رونمایی از عجیب ترین پهپاد تحویل بسته

نیوزتل: یک پهپاد جدید عجیب و غریب با شش رانشگر غیرعادی قادر خواهد بود ۵۰ کیلوگرم بار را با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت تا مسافت ۴۰ کیلومتری حمل کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، یک شرکت اتریشی موسوم به “سیکلوتک”(Cyclotech) با شرکت تحویل ژاپنی به نام “یاماتو”(Yamato) برای توسعه مفهومی از یک پهپاد تحویل غیرعادی همکاری کرده است.
این پهپاد مفهومی که “CCY-۰۱” نام دارد، با بهره گیری از شش رانشگر منحصربه فرد موسوم به “سیکلوروتور”(CycloRotor) پرواز می کند که به شکل استوانه هایی هستند که دو مقطع آنها با چندین تیغه به یکدیگر متصل شده است و هر کدام از این تیغه ها قابلیت تغییر زاویه دارند.
طراحان این پهپاد می گویند “CCY-۰۱” می تواند در وضعیت چالش برانگیز مانند وزش شدید باد، در یک فضای محدود به شکل ایمن فرود بیاید.
رانشگرهای استوانه ای “CCY-۰۱” با سرعت بالایی به دور خود می چرخند، در صورتیکه تیغه ها زاویه خودرا بمنظور بلند کردن پهپاد و نگه داشتن آن در هوا و همین طور فرود آن تغییر می دهند.
این شرکت نخستین آزمایش پرواز خودرا انجام داده است. در این آزمایش، “CCY-۰۱” از چهار سیکلوروتور بهره برد که طوری چیده شده بودند که پهپاد را بجای این که شبیه به یک پهپاد سنتی به پرواز دربیاید، تقریباً شبیه به یک خودروی پرنده از زمین بلند کرد.

با این وجود، این طراحی مفهومی جدید، چینش رانشگرها را در یک پیکربندی شش تایی قرار می دهد و دو رانشگر را در زوایای ۹۰ درجه در پشت پهپاد اضافه می کند تا به آن اجازه دهد رانش افقی به طرفین را بدون کج شدن داشته باشد و همین طور به آن اجازه می دهد در وضعیت وزش شدید باد، بسیار پایدارتر بماند. این پهپاد همین طور دارای دو پیشران عمودی اضافی برای ایجاد امنیت بیشتر است.
این پهپاد دارای یک غلاف باری موسوم به “واحد غلاف برای حمل و نقل هوایی بسته”(PUPA) است که توسط شرکت “یاماتو” طراحی شده است. بااینکه این شرکت ژاپنی درحال توسعه چندین نسخه از غلاف حمل محموله PUPA است، اما نسخه ای که برای “CCY-۰۱” طراحی شده است، می تواند تقریباً ۳۰ کیلوگرم بار را حمل کند.
این غلاف حمل محموله طوری طراحی شده است که مستقیماً زیر “CCY-۰۱” قرار می گیرد و هنگام پرواز، پهپاد می تواند برای کاهش کشش، به جلو خم شود و از “PUPA” بعنوان ایرفویل استفاده نماید.
“سیکلوتک” می گوید بطور کلی “CCY-۰۱” دارای ظرفیت حمل بار حدود ۵۰ کیلوگرم است و می تواند تا ۴۰ کیلومتر را با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند.
البته “CCY-۰۱” فعلا در مرحله طراحی مفهومی و نمونه اولیه است، یعنی ممکنست هیچ گاه به شکل تجاری ساخته نشود.

منبع: