زنده کردن خصوصیت های دایناسوری در پرندگان امروزی!

به گزارش نیوزتل دانشمندان با اصلاح دی ان ای بعضی از گونه های پرندگان امروزی و زنده کردن صفات ارثی اولیه آنها درحال کوشش برای بازگرداندن خصوصیت های دایناسور مانند در آنها هستند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، تا همین اواخر ما فکر می کردیم که همه دایناسورها با برخورد یک سیارک با زمین در حدود ۶۵ میلیون سال پیش منقرض شده اند. اما حالا می دانیم که بعضی از گونه های دایناسورها که به طور عمده شامل دایناسورهای پرنده بوده اند، زنده مانده اند و تبدیل به پرندگان امروزی شده اند. دانشمندان حالا در تلاش هستند تا دی ان ای پرندگان امروزی را تغییر دهند تا صفات نیاکانی و دایناسورمانندی تولید کنند که سال هاست در ژن های این پرنده جاسازی شده است.
یک تیم تحقیقاتی به رهبری “بهارت آنجان بولار” دیرینه شناس و زیست شناس تکوینی در دانشگاه “ییل” و “آرهات آبژانوف” زیست شناس تکوینی در دانشگاه “هاروارد” در سال ۲۰۱۵ نخستین بازگردانی موفقیت آمیز خصوصیت های جمجمه یک پرنده را انجام دادند.
این تیم، رشد مولکولی نیاکانی را برای تبدیل جنین پرنده در آزمایشگاه و تبدیل منقار آنرا به شکل پوزه شبیه به دایناسورهای کوچک شبیه سازی کرد.
“بولار” اظهار داشت: می خواستم بدانم که منقار از نظر اسکلتی و عملکردی چگونه بوده است و چه زمانی این دگرگونی بزرگ از پوزه مهره داران عادی به ساختارهای بسیار منحصربه فرد مورد استفاده در پرندگان رخ داده است.
پس از یک سال از تبدیل منقار به پوزه، محقق دیگری از دانشگاه شیلی به نام “ژائو فرانسیسکو بوتلیو” صفات تکاملی را با مهار ژنی به نام “IHH” در مرغ در سال ۲۰۱۶ معکوس کرد. این آزمایش منجر به ایجاد استخوان های نازک نی لوله ای و شبیه به دایناسور در مرغ های معمولی شد که صفتی است که در راه فرگشت، از دایناسورهای باستانی به خویشاوندان پرندگان امروزی وجود داشته است.
اکنون در این مطالعه جدید که نتایج آن که در مجله Evolution انتشار یافته است، دومین باری است که “بوتلیو” دی ان ای پرندگان را برای ایجاد صفات نیاکانی شبیه به دایناسورها تغییر می دهد.
اولین مطالعه او که در مجله Scientific Reports انتشار یافته است، انگشتان پاهای پرندگان را به شکل آناتومی کف پای صاف تر درآورد، اما مانند آزمایش های قبلی، جنین ها پیش از بلوغ و بیرون آمدن از تخم از بین رفتند.
در حالی که انجام این گونه مطالعات در مجامع علمی بسیار بحث برانگیز است، ایده تاسیس پارکی متشکل از گونه های پرندگان با خصوصیت های اجداد دایناسورشان بسیار جالب خواهد بود.

منبع: