معاون پژوهشگاه زلزله خبر داد؛ مطالعه خطر زمین لرزه در مکران

به گزارش نیوزتل معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله با اعلان اینکه پروژه مطالعه خطر زمین لرزه در منطقه مکران انجام شده است، اظهار داشت: ما توانستیم به خوبی خطر زلزله در این منطقه را تخمین بزنیم.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، دکتر محمد تاتار معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله امروز در مراسم رونمایی از سامانه «نیازسنجی پس از رخداد سوانح طبیعی» که در محل پژوهشگاه برگزار شد، اظهار داشت: پژوهشگاه زلزله ۳۰ سال پیش پس از زلزله رودبار و منجیل افتتاح شد که طی این مدت دستاوردهای زیادی داشته است.
وی با اعلان اینکه حوزه های فعالیت پژوهشگاه در حوزه های علوم زمین و مهندسی است، اظهار داشت: هم اکنون ۳۴ مرکز لرزه نگاری باند پهن در کل کشور مستقر است که اطلاعات پژوهشی را برای ارائه خدمات مختلف و مشارکت مردمی ارائه می دهد. ما در کنار ایستگاه های ثابت، ایستگاه های لرزه نگاری موقت یا قابل حمل داریم.
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با اعلان اینکه این ایستگاه های لرزه نگاری باند پهن با حساسیت بالایی فعالیت می نمایند و توانایی اعلام هر زمین لرزه را با تأخیر دو دقیقه ای دارند، اظهار داشت: این مرکز لرزه نگاری سیستم پشتیبانی خوبی را برای ثبت زلزله فراهم می آورد.
تاتار اضافه کرد: همین طور مراکز لرزه نگاری بصورت اتوماتیک ظرف دو دقیقه اطلاعات هر زمین لرزه را ثبت و ارائه می کند.
وی با تاکید بر این که از دیگر اقدامات پژوهشگاه می توان به مکان یابی دقیق هر زمین لرزه اشاره نمود و اظهار داشت: ما می توانیم زلزله ها را با دقت ۵ الی ۱۰ کیلومتری مکان یابی نماییم. این توانمندی به سبب مطالعات لرزه خیزی و ساختار پوسته و گوشته فوقانی زمین است و مکان یابی دقیق زلزله ها را مدیون اطلاعاتی از پوسته زمین هستیم.
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با تاکید بر این که پس از هر زلزله تیم های مهندسی پژوهشگاه در آن منطقه اعزام می شوند، اظهار داشت: بلافاصله پس از حضور تیم پژوهشگاه در محل وقوع زلزله، تحقیقات شروع می شود.
تاتار با اعلان اینکه تهیه نقشه های پهنه بندی از دیگر اقدامات پژوهشگاه زمین لرزه است، اظهار داشت: از این نقشه ها می توان در بحث کاهش خطرپذیری زلزله بهره برد.
وی درباب مطالعات دیگر پژوهشگاه زلزله اظهار داشت: مطالعه خطر زمین لرزه در مکران همچون پروژه هایی است که توسط پژوهشگران این پژوهشگاه در دو فاز انجام شده که منجر به تخمین خوب خطر زلزله در این مناطق شده است.
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با اشاره به دیگر پروژه پژوهشگاه زلزله اظهار داشت: در سالهای اخیر برمبنای معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، بحث لرزه نگاری برای کشورهایی که دارای فعالیت هسته ای هستند، مطرح و مطالعات این بخش از طرف شورای امنیت ملی به پژوهشگاه زلزله واگذار شد. هنوز پایش نیروگاه اتمی بوشهر ادامه دارد و روند تحقیقات طوری بوده که مورد توجه آژانس بین المللی هم قرار گرفته است.
تاتار افزود: همین طور مطالعاتی در حوزه سیلاب و بارندگی که در سال ۹۷ بیش از ۱۵ روستا در لرستان، ایلام و گیلان را درگیر کرد، در پژوهشگاه انجام دادیم؛ در این پروژه زمین لغزش این استانهای درگیر شده با سیلاب را مورد مطالعه قرار دادیم.
وی در ادامه اظهار داشت: از دیگر اقدامات پژوهشگاه، مطالعه پایش سلامت لرزه ای قسمتی از ساختمان ها بوده که حرم مطهر و برخی بانکها جزو این سازه ها بوده اند.

منبع: