویس دهندگان خارجی و نهادهای بین المللی برای رعایت استانداردها و معیارهای جمهوری اسلامی به وزارت ارتباطات و با همکاری با وزارت خانه های امور خارجه، فرهنگ، صمت و قوه قضاییه سپرده شده است.اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی در کجای راه است؟در هفته جاری سومین جلسه کمیته راهبردی سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به میزبانی وزارت آموزش و پرورش و با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورایعالی فضای مجازی و نمایندگان دستگاه ها و بخش خصوصی برگزار شد.آرش وکیلیان مسئول پیگیری اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح روند برگزاری این جلسه و هم آخرین وضعیت پیاده سازی این سند با عنایت به گذشت یک سال از تصویب آن، پرداخت. وی ضمن اشاره به برگزاری جلسات کمیته راهبردی سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی که با محوریت مرکز ملی فضای مجازی در جریان است، اظهار داشت: تعامل خوبی با وزارت آموزش و پرورش در مورد بحث پرورش مربیانی که بتوانند با دانش آموزان در تعامل باشند و هم بکارگیری دانش آموزان خبره ای که بتوانند در پیشبرد و طرح این مورد کمک کنند، صورت گرفته است. وکیلیان با اعلان اینکه مطابق گفته وزیر آموزش و پرورش، امکان فعالیت ۱۰۰ هزار نفر از معلمان و دانش آموزان خبره برای ترویج و آموزش صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بوجود آمده است، افزود: وزارت آموزش و پرورش همینطور قول داده است که در زمینه بازارسازی شرایط را برای دسترسی بخش خصوصی به بازار آموزش و پرورش ذیل قوانین و مقررات مصوب این وزارت خانه فراهم آورد. وی با اعلان اینکه این بازارسازی بر بستر شاد و سایر بسترهای عرضه خدمات می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی این سند را حل کند، افزود: وزارت آموزش و پرورش قول داده است که در اسرع وقت یک سری فعالیت ها را در پیشبرد این سند در حوزه مأموریت های خود انجام دهد. مسئول پیگیری اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی در مرکز ملی فضای مجازی ضمن اشاره به این که بخشی از اقدامات این سند در سطح کارشناسی و مدیریت میانی تعریف شده است و جلسات گوناگونی هم برای پیشبرد آن با دستگاههای ذیربط درحال برگزاری است، اشاره کرد: درحال تعریف پروژه ای پژوهشی برای ترسیم وضعیت مطلوب در کشور هستیم. وکیلیان با اعلان اینکه ما قبلاً وضعیت کشورهای دیگر را در مورد صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به صورت تطبیقی بررسی نموده ایم، افزود: برای الگوی مطلوب کشورمان نیاز داریم که مطالعات عمیق تری انجام دهیم. بر این اساس این پروژه را مطابق با شاخصهای فرهنگ اسلامی – ایرانی تعریف کرده ایم و اگر این نقشه راه تهیه شود قطعا، اجرای سند دقیق تر و کامل تر پیش خواهد رفت. وی ضمن اشاره به مسئولیت های وزارت ارتباطات در بخش مدل دسترسی به محتوا و خدمات، به ایجاد زیست بوم «بومینو» توسط یکی از اپراتورها و هم اقدامات سایر اپراتورهای برای ایجاد محیط های مدیریت دسترسی ویژه خانواده ها اشاره نمود و اظهار داشت: خانواده ها می توانند متناسب با سن فرزندشان از این محیط ها استفاده کنند. این مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی ضمن اشاره به این که الان سیمکارت کودکان هم بعنوان یکی از مدلهای خدمات صیانت شده در دسترس خانواده ها قرار دارد، اظهار داشت: البته این خدمت، بهینه ترین محسوب نمی گردد و نمی تواند فراگیر باشد. چون که سیمکارت را کسانی خریداری می کنند که بتوانند گوشی جدا برای فرزند خود تهیه کنند. اما خیلی از خانواده ها بضاعت اقتصادی آنرا ندارند. ازاین رو مدلهای دیگر خدمات دسترسی هم در این سند تعریف شده که لزوماً روی سیمکارت مجزا عرضه نمی گردد.پیش نویس نظام رده بندی محتوای ویژه کودک در فضای مجازی آماده شدمسئول پیگیری اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی در مورد آخرین وضعیت رده بندی محتوا و خدمات در ارتباط با کودکان و نوجوانان هم اظهار داشت: برای این مورد کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاههای مرتبط تشکیل شده است که الان هم پیش نویس نظام رده بندی محتوای ویژه کودک در فضای مجازی توسط این کارگروه آماده شده و در مرحله عرضه به خبرگان این حوزه برای دریافت تأیید آنها قرار دارد و پیشبینی می شود که در جلسه بعدی کمیته راهبردی سند صیانت از کودکان و نوجوانان با حضور وزیر فرهنگ رونمایی شود. الان هم پیش نویس نظام رده بندی محتوای ویژه کودک در فضای مجازی توسط این کارگروه آماده شده و در مرحله عرضه به خبرگان این حوزه برای دریافت تأیید آنها قرار دارد و پیشبینی می شود که در جلسه بعدی کمیته راهبردی سند صیانت از کودکان و نوجوانان با حضور وزیر فرهنگ رونمایی شود وکیلیان درباره مباحث در ارتباط با درآمدزایی، حمایت و سرمایه گذاری در این سند هم اظهار داشت: این موضوعات در ارتباط با کمیته اقتصادی می شود که جلسات آن شروع شده اما هنوز خروجی نداشته است و چالش های خاص خویش را دارد. برای مثال باید یک سری مقررات برای تسهیل کسب و کار در این عرصه تدوین شود و یا در مواردی به کسب و کارها یارانه تخصیص یابد. این مورد همچنان درحال کار است. وی عنوان کرد: از دیگر بخش هایی که در این سند پیشرفت خوبی داشته است در ارتباط با حوزه های مراقبت و نظارت است که وزارت آموزش و پرورش در حوزه خدمات مشاوره با همکاری دستگاه هایی همچون بهزیستی، یک سند تهیه کرده و این سند الان در کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصویب و ابلاغ گردیده است. وکیلیان کاربرد این سند را عرضه مشاوره لازم برای صدمه های ناشی از فضای مجازی به دانش آموزان عنوان نمود که برخی دستگاه ها را ملزم به همکاری می کند و افزود: از طرفی پلیس فتا هم وب سایتی را آماده کرده تا کسانی که در معرض صدمه و جرم ناشی از فضای مجازی قرار می گیرند و یا آنرا مشاهده می کنند بتوانند مبحث را گزارش دهند. مسئول پیگیری اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی خاطرنشان کرد: البته توسعه این خدمات و فراگیری ملی آن با چالش بودجه مواجه می باشد اما با این وجود سرویس مشاوره آموزش و پرورش و سرویس تماس پلیس الان راه اندازی شده است؛ فقط محدودیت بودجه ای دارد وهنوز خدمات فراگیر ملی عرضه نمی دهد. این در حالیست که مجلس شورای اسلامی می تواند ذیل بودجه صدمه های اجتماعی ماده ۸۰ برنامه ششم، برای این بخش بودجه تصویب کند.گزارش گیری از پلت فرم ها برای اقداماتی که ضد کودکان انجام می شودوکیلیان در مورد مسئولیت های در ارتباط با دادستانی کل کشور ذیل سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی اظهار داشت: دادستانی تلاشهای خوبی داشته و موارد در ارتباط با جرایم ضد کودکان و نوجوانان را که در قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان تکلیف شده بود، جز مصادیق محتوای مجرمانه احصا کرده است. از طرفی دادستانی پیشنهاد عملیاتی برای ایجاد سازوکار گزارش گیری از پلت فرم ها برای اقداماتی که ضد کودکان انجام می شود را تهیه کرده است که مقرر است سال جاری عملیاتی شود. وی ادامه داد: در بحث فرهنگ سازی و آموزش هم منطبق بر این سند، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و نیروی انتظامی فعالیتهای خوبی داشته اند. پلیس فتا هم پویشی برای ترویج نیازهای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و صدمه هایی که امکان دارد به آنها وارد شود، برگزار کرده است. از طرفی وزارت فرهنگ هم محتوا و پویش هایی را دراین زمینه داشته است. همینطور سامانه «کدومو» با این هدف توسط سازمان تبلیغات اسلامی راه اندازی شده و خدمات دیگری هم در این بخش عرضه می دهد. به قول وکیلیان وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما که پوشش ملی و دسترسی ملی به مخاطب دارند هنوز در حوزه فرهنگسازی در حد ملی وارد صحنه نشده اند.تعاملات بین المللی ایران برای تعامل با پلت فرم های خارجیمسئول پیگیری اجرای سند صیانت از کودکان در فضای مجازی در مورد تعاملات بین المللی مدنظر در این سند هم اظهار داشت: یک سری بحث تعاملات بین المللی در این سند دیده شده که سال جاری باید صورت گیرد. البته ارتباط موردی صورت گرفته اما به صورت سازمان یافته سال جاری از سوی وزارت ارتباطات و وزارت دادگستری صورت خواهد گرفت. وی تعاملات بین المللی را شامل تعامل با پلت فرم های خارجی، تعامل با خبرگان و نهادهای بین المللی مانند اینترپل و ITU و یونیسف عنوان نمود که بر حسب مورد این تعاملات باید شکل بگیرد و اظهار داشت: برای مثال از راه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل، ایران می تواند نسبت به نقض حقوق کودک توسط پلت فرم های خارجی در سطح بین المللی اعتراض کند. وکیلیان افزود: همینطور از راه ارتباطاتی که در سطح اتحادیه جهانی مخابرات یا GSMA و نظایر آنها وجود دارد می توانیم با شرکت هایی که در حوزه عرضه سرویس در دنیا در این عرصه کار می کنند ارتباط بگیریم. از طرفی با یک سری خبرگان که در حوزه تعالیم و ترتیب در دنیا معروف هستند و تجارب موفقی داشته اند در ارتباط هستیم. این تعاملات متنوع است. وی با اعلان اینکه ایران به مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل، محلق شده است و قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان که در سال ۹۹ به تصویب مجلس رسیده است، در اجرای اهداف آن کنوانسیون است، اشاره کرد: در سند صیانت از کودکان یک بند به آن قانون ارجاع شده است و در ارتباط با جرایم ضد کودکان و نوجوانان می شود.
اهتمام خوب دولت برای پیشبرد سند صیانت از کودکانوی با اعلان اینکه اهتمام خوبی در این دولت برای پیشبرد اهداف این سند بوجود آمده و جلسات کارگروه در سطح وزرا تشکیل می شود، اظهار داشت: وزیر ارتباطات پیگیری زیادی نسبت به مبحث دارد و این وزارت خانه حمایت های خوبی صورت داده تا بخش خصوصی، اپراتورها و سکوها و شرکت ها در این عرصه فعال شوند. وکیلیان ضمن اشاره به این که یک سری محدودیت ها و مشکلاتی در زیست بوم وجود دارد که سبب شده هنوز آن چرخه اقتصادی شکل نگیرد، اظهار داشت: برای مثال درآمد از راه تبلیغات در حوزه کودک، چالش ها و صدمه های خودش را دارد. از طرفی یک مقدار در حوزه تأمین محتوای سالم محدودیت داریم و میزان محتوای سالمی که در کشور تولید می شود برپایه نیاز کاربران کم است. همینطور یک سری مقررات زائدی وجود دارد که دست بخش خصوصی را برای فعالیت در این عرصه می بندد. در مجموع اگر این پروژه را به یک خانه تشبیه نماییم ما بخش هایی از دیوار و پنجره و در و به صورت کل زیرساخت ها را آماده کرده ایم اما وصل شدن این موارد به یکدیگر برای شکل گیری یک خانه، نیازمند یک ملات است که آن هنوز فراهم نشده است. وی ضمن اشاره به این که مقررات این طراح و این که چه ضوابطی باید داشته باشد تهیه شده است اما مدل اقتصادی آن هنوز به وجود نیامده تا به یک زیست بوم پایدار برسیم، در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما چند درصد پیشرفت این سند را نشان می دهد؟ تصریح کرد: به صورت درصدی نمی توان چیزی گفت. چون که در بعضی بندها خیلی پیشرفت داشتیم و در بعضی پیشرفت نداشته ایم. اما زیرساخت های اولیه آماده شده است و ما ضوابطی که بر این فضا باید حاکم باشد را هم جمع آوری کرده و شاخصهای ارزیابی سند را احصا کرده ایم. پایش بازار را انجام داده ایم و کیفیت محصولات را هم ارزیابی کرده ایم. می دانیم محصولات در چه وضعیتی هستند. وکیلیان تصریح کرد: ما تلاش کرده ایم دستگاه ها را به هم متصل نماییم و برای این مورد بخش خصوصی را هم پای کار بیاوریم. در بخش مشاوره و مراقبت هم دستگاههای مسئول فعال شده اند و مجموع این عوامل وجود دارد اما به جهت اینکه یک زیست بوم و خدمت پایدار شکل گیرد باید درآمدزایی هم اتفاق بیفتد اما این بخش هنوز ضعف دارد. وی اظهار داشت: حتی امکان دارد ۶۰ درصد تکالیف در رابطه با این سند انجام شده باشد اما مصرف کننده شاید ۲۰ درصد آنرا احساس کند. چون که بخش در ارتباط با مؤلفه اقتصادی به آن سطح مورد نظر نرسیده است و کاربر در نقطه مصرف، آنرا احساس نمی نماید. به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، شکی نیست که همه پدران و مادران در سرتاسر دنیا این مورد را درک کرده اند که کودکان در فضای مجازی نیازمند حمایت هستند و باید چارچوب هایی برای مواجهه آنها با محتوای موجود در اینترنت در نظر گرفته شود. ازاین رو سیاست گذاران در کشورهای مختلف تدوین راهبردهای مشخصی را برای بهره مندی کامل کودکان از اینترنت همزمان با مواجهه ایمن با این فضا به کار گرفته اند و قطعا پیاده سازی این راهبردها، نیازمند دغدغه مندی خانواده ها و استفاده همزمان از خدماتی است که برای کودکان و نوجوانانشان در نظر گرفته می شود.

منبع: