در رقابت با اسپیس ایکس صورت می گیرد برنامه شرکت چینی جهت استفاده مجدد از موشک ها

یک شرکت چینی تلاش دارد مانند شرکت ˮاسپیس ایکسˮ، برنامه استفاده مجدد از موشک را طی یک پرواز مداری اجرا نماید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، چین می خواهد شکاف در سرمایه گذاری های خصوصی حوزه هوافضا را کم کند. شرکت “دیپ بلو ارواسپیس”(Deep Blue Aerospace) که یکی از جدید ترین شرکتهای چینی فعال در حوزه فضا است، می خواهد با استفاده از موشک “نوبلا۱”(Nebula-1)، خود تا سال ۲۰۲۳ به یک پرواز مداری برسد. این شرکت مانند شرکت “اسپیس ایکس”(SpaceX) هم اکنون می تواند قابلیت استفاده مجدد از موشک را اجرا نماید.
این بدان معناست که اولین پرواز مداری موشک “نوبلا ۱” می تواند خیلی زودتر از آنچه خیلی از کارشناسان حوزه صنعت فکر می کردند، صورت گیرد و چین را یک گام به رقبای غربی خود نزدیک تر کند.

رویای سفر انسان به فضا
شرکت دیپ بلو ارواسپیس در اکتبر ۲۰۲۱، موشک “نوبلا ام”(Nebula-M) خویش را در شهر تونگچوان آزمایش کرد. این موشک تا ارتفاع تقریباً ۱۰۳/۲ متر بلند شد و فرود آمد. نوبلا ام به رغم جهش و تکان خوردن، به طوری باورنکردنی توانست موقعیت عمودی خویش را حفظ کند و فرود موفقیت آمیز خویش را به پایان برساند.
این در مقایسه با ارتفاعاتی که اسپیس ایکس طی کرده و مسیری که برای مشارکت عمومی و خصوصی طی خیلی از پروازهای دارای سرنشین و بدون سرنشین به “ایستگاه فضایی بین المللی”(ISS) و فراتر از آن گذرانده است، نتیجه ناچیزی به حساب می آید اما این بدان معنا نیست که چین نمی تواند با “ایلان ماسک”(Elon Musk) رقابت کند. به نظر می آید که “هو لیانگ”(Huo Liang)، مدیر عامل شرکت دیپ بلو ارواسپیس، بعضی از علایق دوران کودکی ماسک را داشته است. لیانگ زمانی که در مدرسه ابتدایی بود، ماکت هواپیما می ساخت، ستاره ها را به صورت شگفت زده ای نگاه می کرد و به حدس زدن در مورد چیزهایی می پرداخت که انسان ها امکان دارد در کیهان بیابند.
هنگامی که مأموریت “شنزو ۵”(Shenzhou-5) از تلویزیون پخش گردید و “یانگ لیوی”(Yang Liwei)، اولین شخص از چین بود که به فضا رسید، هو لیانگ از آن الهام گرفت. وی در مصاحبه ای اظهار داشت: امید داشتم که روزی بتوانم در این صنعت کار کنم و درگیر مسائل در ارتباط با آن باشم.
هو در گذشته، با “شرکت علوم و صنعت هوافضای چین”(CASIC) کار می کرد که با دولت این کشور برای عرضه فناوری فضایی در حوزه دفاعی همکاری داشت اما هو در سال ۲۰۱۶، این شرکت را ترک کرد تا در بخش خصوصی کار کند.
شرکت دیپ بلو ارواسپیس در ماه های منتهی به آزمایش های اخیر، دو کار را برای تکمیل موشک مداری قابل استفاده مجدد نوبلا۱ انجام داد. اولین کار، پرتاب موفقیت آمیز حدودا ۱۰ متری و سپس، یک پرتاب حدودا ۱۰۰ متری بود.
هو اظهار داشت: این کار از نظر فنی، در مقایسه با بازیابی مداری، دستاورد چندان بزرگی نیست اما اولین گام برای یک شرکت چینی و رسیدن ما به این هدف است.
گام بعدی برای هو و شرکتش، یک پرواز حدودا یک کیلومتری به سمت فضا خواهد بود و نوبلا ام را آزمایش خواهد نمود. انواع دیگری از این موشک هم عرضه خواهند شد؛ همچون یک موشک بزرگ تر معروف به “نوبلا ۲ام”(Nebula-2M) که با کمک موشک نوبلا ۱ بلند می شود و می تواند تا ارتفاع ۱۰۰ کیلومتر پرواز کند.
هو در ادامه اظهار داشت: برنامه ما این است که پرتابگر مداری موشک نوبلا ۱ را در اسرع وقت تولید نماییم و به صورت همزمان بازیابی مداری را هم آغاز خواهیم کرد.

منبع: