مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری خبر داد؛ صدور بیشتر از ۱۲ هزار ضمانت نامه برای شرکتهای دانش بنیان

مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری کشور از صدور ۱۲۹۸۰ ضمانت نامه به ارزش ۸۲۵۰ میلیارد تومان برای شرکتهای دانش بنیان اطلاع داد.

به گزارش نیوزتل به نقل از کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری، دکتر امیرحسام بهروز، در هفدهمین نشست هم اندیشی مدیران عامل صندوق های کشور با عرضه گزارشی از وضعیت صندوق های پژوهش و فناوری کشور اظهار داشت: قدمت صندوق های پژوهش و فناوری در کشور به ۲۰ سال می رسد که ۱۸ صندوق بر مبنای برنامه سوم توسعه ایجاد شدند و هم اکنون هم ۶۳ صندوق در کشور ثبت و ۶ صندوق مصوب شده است.
بهروز با اشاره به اینکه درگذشته ۱۳ صندوق استانی بعنوان بازوی مالی پارک های علم و فناوری و دانشگاه های استان ها فعالیت داشتند اظهار داشت: خوشبختانه با سیاست های اتخاذ شده، هم اکنون هر استان یک صندوق پژوهش و فناوری مستقل داشته و برنامه بعدی ما ایجاد صندوق های تخصصی در کشور است.
مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری کشور از این صندوق ها با نام بانکهای حوزه علم و فناوری یاد کرد، بانک هایی که احتیاج به سپرده گذاری ندارند.
بهروز اضافه کرد: صندوق ها تمام فعالیتهای یک بانک شامل عرضه تسهیلات، صدور ضمانت نامه، سرمایه گذاری و مباحث توسعه ای را انجام می دهند.
وی اعضای کارگروه صندوق های پژوهش را ۱۲ عضو به ریاست وزیر علوم و دبیری رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور عنوان نمود و اظهار داشت: با عنایت به اهمیت بحث دانش بنیان در دولت جدید و نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری، سطح اعضا، حضور و مشارکت وزرا و معاونین آنها در مباحث در ارتباط با صندوق ها و شرکتهای دانش بنیان بسیار بالاتر از قبل است.
مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری کشور در گزارشی از صدور ۱۲ هزار و ۹۸۰ ضمانت نامه به ارزش ۸ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان، ۵ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان انواع تسهیلات و همینطور ۴۲۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری خطرپذیر اطلاع داد و اظهار داشت: منابع تسهیلات صندوق ها و عامل تحرک آنها در سالهای اخیر فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی بوده که بالا رفتن مشارکت پارک های علم و فناوری و دانشگاه ها را هم می طلبد.
وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰، سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه صادر شده که پیشبینی می نماییم این میزان در انتهای سال جاری به دو برابر افزایش پیدا کند. از میان ۱۵۷ سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور ۳۱ مورد در استان یزد انجام شده است
دکتر محمد سپهر، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد هم با اشاره به اینکه صندوق یزد اولین صندوق پژوهش و فناوری در کشور است که در سال ۸۱ تاسیس شده، اظهار داشت: یکی از شاخصهای ریسک پذیری صندوق ها میزان صدور ضمانتنامه های تعهد پرداخت است که ۲۵ درصد از ضمانت نامه های صادره در کشور در ارتباط با استان یزد بوده است.
وی اضافه کرد: یکی از علل موفقیت صندوق پژوهش و فناوری استان یزد حمایت مسؤلان استانی بوده که از راه این حمایت ها از میان ۱۵۷ سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور ۳۱ مورد در استان یزد انجام شده است.

منبع: