توسط مریخ نورد استقامت؛ ثبت واضح ترین ویدئو از خورشید گرفتگی در مریخ

نیوزتل: مریخ نورد استقامت از دوربین پیشرفته خود برای ثبت واضح ترین منظره از خورشید گرفتگی در مریخ بهره برده که به دانشمندان برای درک بهتر رفتار قمر فوبوس، کمک می نماید.
دریافت ۱۳ MB
به گزارش نیوزتل به نقل از نیواطلس، خورشید گرفتگی روی زمین به طور معمول دیدنی است، و برای مریخ نوردهای ناسا که وظیفه کاوش مریخ را بر عهده دارند، هم ترازی قمرهای آن و خورشید نیز دلیل خوبی برای نگاه کردن به این سیاره است.
سابقه ثبت خورشید گرفتگی در مریخ توسط ناسا به سال ۲۰۰۴ باز می گردد که کاوشگرهای اسپریت و اپورچونیتی نخستین مشاهدات از فوبوس را درحال عبور از کنار خورشید انجام دادند. در سال ۲۰۱۹، نخستین ویدئو از این رویداد توسط مریخ نورد کنجکاوی ضبط شد که در آن شرایط قمر کوچک دیموس که در همان ماه از کنار خورشید عبور می کرد هم قابل مشاهده بود.
این رویدادها درک دانشمندان را از تغییرات در مدار قمر فوبوس و روشی که نیروهای جزر و مدی در داخل، پوسته و گوشته مریخ بر این قمر تحمیل می کنند، بیشتر می کند. قمر فوبوس مریخ از ده ها میلیون سال قبل درحال حرکت به سمت مریخ بوده و محکوم به نابودی است. ثبت ویدئویی خورشیدگرفتگی اخیر مسیری که فوبوس به سمت مرگ نهایی خود طی می کند روشن می کند.
آخرین مورد این پدیده در ۲ آوریل رخ داد و حدود ۴۰ ثانیه به طول انجامید و P مریخ نورد استقامت دوربین Mastcam-Z خودرا به سمت خورشید چرخاند و تمام صحنه ها را ثبت نمود. مریخ نورد استقامت توانست زوم شده ترین ویدئو را از خورشید گرفتگی فوبوس که تا کنون گرفته شده است، با بالاترین نرخ فریم، ضبط کند.

منبع: