حاکمیت سایبری در خارج از کشور -۱۹۷ شکست متا در پرونده کمبریج آنالیتیکا در استرالیا

رگولاتوری استرالیا موفقیت بزرگی در مقابل متا به دست آورده، چونکه دادگاه فدرال این کشور درخواست تجدیدنظرخواهی متا (فیس بوک سابق) در مورد پرونده کمبریج آنالیتیکا را رد کرده است.

به گزارش نیوزتل به نقل از زد دی نت، دادگاه فدرال استرالیا تقاضای استیناف فیسبوک در مورد پرونده کمبریج آنالیتیکا را رد کرده است. این شرکت مدعی شده بود از این طریق نه تجارتی انجام شده و نه اطلاعات شخصی کاربران در استرالیا جمع آوری شده است. اما دادگاه ادعاهای مذکور را رد کرد.
این بدان مفهوم است که شکایت دفتر کمیسر اطلاعات استرالیا (OAIC) ضد فیس بوک (متا)، بعد از تقریباً دو سال کشمکش در دادگاه، سرانجام قابل رسیدگی قضایی است.
متا با طرح ادعاهایی در خصوص این که در استرالیا تجارت نکرده و اطلاعات شخصی را جمع آوری نمی کند تلاش داشت از شکایت از خود بر طبق قوانین حفظ حریم خصوصی این کشور جلوگیری نماید. اما دادگاه فدرال استدلال متا را در خصوص این که پلت فرم فیسبوک صرفا بعنوان یک وبسایت در خارج از این کشور عمل می کند و در صورت دریافت درخواست داده های کاربران را به دولت استرالیا عرضه می دهد، نپذیرفت.
از نظر دادگاه نصب کوکی های متا بر روی دستگاههای الکترونیکی کاربران استرالیایی یک اقدام تجاری برای توسعه کسب و کار و جمع آوری اطلاعات شخصی در استرالیا تلقی می شود.
رگولاتوری استرالیا الان متا را به نقض حریم خصوصی بیشتر از ۳۰۰۰۰۰ استرالیایی متهم کرده که داده های آنها در رسوایی کمبریج آنالیتیکا افشا شده بود. این رویداد منجر به جمع آوری داده های میلیونها کاربر فیسبوک در سرتاسر جهان توسط شرکت مشاوره Cambridge Analytic بدون رضایت آنها از راه یک اپلیکیشن شد.
رسوایی کمبریج آنالیتیکا از سال ۲۰۱۸ به علت استفاده از داده های جمع آوری شده جهت بررسی احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و کمپین برگزیت، پوشش رسانه ای گسترده ای داشته است. آنجلین فالک، کمیسر اطلاعات استرالیا و حریم خصوصی اظهار داشت که از نتیجه قضاوت دادگاه خرسند است و دفتر او به پیشبرد پرونده ادامه خواهد داد.

منبع: