تأثیر کرونای خفیف بر ناباروری مردان

تعدادی از پژوهشگران در یافته های اخیرشان اظهار کرده اند حتی مبتلا شدن به کووید-۱۹ متوسط یا خفیف هم امکان دارد توانایی باروری در مردان را مختل کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اس تی دی، بسیاری از افرادی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود می یابند، علایم طولانی مدت ناشی از این بیماری مانند مه مغزی یا مشکلات قلبی را تجربه می کنند. به تازگی شواهد بسیاری نشان داده است که این ویروس حتی می تواند توانایی باروری را هم مختل کند.
محققان هندی به تازگی در مطالعه ای که یافته های آن در مجله “ACS Omega” انتشار یافته است، سطح پروتئین را در اسپرم مردانی که از چنگ بیماری کووید-۱۹ رهایی یافته و بهبود یافته بودند تجزیه و تحلیل کردند.
محققان بعد از انجام مطالعه راهنما اعلام کردند که حتی مبتلا شدن به نوع خفیف یا متوسط ​​این بیماری می تواند سطح پروتئین های در ارتباط با عملکرد تولید مثل مردان را تغییر دهد.
باآنکه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲عمدتا بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارد، اما باید گفت این ویروس و پاسخ بدن به آن به سایر بافت ها هم صدمه می رساند.
شواهد مطالعه اخیر نشان داده است این ویروس در اندام های تولید مثل مردانه شناسایی شده است و مبتلا شدن به بیماری کووید-۱۹ می تواند توانایی باروری مردان را کم کند.
“فیروزه پریخ”(Firuza Parikh) و “راجش پریخ”(Rajesh Parikh) از بیمارستان جاسلوک وابسته به موسسه فناوری هند و همکارانش طی این مطالعه برای آنکه کاملا متوجه شوند که آیا کووید-۱۹ می تواند تاثیرات بلندمدتی بر دستگاه تناسلی/تولیدمثل مردان داشته باشد یا خیر، تصمیم گرفتند آزمایشی انجام دهند. برای یافتن این موضوع، آنها سطوح پروتئین های مایع منی مردان سالم و مردانی که قبلا به کووید-۱۹ خفیف یا متوسط مبتلا شده بودند را با یکدیگر مقایسه کنند.

محققان نمونه های مایع منی ۱۰ مرد سالم و ۱۷ مردی را که به تازگی از کووید-۱۹ بهبود یافته بودند، تجزیه و تحلیل کردند. هیچ یک از آن مردان که بین ۲۰ تا ۴۵ سال سن داشتند، سابقه قبلی ناباروری نداشتند. محققان این مطالعه بعد از بررسی دریافتند که تعداد و تحرک اسپرم در مردان بهبود یافته از این بیماری به میزان قابل توجهی کاسته شده و این افراد نسبت به مردانی که به این بیماری مبتلا نشده اند از اسپرم های با شکل معمولی کمتری برخوردار می باشند.
هنگامی که محققان پروتئین های مایع منی را با استفاده از روش “کروماتوگرافی مایع-طیف سنجی جرمی” تجزیه و تحلیل کردند، ۲۷ پروتئین را در سطوح بالاتر و ۲۱ پروتئین را در سطوح پایین تر در مردان بهبود یافته از کووید-۱۹ در مقایسه با افرادی که به بیماری مبتلا نشده بودند، شناسایی نمودند. خیلی از این پروتئین ها در عملکرد تولید مثل نقش دارند. دو مورد از پروتئین های در رابطه با باروری به نام “سمنوژلین ۱ “(semenogelin ۱) و “پروساپوسین”(Prosaposin) کمتر از نصف آنچه تعریف شده است در مایع منی گروه بهبودیافته از کووید-۱۹ نسبت به گروه مردان سالم وجود داشت.
به قول محققان، این یافته ها نشان داده است که کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ اثرات مستقیم یا غیرمستقیمی بر سلامت باروری مردان دارد که این اثرات بعد از بهبودی باقی می ماند. محققان در پایان افزودند که نتایج این مطالعه امکان دارد بینش هایی را در مورد پاتوفیزیولوژی تولید مثل انسان در مردان بهبود یافته نشان دهد. با این وجود، آنها خاطرنشان کردند که باید مطالعات بزرگتری برای تایید این یافته ها صورت گیرد و در آن مردانی که به تازگی از سایر بیماری های شبه آنفلوآنزا بهبود یافته اند هم حضور یابند تا اطمینان حاصل شود که یافته ها مختص کووید-۱۹ هستند.

منبع: