مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خبر داد: معرفی بیش از ۴ هزار نفر از اصحاب فرهنگ به تامین اجتماعی

به گزارش نیوزتل مشاور وزیر و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر از معرفی بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در سال قبل برای بیمه تامین اجتماعی آگاهی داد و اظهار داشت:  قریب به ۴۴ هزار نفر از فعالان فرهنگی و هنری کشور از خدمات بیمه تامین اجتماعی صندوق اعتباری هنر برخوردار می باشند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید مجید پوراحمدی با اشاره به جزییات بهره مندی اعضای صندوق اعتباری هنر از خدمات بیمه تامین اجتماعی، گفت: برابر بررسی های به عمل آمده؛ ارائه خدمات بیمه تامین اجتماعی یکی از موثرترین خدمات دولت به جامعه فرهنگ و هنر و رسانه کشور بوده؛ درواقع خدمتی که در ارتباط مستقیم با بهداشت روانی جامعه ارتباط دارد.
پرداخت ۶۰ درصد حق بیمه اعضا توسط صندوق هنر و دولت
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که بیش از ۶۰ درصد حق بیمه سالانه اعضا (معادل ۱۲۰میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰) از طرف صندوق و به نمایندگی از دولت پرداخت می شود، اظهار داشت: بیمه شدگان می توانند با پرداخت حق سرانه درمان به تعداد افراد تحت تکفل از تمامی امکانات مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرار داد این سازمان استفاده کنند.
صندوق اعتباری هنر دخالتی در افزایش نرخ بیمه سالانه ندارد
وی با اشاره به افزایش نرخ حق بیمه ماهیانه تامین اجتماعی و سرانه درمان در سالجاری اظهار داشت: این افزایش مبلغ هرساله از طرف سازمان تامین اجتماعی اعلام می شود و صندوق در محاسبه و افزایش نرخ حق بیمه هیچگونه دخالتی ندارد.
پوراحمدی افزود: باتوجه به افزایش مزد مبنا و به تبع آن حق بیمه صاحبان و حرف مشاغل آزاد در امسال، مبلغ پرداختی حق بیمه سهم اعضاء و حق بیمه پرداختی از طرف صندوق نیز بالا رفته است. بطوری که سهم پرداختی صندوق برای هر بیمه شده از مبلغ ۲۷۰ هزارتومان به ۴۲۵ هزارتومان بالا رفته است و رقم قابل توجهی از بودجه دریافتی صندوق به یارانه بیمه تامین اجتماعی اعضا اختصاص می یابد.
کمک ویژه صندوق اعتباری هنر
پوراحمدی در ادامه اضافه کرد: اعضای صندوق اعتباری از کمک ویژه صندوق معادل ۱۰ درصد از نرخ های ۱۸، ۱۴ و ۱۲ درصد ویژه صاحبان حرف و مشاغل آزاد در هرسال، بابت حق بیمه ماهانه خود برخوردار می شوند و بیمه شده بر طبق طرح انتخابی ۲ یا ۴ یا ۸ درصد را پرداخت می نماید. براین اساس در سال ۱۴۰۱ مبلغ ماهیانه حق بیمه تامین اجتماعی(سهم فرد) در نرخ ۱۲ درصد، ۸۶ هزار و ۳۸۱ تومان، ۱۴ درصد ۱۷۲هزار و ۷۶۳ تومان و ۱۸ درصد ۳۴۵ هزار و ۵۲۶ تومان از طرف سازمان تامین اجتماعی بدون در نظر گرفتن سرانه درمان تعیین شده است.
کاهش حق بیمه اعضا بر طبق رای دیوان عدالت اداری
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به پیگیری و طرح شکایت شخصی یکی از هنرمندان عضو در استان همدان به نحوه محاسبه حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد توسط سازمان تامین اجتماعی که منجر به صدور رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و حذف ضریب ۲۰ درصد از پروسه محاسباتی حق بیمه پرداختی توسط بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد و همین طور اعضای صندوق اعتباری هنر در سال ۱۴۰۰ شد، اظهار داشت: طبق بخشنامه سازمان تامین اجتماعی حق بیمه اعضا بعد از رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با کاهش ضریب اعلامی از ۱/۲ به ۱ کم شد.
معرفی یک ماهه اعضا به تامین اجتماعی
رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر کاهش مدت زمان معرفی اعضای واجد شرایط به سازمان تامین اجتماعی از ۳ ماه به یک ماه را از برنامه های صندوق در سالجاری عنوان نمود و اضافه کرد: باتوجه به اهمیت مقوله بیمه برای اعضای تحت پوشش، در تلاش هستیم طی هماهنگی با سازمان تامین اجتماعی با تجدید نظر و بازنگری در زمانبندی معرفی افراد از زمان درخواست، این پروسه از ۹۰ روز به ۳۰ روز کاری تقلیل یابد.
پوراحمدی شرط برخورداری از مزایای بیمه تامین اجتماعی هنرمندان را عضویت در صندوق اعتباری هنر بیمه بیان کرد و اظهار داشت: برابر ضوابط سازمان تامین اجتماعی، سن متقاضی باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال باشد. چنانچه سن متقاضی بیش از ۵۰ سال باشد به ازای هر سال مازاد حداکثر سن، دارابودن ۱ سال سابقه بیمه پردازی ضروری می باشد. همین طور متقاضیانی که حداقل ده سال سابقه پرداخت حق بیمه را دارند از اعمال شرط سنی معاف می گردند.

منبع: