مدیرعامل ایرانسل: تحول دیجیتال نه یک انتخاب، بلکه یک لزوم است

به گزارش نیوزتل مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه‌ی سی امین کنفرانس مهندسی برق با تشریح علل ضرورت گذار اپراتورهای تلفن همراه به اپراتور دیجیتال، تاکید کرد: تحول دیجیتال برای اپراتورها دیگر یک انتخاب نیست!
به گزارش نیوزتل به نقل از روابط عمومی ایرانسل، دکتر بیژن عباسی آرند با اشاره به اینکه بعد از انقلاب دیجیتال، اپراتورهای تلفن همراه، همواره در خط مقدم اختراعات، نوآوری و گسترش عرصه‌ی نفوذ مناسبات و روابط دیجیتال بوده اند، اما الان با توسعه محیط های پویا و دیجیتال، خویش را در عرصه‌ی رقابت، با چالش نوآوری و خلق چشم اندازهای نو مواجه می بینند، اظهار داشت: امروزه مدل تجاریِ فروش «خدمات پایه» در اغلب اپراتورهای جهان، همچنان سودآور است، اما باید توجه داشته باشیم که این سودآوری، به هیچ عنوان پایدار نخواهد بود و اپراتورها در صورتیکه نتوانند در حوزه فناوری های نوین و ارتباط پویا با مشتریان موفق باشند، به ایفاگر نقش فروشنده خدمات پایه ارتباطی تنزل خواهند یافت و نقش خویش را در مقام یکی از بازیگران اصلی عصر ارتباطات دیجیتال از دست خواهند داد. وی ادامه داد: بر طبق این اقتضائات و لزوم هاست که اپراتورها به منظور باقی ماندن در فضای رقابتِ دیجیتال، به دنبال تبدیل شدن از اپراتور همراه یا «تلکو (Telco)» به اپراتور دیجیتال یا «تککو (Techco)» هستند. در سالهای گذشته، حوزه‌ی محصولات تلکو صرفا شامل خدمات ارتباطیِ پایه، نظیر تماس، اینترنت همراه و برخی خدمات محدود دیجیتال و ارزش افزوده بوده است اما در سالهای اخیر، گذار از «تلکو» به «تککو»، هدف اصلی خیلی از اپراتورها در جهان همچون ایرانسل است که تحقق این امر، جز با تحول دیجیتال میسر نخواهد بود. تحول دیجیتال برای اپراتورها دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک لزوم است تا بتوانند نقشی اساسی در اقتصاد دیجیتال بازی کنند. لایه های مختلف اقتصاد دیجیتال مدیرعامل ایرانسل، اقتصاد دیجیتال را دارای سه لایه‌ی هسته‌ی اقتصاد دیجیتال یا ICT، اقتصاد پلت فرم و خدمات دیجیتالی دانست و خاطرنشان کرد: ایرانسل برای ایفای نقش در هر سه لایه‌ی اقتصاد دیجیتال، ملزم به توسعه و مدیریت زیست بوم دیجیتال شده است. زیست بوم دیجیتال، شامل مجموعه ای از زیرساخت های ارتباطی، پلت فرم های دیجیتال و خدمات دیجیتالِ سمت کاربر است که طراحی آن بگونه ای صورت می گیرد که اجزای این زیست بوم، در کنار یکدیگر، با استفاده از هم افزایی، ارزشی مضاعف ایجاد کنند. به عبارت دیگر «زیست بوم دیجیتال» در تککو، گرافی از محصولات و خدمات دیجیتالِ در رابطه با هم است که زنجیره ای از نیازهای مشتریان و سازمان ها را برآورده می کند. وی ادامه داد: در لایه‌ی زیرساخت های ارتباطی، ۵G فرصت هایی را برای مردم و مشاغل بوجود می آورد که قبلاً وجود نداشته است. سرعت اتصال سریع تر، تأخیر خیلی کم و پهنای باند بیشتر، صنایع را متحول می کند و تجربیات دیجیتال روزمره را به صورت قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد. خدماتی مانند سلامت الکترونیک، خودروی متصل و سامانه های هوشمند کنترل ترافیک، که قبلاً آنها را آینده‌ی دور می دیدیم، بزودی به حقیقت خواهند پیوست، به نحوی که جریان های نوظهوری همچون اینترنت اشیا و شهرهای هوشمند بر پایه کلان داده ها، فناوری رایانش ابری و هوش مصنوعی، دیگر بخشی انتزاعی از بلندپروازی های فضای آکادمیک به شمار نمی آیند. عباسی آرند تاکید کرد: یکپارچگی تمام این فناوری ها، نیازمند زیرساخت داده‌ی بسیار پرسرعت یا همان شبکه‌ی ۵G است. شبکه‌ی ۵G زیرساخت لازم برای تبادل آنی اطلاعات را فراهم نموده و سبب می شود در کسری از ثانیه، تبادل اطلاعات صورت گیرد و بستر برای تحول دیجیتال فراهم شود. وی اظهار داشت: در لایه‌ی پلتفرم، جایگاه فضای ابری بعنوان یکی از ارکان اصلی فناوری در مدلهای تحول دیجیتال بر کسی پوشیده نیست. مطالعات شرکت تحقیقاتی «تی ام فوروم» در سال ۲۰۲۲ از آن حکایت می کند که در جهت بهبود کارایی فرایندهای سازمانی، شرکت ها بیشتر از پیش به رایانش ابری روی خواهند آورد. رایانش ابری با همراهی کلان داده ها و هوش مصنوعی، سبب می شود که منابع سازمان به صورت بهینه تخصیص داده شوند و نتیجه‌ی آن صرفه جویی در زمان و هزینه ها خواهد بود. مدیرعامل ایرانسل، ابرداده ها را دارای نقشی اساسی در خلق تصمیم های بهینه در سازمان ها در لایه‌ی پلت فرم دانست و خاطرنشان کرد: در دنیای دیجیتال امروز، داده های سازمانی می توانند بعنوان یک دارایی راهبردی، به مزیت رقابتی تبدیل شوند. بر مبنای مدلهای تحول دیجیتال برای خلق ارزش از داده ها، باید آنها را به بهترین شکل مدیریت، مهندسی و بهره برد و در نهایت، این جمع آوری و توزیع بهینه و امن داده ها باید به خلق ارزش و تصمیم گیری های بهتر در سازمان بیانجامد تا چرخه‌ی تحول دیجیتال داده های سازمان کامل شود. وی ادامه داد: فناوری های هوش مصنوعی در لایه‌ی پلتفرم، کلان داده ها را به تصمیم های آگاهانه و هوشمندانه تبدیل می کنند که علاوه بر خودکارسازی خیلی از فرایندها و در نتیجه، کاهش هزینه ها، به درآمدزایی سازمان می انجامد. با استفاده از هوش مصنوعی، سازمان می تواند پیشنهادهای ویژه ای مبتنی بر رفتار مشتریان ارائه نماید. نتیجه‌ی این پیشنهادهای ویژه، کسب سود و مزیت رقابتی در بازار خواهد بود. ظرفیت های لایه‌ی خدمات در اقتصاد دیجیتال برای اپراتورها عباسی آرند در ادامه، لایه‌ی خدمات را هم دارای ظرفیت بسیار زیادی برای اپراتورها در زمینه‌ی دولت الکترونیک و کسب وکارهای الکترونیکی دانست و تاکید کرد: اپراتورها در راه تحول دیجیتال و تبدیل شدن به تککو، با چالش هایی روبه رو هستند. یکی از مهم ترین چالش ها، مغفول ماندن سرمایه گذاری در بخش های تحقیق و توسعه در سالهای گذشته بوده است. جالب است بدانید بنا بر تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه‌ی «تی ام فوروم»، شرکتهای بزرگ یا به عبارتی «هایپر اسکیل»هایی مانند آمازون و گوگل، به صورت متوسط، ۱۶ درصد از درآمد خویش را صرف هزینه های تحقیق و توسعه می کنند، در حالیکه این رقم در بین بهترین اپراتورهای جهان کمتر از یک درصد است. چالش بعدی اغلب اپراتورها در دنیا، وابستگی شدید به شرکتهای فناوری است. در واقع اپراتورها به مرور زمان درحال از دست دادن کنترل زنجیره‌ی ارزش در حوزه‌ی فناوری هستند و فقط نقش خریدار این فناوری ها را بازی می کنند. حالا زمان آن است که این رویه تغییر کند و اپراتورها با مشارکت های استراتژیک یا سرمایه گذاری در شرکتهای فناوری، نقش پررنگ تری در این عرصه ایفا کنند. وی ادامه داد: به صورت خلاصه، حوزه های تمرکز در سرمایه گذاری های امروز، مسیر فردا را مشخص می کند. ایرانسل تابحال نقشی اساسی در ارتباطات کشور بعنوان هسته‌ی مرکزی اقتصاد دیجیتال داشته است. امروز هدف ایرانسل، بسط دادن این نقش و حضور در لایه های پلت فرم و خدمات اقتصاد دیجیتال است. ایرانسل با تمرکز بر مدیریت زیست بوم دیجیتالِ خود و سرمایه گذاری بر روی نسل پنجم، هوش مصنوعی، اَبَرداده و رایانش ابری در تلاش است با کمک به سازمان ها و شرکت ها در صنایع مختلف و خلقِ ارزش واقعی در اقتصاد دیجیتال، بازیگری اثرگذار در تحول دیجیتال برای پیشرفت کشور باشد. مدیرعامل ایرانسل در انتهای سخنان خود، از همه‌ی شرکتهای دانش بنیان، دانشگاه ها و حوزه های فناوری دعوت کرد تا در راه روندی که برای تحقق و توسعه بحث تحول دیجیتال تعریف شده است، ایرانسل را یاری دهند و از این فرصت، برای توسعه بیشتر این جنس فناوری در داخل کشور و خلق ارزش افزوده‌ی بیشتر، استفاده کنند. حضور ایرانسل در کنفرانس مهندسی برق سی امین کنفرانس مهندسی برق ایران، سال جاری هم همچون دوره‌ی گذشته، با مشارکت و حضور ایرانسل بعنوان حامی اصلی، برگزار شد و ایرانسل در این کنفرانس، از ۲۷ تا ۲۹ اردبیهشت ۱۴۰۱، به انتقال تجربه های خود درباره‌ی پیشتازی در زمینه هایی همچون راه اندازی ۵G پرداخت. این کنفرانس در محورهای الکترونیک، قدرت، کنترل، صنعت برق، کامپیوتر، مخابرات و مهندسی پزشکی، توسط انجمن علوم مهندسی برق ایران و دبیرخانه دائمی کنفرانس در دانشگاه امیرکبیر، برگزار شد و ایرانسل، نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و اولین عرضه دهنده‌ی ۵G در ایران، با هدف شناسایی و تشویق ایده های نوآورانه در صنعت برق و ارتباطات، بحث و تبادل نظر و انتقال تجربه در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات برپایه فناوری های نوین تلفن همراه مانند خدمات ۵G، ارائه‌ی خدمات زندگی هوشمند برپایه فناوری اینترنت اشیا، تجربه های راه اندازی مرکز نوآوری ایرانسل و فعالیت در زمینه‌ی نوآوری، تحقیق و توسعه و آموزش و هم ارائه‌ی مزیت ها و توانمندی های خود برای جذب فارغ التحصیلان نخبه‌ی دانشگاهی، در این کنفرانس حضور داشت. ایرانسل با تمرکز بر مدیریت زیست بوم دیجیتال خود و سرمایه گذاری بر روی نسل پنجم، هوش مصنوعی، اَبَرداده و رایانش ابری، در تلاش است با کمک به سازمان ها و شرکت ها در صنایع مختلف و خلق ارزش واقعی در اقتصاد دیجیتال، بازیگری تأثیرگذار در تحول دیجیتال برای پیشرفت کشور باشد. در این کنفرانس که با هدف گسترش دانش فنی در گرایش های مختلف مهندسی برق، از راه ایجاد محیطی برای تبادل نظر علمی و تخصصی، عرضه آخرین یافته های تحقیقاتی و همینطور تشویق پژوهشگران برنامه ریزی شده بود، برگزاری برنامه های جنبی شامل میزگرد تخصصی و کارگاه های آموزشی هم برگزار گردید. اطلاعات بیشتر درباره‌ی سی امین کنفرانس مهندسی برق ایران، در وبسایت این کنفرانس به نشانی iceeconf.ir در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

منبع: