توسط یک استارتاپ انجام شد ساخت یک باتری حرارتی پاک

نیوزتل: یک مخزن هوشمند جدید برای ذخیره انرژی حرارتی، ۹۰ درصد کوچک تر از مخزن های ذخیره انرژی مبتنی بر آب تولید شده است و همین طور انتشار کربن دی اکسید کمتری دارد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، روش های جدید و کارآمدتر برای ذخیره سازی انرژی های تجدیدپذیر، کلیدی برای تسهیل گذر از سوخت های فسیلی هستند، برای اینکه دولت های جهان برای اقدام در مورد مقابله با تغییرات آب و هوایی در تلاش هستند.
اکنون یک استارتاپ مجارستانی به نام “هیت ونتورز”(HeatVentors)، روی یک فناوری ذخیره سازی کم حجم با بهره گیری از مواد تغییر دهنده حالت کار می کند. این شرکت معتقد می باشد که فناوری آن، راهکار پاک تری را ارائه می دهد و در عین حال تا ۹۰ درصد در فضا صرفه جویی می کند.
مواد تغییر دهنده فاز یا حالت، زمانی که حالت فیزیکی خودرا تغییر می دهند، مقدار زیادی گرما را آزاد یا جذب می کنند که آنها را به یک کاندیدای ایده آل برای ذخیره انرژی تبدیل می کند.
به گفته “ریتا آندراسین فارکاس” یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت “هیت ونتورز”، ابتکار این شرکت به نام “هیت تانک”(Heat Tank) به مدلول “مخزن گرما”، اساسا نوع جدیدی از باتری حرارتی است که از این مواد تغییر دهنده حالت برای ذخیره گرما به شکل متمرکزتر استفاده می نماید.
این شرکت درحال توسعه هر دو سیستم گرمایشی و سرمایشی است. بدین ترتیب، در طول شارژ “هیت تانک”، سیستم یا انرژی حرارتی را با ذوب مواد تغییر دهنده فاز ذخیره می کند یا انرژی سرمایش را با جامد کردن همان ماده ذخیره می کند. معکوس این روند نیز برای تخلیه شارژ اتفاق می افتد.
این شرکت ادعا می کند که این فناوری ثبت اختراع شده به آن اجازه می دهد تا نوعی دستگاه ذخیره سازی را تولید نماید که ۹۰ درصد کوچک تر از فناوری های ذخیره سازی مبتنی بر آب هستند و می تواند انرژی بیشتری ذخیره کند و در عین حال انتشار کربن دی اکسید کمتری داشته باشد.
این سیستم را می توان در خانه های هوشمند و مراکز داده مستقر کرد و بطور بالقوه می تواند برای ذخیره انرژی در شبکه نیز استفاده گردد.
استارتاپ “هیت ونتورز” تنها شرکتی نیست که در حوزه ذخیره نوآورانه انرژی کار می کند. بعنوان مثال، در اوایل ماه جاری، شرکت ایتالیایی “انرژی دوم”(Energy Dome) اختتام جمع آوری سرمایه ۱۱ میلیون دلاری خودرا اعلام نمود. این شرکت درحال توسعه یک سیستم ذخیره سازی مبتنی بر کربن دی اکسید است که معتقد می باشد می تواند هزینه ذخیره سازی انرژی را به نصف کم کند.
همه این کارها برای مساعدت با جهان برای جلوگیری از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی بعد از گزارش وحشتناک “هیئت بین دولتی تغییر اقلیم”(IPCC) که در اوایل سال جاری میلادی انتشار یافت، ضروری می باشد. برای دور شدن از سوخت های فسیلی که به سیاره ما لطمه می رسانند، جهان باید به اشکال جایگزین انرژی مانند انرژی های تجدیدپذیر و همجوشی هسته ای روی بیاورد که پتانسیل تامین انرژی لایتناهی را در خود دارند.

منبع: